Aykırı bir mimar olarak Friedensreich Hundertwasser
dc.contributor.advisor | Güler, Abdullah Sinan | |
dc.contributor.author | Cesur, Mehtap Gökay | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:37:17Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:37:17Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/217469 | |
dc.description.abstract | Gerek resim, gerekse mimarlık çalışmalarıyla mimarlık ve özellikle modern sanattarihinde özgün bir yere sahip olan Friedensreich Hundertwasser, 1928 yılındaAvusturya'da Friedrich Stowasser ismiyle doğdu. Nazi işgali sırasında annesinin Yahudiolmasından dolayı zor yıllar geçiren sanatçı, baskılardan kaçış olarak başladığı resimçalışmalarına devam ederek, ileriki yıllarda dünya çapında bir üne sahip oldu.1950'li yıllarda ekoloji ve mimariye ilgi duymaya başlayan Hundertwasser, artanşehirleşme ile birlikte doğanın tahribinin arttığını, insanın doğadan koparıldığınısavunuyor; doğaya ve insana uyumlu ekolojik bir mimari öneriyordu. 1970'lerde bukonudaki aktiviteleri yoğunlaşan sanatçı; özellikle Bauhaus kökenli, düz çizgilere dayalı,işlevsel yapıların insan ruhuna zarar verdiğini savunmaktaydı. Hiçbir mimari eğitimiolmayan bir ressam olarak, mimariye olan yakın ilgisiyle dikkat çeken Hundertwasser,1977 yılında Viyana'da bir sosyal konut inşa etmesi teklifinin gelmesiyle mimarlığa ilkadımı atmış oldu. Çok sayıda mimari proje gerçekleştiren sanatçı; renkli cepheleri,seramiklerle oluşturulmuş düzensiz yüzeyleri, eğimli tabanları, birbirinden farklıpencereleri, soğan kubbeleri, çatılara ve pencerelere diktiği ağaçlarıyla özgün bir mimaristil oluşturdu.Dünyanın pek çok yerinde gerçekleştirdiği projelerin, bulundukları yerin odaknoktası haline gelmesiyle, kısa zamanda mimarlık alanında kabul gören Hundertwasser1977 yılından, hayatını kaybettiği 2000 yılına kadar mimari çalışmalarını sürdürmesiyle;bir ressam olarak bugün tüm dünyada aynı zamanda mimarlığıyla da anılan bir isim halinegelmiştir ve eserleriyle insanlara başka bir dünyanın mümkün olduğunu hatırlatması; doğaile insan ilişkisine dair yeni yaklaşımlar getirmesiyle yalnızca bugün değil, gelecekte deönemini koruyan isim olacaktır.ANAHTAR KELİMELER: Friedensreich Hundertwasser, Friedrich Stowasser,Ekolojik Mimari, Avusturya Sanatı | |
dc.description.abstract | Having an original place with his paintings and architectural works especially inmodern art history, Friedensreich Hundertwasser was born named as Friedrich Stowasserin Austria in 1928. The artist, who had difficult times during Nazi occupation because ofhis Jewish mother, began painting as a way of escaping from pressures, continued the artof painting during his lifetime and had a worldwide fame after then.Being interested in ecology and architecture during 1950?s, Hundertwasserdefended that the destruction of nature increased by urbanization, and that human beingwas broken off from nature and suggested an ecological architecture harmonious with bothhuman and nature. The artist intensified his architectural activities during 1970?s andclaimed that especially functional buildings based on flat lines originated from Bauhausdamaged human soul. As an artist having no architectural training but attracting attentionwith deep interest to architecture, Hundertwasser began his architectural career with theproposal of erecting a public house in Vienna in 1977. Realizing lots of architecturalproject he constituted a completely new architectual style with colorful sides, untidysurfaces formed with ceramic objects, sloped floors, windows different from each other,onion domes, and trees planted into roofs and windows.Hundertwasser?s projects realized in lots of places of the world became the focalpoints of the regions they were erected. He continued his architectural studies from 1977until his death at 2000 and became a famous name not only with his paintings but also hisarchitectural approach. He is not only an important name of today?s world but also will bea leading figure in the future?s scene with his works of art reminding us that another worldis possible and with his original approach strongly emphasizing the relationship betweennature and people.KEY WORDS: Friedensreich Hundertwasser, Friedrich Stowasser, EcologicalArchitecture, Austrian Art, Art in Austria. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Mimarlık | tr_TR |
dc.subject | Architecture | en_US |
dc.subject | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.subject | Art History | en_US |
dc.title | Aykırı bir mimar olarak Friedensreich Hundertwasser | |
dc.title.alternative | A creative architect: Friedensreich Hundertwasser | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Sanat Tarihi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 171612 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 204440 | |
dc.description.pages | 200 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |