Endüstri devriminden günümüze takı tasarımında biçime etki eden faktörler
dc.contributor.advisor | Aydın, İrfan | |
dc.contributor.author | Soytogay, Defne | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:36:49Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:36:49Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/217355 | |
dc.description.abstract | İnsanoğlunun inanmak, güzelleşmek ve korunmak için taktığı takılar ilkçağlarda doğal malzemelerden yapılmıştır. Metallerin bulunmasıyla takı biçimleri değişmiş ve değerli takılar tanrılara adanmıştır. Her uygarlık inanışlarına göre kullandığı sembolleri takılarına yansıtmıştır. Bu sayede insanoğlu doğal afetler gibi açıklayamadığı güçlerden korunmuştur. Tek tanrılı dinlerde de koruma amaçlı takılar kullanılmaya devam etmiştir.Endüstri devriminin olmasıyla seri üretime geçen takı üretimi, estetik olarak bir düşüş yaşamıştır. Bu düşüş karşı bir görüş olan Arts and Crafts hareketinin doğmasına neden olmuş ve dönemin sanatçıları gotik tarza özlem duymuşlardır. Makinenin yaptığı ürünü ruhsuz bulan John Ruskin Gotik dönemin zanaat loncalarını tekrar uygulamayı denemiştir.Yenilik arayan sanatçılar 1900 yılında Paris'te açılan bir sergi ile ortaya Art Nouveau ?yeni sanat? anlamına gelen tarzının yükselmesine neden olmuştur. 1890 yılında ortaya çıkan bu tarzı yansıtan en önemli özellik ?S? kıvrımlarıdır. Dekorasyondan takıya kadar görsel olan her şeyi etkilemiş olan bu akım I.Dünya Savaşının çıkmasıyla etkisini kaybetmiştir.Art Deco adeta İki savaş arasında yaşanan kaygısız bir dönem olmuştur. Takıda plastik ilk olarak bu dönemde kullanılmaya başlamıştır. Son derece renkli, kontrast, geometrik formlar dönemin biçimsel özellikleridir.Makine ile barışık bir tutum sergileyen Walter Gropius, John Ruskin'in tam tersine insanın makinenin yarattığı ürüne ruh verecek güçte olduğunu savunmuş ve bu düşünce ile Bauhaus Okulu'nu 1919'da açmış ve modern akımların temelini oluşturmuştur.Dünya savaşları, endüstri devrimi gibi sosyolojik nedenler ve Bauhaus Okulu'nun etkisi ile yeni sanat akımları meydana gelmiştir. Bu akımlar resimden müziğe birçok sanat dalında olduğu gibi takı tasarımlarına da yansımıştır.Bazı heykeltıraş ve ressamlar takıyı bir ifade biçimi olarak kullanmışlar ve takının amacı, insan bedeni ile olan ilişkisi, bedenden ayrı olduğunda aldığı heykelsi biçimi sorgulanmıştır. | |
dc.description.abstract | In the beginning jewels that the mankind has made for protection and to look beatifull were made of natural materials.After the discovery of metals the forms of the jewellery have transformed and these very valuable pieces were devoted for the godesses.Every civilization have reflected their symbols of their beliefs to their pieces and the mankind have expected to be protected by them towards the undefined powers of the nature and spirits.Even in Islamic,Christian,Judaist civilizations some symbols were used for protection and other purposes.After the industrial revolution the jewellery production has moved into mass production resulting in a decay of easthetic values.This decay of values have generated Arts&Crafts movement;and the artists of this period were strongly effected by the gothic values.John Ruskin have considered machine made products as objects with no soul and have tried to gather craftsman under associations as it was in the gothic period.The artists who were looking for innovations have held an exhibition in Paris in 1900 and have announced ?Art Nouveau?style though the style origin goes to 1890s.The most remarkable figure of this style is the?S? figure...This style that is widespread from decoration to jewellery has lost its impact due to world war one.The Art Deco period can be considered as a colorful period between two world wars.It was the first time that ?plastic? was used as a material in jewellery.The structural properties of this period are: colorful,in contrast and geometrical forms.Walter Gropius, who was in contradiction to John Ruskin, have believed that the craftsmen had the power to give soul to what they produce ,eventhough they use machinery for production and have established ?Bauhaus School? in 1919 and have constructed the basis of modern currents.The big social causes like? The Industrial Revolution?,?The two world wars? have enabled new art currents to form in fine arts as well as jewellery design.Some sculpturers and artists have used jewellery as an expression and have questioned the aim of the jewellery, its interaction with the human body, and its sculptural value individually away from the human body... | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | El Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Crafts | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Endüstri devriminden günümüze takı tasarımında biçime etki eden faktörler | |
dc.title.alternative | The factors that have effected the form in jewelery design begining from endustrial revolotion till today | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Seramik ve Cam Tasarımı Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Jewellerys | |
dc.subject.ytm | Art movements | |
dc.subject.ytm | Handicrafts | |
dc.subject.ytm | Art Deco | |
dc.subject.ytm | After the industrial revolution | |
dc.subject.ytm | Design | |
dc.subject.ytm | Industrial revolution | |
dc.subject.ytm | Jewellery design | |
dc.subject.ytm | Bauhaus | |
dc.subject.ytm | Art activities | |
dc.identifier.yokid | 400304 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 300379 | |
dc.description.pages | 124 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |