dc.contributor.advisor | Aydın, İrfan | |
dc.contributor.author | Kurt, Aslihan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:35:13Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:35:13Z | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/216954 | |
dc.description.abstract | Tarihsel süreçte insanın kendini ifade etmede kullandığı en güçlü araç, sanat eserleri olmuştur. İnsan bu eserler ile; gördüğünü, hissettiğini veya hayal ettiğini, görülebilir, duyulabilir, hissedilebilir ve dokunulabilir formlara dönüştürmüştür.Psikolojinin sanat içindeki var olma alanı ?Sanat Psikolojisi? dir. Sanat psikolojisi bu alanda, sanatçı, eser ve sanat izleyicisi arasındaki ilişkiyi inceler.Psikoloji kuramlarının sanat kuramları ve sanat eğitimini etkilemesi 20. yüzyıl başlarına denk gelmiştir. Bu etkileşimden sonra sanat eğitiminde, ?Algı? konusu yer almaya başlamıştır. Sanat eğitimine bu esnekliği katan, Bauhaus ve Gestalt Okullarının paralelliği ve birliktelikleridir.Sanatçıların hayatları incelendiğinde, çeşitli yaşam olaylarının, travmaların ya da sadece kendi bozuk ruh hallerinin sanatlarını ne derece etkilediği görülmektedir. Çıkan form aslında sanatçının, kendi içinde eğip büktüğü, yaşantıları ile yoğurduğu ve hatta en doğru ifade ile ?doğurduğu? bir nesnedir.Bunların yanında hayatlarının yarısından fazlasını akıl hastanelerinde geçirmiş ve bir şekilde orada resim yapmaya başlamış insanların yaptıkları ürünler de, tartışmalı da olsa günümüzde sanat eseri olarak kabul edilmektedirler.Sanatın psikoterapide kullanımının kökeni de bu tarihsel sürece dayanmaktadır. Duygunun dışavurumu, ifade edilemeyenin resmedilerek üzerinde konuşulabilir hale gelmesi, resim ya da formun özelliklerinin, kişinin var olan gerçekliği ile paralellik taşıması şaşırtıcı, süreç olarak bakıldığında da iyileştiricidir.Sanat psikolojisi bir sanat eğitiminin bütünlüğü söz konusu olduğunda oldukça önemli bir yere sahiptir. Algı, yaratıcılık ve insanın psikolojik süreçleri ilgili konularda öğrencilerin bilgi sahibi olmaları, kendilerini ifade etmede ve tasarımlarını oluşturulup sunmalarında önemli unsurlar olarak görülmüştür.Tüm bunların sonucunda bu çalışmada vurgulanmak istenen konu, sanat eğitim programlarında , psikolojinin ve sanatın, insanı anlatan ve insanı anlayan disiplinler olarak birbirlerinden ayrı düşünülmemesi gerektiğidir.Anahtar Kelimeler: Sanat Psikolojisi, İfade, Anlatım, Yaratıcılık, Algı, Sanat Eğitimi. | |
dc.description.abstract | Art works had been the most powerful tool for the people to express themselves in the historical period. With the help of that works, the individual who felt, saw and imagined, changed the things into kinds of forms which could be visible, hearable, sensible and touchable.Psychology of art is the place, where psychology stands as a social science in the art area. Psychology of art analyses the interaction between artist, art work and the art viewers.Psychological theories affected the art theories, art movements and art education at the beginning of twentieth century. After that interaction, ? perception? took the most important place in art education. Bauhaus and Gestalt Schools parallelism and cooperation, gave flexibility to art education in practice.When examining the lives of the artists, it can be seen how the life events, traumas or just the unhealthy moods affects his/ her art. It can be seen that, the product at the end, is an object which is curved, twisted and molded by the artist in himself. As a result of that process, the artist gives a birth.Besides these, there are people who lived most of their lives in asylums and began to draw or paint there. Their works are accepted as art works, but there are stil ongoing disgussions on that subject.The origin of using arts in psychotherapy is based on that historical period. Expression of feelings, assessing the parallelism of individuals? life and the art works? features can be suprising and considered as a healing thing.Psychology of art has a very important place about the integrity of art education. Perception, creativity and the subjects of the psychological processes in art had to be known by the students, to learn how to express themselves and to act much more expressive way in the design process.The result of these issues, highlighted in this study is, in the art education programs, psychology ( the process of understanding people) and art (the process of self- expression) sould not be considered seperately.Key Words: Psychology of Art, Expression, Creativity, Perception, Art Education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Sanat ve psikoloji etkileşiminde ifade kavramının sanat eğitimine etkileri | |
dc.title.alternative | The effects of the concept of expression in the interaction of art and psychology in art education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Seramik ve Cam Tasarımı Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Art education | |
dc.subject.ytm | Artistic works | |
dc.subject.ytm | Interaction | |
dc.subject.ytm | Expressive freedom | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Artistic creativity | |
dc.subject.ytm | Art | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.subject.ytm | Psychology | |
dc.identifier.yokid | 341299 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 254308 | |
dc.description.pages | 150 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |