Yirminci yüzyıl ve günümüz resim sanatında figüratif ifadecilik
dc.contributor.advisor | Okan, İrfan | |
dc.contributor.author | İnandim, Nilüfer | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:33:15Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:33:15Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/216458 | |
dc.description.abstract | Binlerce yıllık sanat tarihinde ilk kez bu kadar önem kazanan bireysellik, toplum yapısı ve sosyal ortamla ilgilidir. İki yüzyıl önce özgürlüklerini kazanma yolunda dini ve monarşiyi reddedenler, topluma yeni bir görünüm verdikleri gibi, bir anlamda sanatı da bu kurumlara hizmet etmekten kurtarıp, ona özgürlüğünü kazandırdılar. Sanatın ardından kısıtlayıcı bağlarından kurtulan felsefe ve bilim zaman içinde sosyal yapıda önemli değişimler oluşturup beraberinde eleştiri ve araştırmayı da ortaya çıkardı. Bilim ve teknoloji ülke ekonomilerinin ilerlemesinde araç durumuna dönüşüp, var olma nedenleri dışında ülkelerin güç gösterisinin simgesi oldu. Neticede bilim ve teknolojiyi kapsamına alan endüstri, oluşturduğu kentler, kültür çatışmaları gibi yeni koşullarla insanı bireyselliğini kazanma ve koruma çabasına itti. | |
dc.description.abstract | Coming into such a prominence for the very first time throughout the history of art that extents back for thousands of years, the individualism is doubtlessly pertinent with the societal structure and the social entourage. The individuals whom renounced the religion and monarch in the wake of gaining their freedom two centuries ago not only brought a new appearance to the society, but also relieved art from saving such institutions and bestowed the art its freedom, in a manner of speaking. Exhausted from always depicting any given topic, this time the artist painted the nature and the society in all aspects for approximately two centuries. Recovering from their restrictive chains subsequent to the art, the philosophy and the science also lead to significant changes at the societal structure in time, bringing along criticism and research with them. Science and technology transformed into a tool in the course of development of the state economies and became the symbol for display of power for the countries apart from their reason for existence. As a result, the newly emerging conditions such as the industry that encapsulate the science and technology, the metropolitans formed by industrialism, and cultural conflicts, etc. prompted the individuals to the endeavors for attaining and protecting individualism. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Yirminci yüzyıl ve günümüz resim sanatında figüratif ifadecilik | |
dc.title.alternative | Figurative expression in twenty century and today's painting art | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Resim Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Figurative picture | |
dc.subject.ytm | Expressive current | |
dc.subject.ytm | Painting art | |
dc.subject.ytm | 20. century | |
dc.subject.ytm | 21. century | |
dc.identifier.yokid | 402401 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 304391 | |
dc.description.pages | 75 | |
dc.publisher.discipline | Resim Sanat Dalı |