Okul öncesi dönem çocukları için robotik eğitim programı geliştirilmesi ve sosyal becerilere etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Ulus, Leyla | |
dc.contributor.author | Türe, Gamze | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:29:07Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:29:07Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-06-30 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/215239 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın genel amacı, yapılandırılmış bir robotik eğitimi uygulamasının okul öncesi dönem çocuklarının sosyal becerilerine olan etkisini incelemektir. Bu genel amaç doğrultusunda, araştırma, kontrol gruplu öntest-sontest modeline dayalı deneysel bir çalışma olarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi evrenden tesadüfi yöntemle seçilen Tekirdağ ili Kapaklı ilçesinde bulunan bir ilkokula devam eden 12 deney ve 12 kontrol grubu olmak üzere toplam 24 anasınıfı öğrencisidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve Ömeroğlu ve ark. (2012) tarafından geliştirilen `Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği` (OSBED) kullanılmıştır. Robotik Eğitimi Programının okul öncesi eğitime devam eden çocukların sosyal beceri kazanımına etkisini ortaya koymak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen `Robotik Eğitim Programı` uygulanmıştır. Robotik Eğitim Programı 12 oturumdan oluşmaktadır. Eğitim programı 12 hafta boyunca haftada bir gün araştırmacı tarafından deney grubuna uygulanmıştır. Robotik Eğitimi Programının çocukların sosyal beceri kazanımı üzerindeki etkisini incelemek için bağımsız gruplarda karşılaştırma yapmak için Mann-Whitney U Testi ve Bağımsız Örneklem t-testi ve bağımlı gruplarda karşılaştırma yapmak için ise Wilcoxon Sıralı İşaret Testi ve Bağımlı Örneklem t-testi kullanılmıştır. Anlamlılık seviyesi olarak 0,05 alınmıştır. Eğitimin kalıcılığını tespit etmek amacıyla, eğitim programı tamamlandıktan sekiz hafta sonra deney grubunda yer alan çocuklara Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği tekrar uygulanmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda; Robotik Eğitimi Programının, öğretmen sonuçlarına göre çocukların sosyal beceri kazanımında etkili olduğu ve bu etkisinin kalıcı olduğu saptanmıştır. Sonuçlara göre aileler açısından Robotik Eğitim Programı çocukların sosyal becerilerini etkilememiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda; okul öncesi eğitimi öğretmenlerine ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Robotik Eğitimi, Sosyal Beceri, Sosyal Yeterlilik, Okul Öncesi Eğitim, Sosyal Duygusal Gelişim, STEM | |
dc.description.abstract | The main purpose of this research is to examine the effect of structured robotic education on social skills of pre-school children. Along with this general purpose, the research has been executed as an experimental study based on pretest-posttest model with the control group. The sample of the study is a total of 24 kindergarten students selected randomly from the sample, 12 experimental groups and 12 control groups in a primary school located in Kapaklı district of Tekirdağ province.The Personal Information Form developed by the researcher and `Social Skills Assessment Scale for Early Childhood Education` (OSBED) developed by Ömeroğlu et al. (2012) were used as data collection tool in the research. The `Robotics Training Program` developed by the researcher was applied to show the effect of the Robotics Education Program on the social skills acquisition of the preschool children. The Robotics Training Program consists of 12 sessions. The training program was applied by the researcher to the experimental group once a week for 12 weeks. The Mann-Whitney U Test and the Independent Sample t-test were used to compare independent groups; and the Wilcoxon In-Line Test and the Dependent Sample t-test were used to compare the dependent groups to axamine the effects of the Robotics Training Program on children's social skills acquisition. The significance level is 0.05. In order to determine the permanence of the training, the Pre-School Social Skills Assessment Scale was reapplied to the children in the experimental group eight weeks after the training program was completed. As a result of the findings obtained; It was determined that Robotics Education Program is effective in the acquisition of social skills according to teacher results and this effect is permanent. According to the results, in terms of families, the Robotics Training Program did not affect the social skills of children. In line with the results of the research; suggestions for researchers andpreschool education teachers were presented. Key Words: Robotics Education, Social Skills, Social Competence, Pre School Education, Social Emotional Education, STEM. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi dönem çocukları için robotik eğitim programı geliştirilmesi ve sosyal becerilere etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Development of educational robotics program for preschool children and investigation of the effects on social skills | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-30 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Robotics | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Program development | |
dc.subject.ytm | Social skill | |
dc.subject.ytm | Social skills training | |
dc.subject.ytm | Robotics education | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10222887 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ-CERRAHPAŞA | |
dc.identifier.thesisid | 530935 | |
dc.description.pages | 150 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |