Show simple item record

dc.contributor.advisorDemir, İlkay
dc.contributor.authorŞafak Soyaslan, Özlem
dc.date.accessioned2020-12-10T07:27:30Z
dc.date.available2020-12-10T07:27:30Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/214849
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı, Steinberg ve Monahan (2007) tarafından geliştirilen Akran Etkisine Direnç Ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlanmasıdır. Buna bağlı olarak araştırmanın bir diğer amacı ise ergen öğrencilerin akran baskısına direnmesinde bağlanma ve reddedilme duyarlılığının rolünün incelenmesidir. Araştırma üç farklı çalışma grubu ile gerçekleştirilmiştir. 253 lise öğrencisinden oluşan birinci çalışma grubu ile Akran Etkisine Direnç Ölçeği'nin açımlayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir. İkinci çalışma grubunda, 279 lise öğrencisi ile ölçeğin doğrulayıcı faktör analizinin yanı sıra ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerliği, iç tutarlılık katsayısı, boyutlar arası korelasyonlar ve madde analizleri gerçekleştirilmiştir. 206 lise öğrencisinden oluşan üçüncü çalışma grubunda ergenlerde akran etkisine direncin reddedilme duyarlılığı ve bağlanma ile arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla çok yönlü hiyerarşik regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Akran Etkisine Direnç Ölçeği, Belirti Tarama Listesi (SCL-90-R)-Kişiler Arası Duyarlılık (KDÖ) Alt Testi, Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri-İlişki Yapıları (YİYE-İY) Yakın Arkadaş Formu ve Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 21 ve LISREL 8.51 programları kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, Akran Etkisine Direnç Ölçeği Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı ve ergen öğrencilerin akran etkisine direnç düzeylerini değerlendirmek üzere iyi düzey psikometrik özelliklere sahip olduğunu göstermektedir. Ancak akran etkisine direnç ile reddedilme duyarlığı ve akrana bağlanma arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
dc.description.abstractThe main purpose of the present study is to adopt of the Resistance to Peer Influence Scale into Turkish and to assess its psychometric properties. Another purpose of the present study is to examine the relationship between resistance to peer influence among adolescents associations with attachment and rejection sensitivity. The study consisted of three different samples. An exploratory factor analyis was performed on the first sample, which consisted of 253 high school students. A confirmatory factor analysis, criterion-related validity, internal consistency reliability, correlations among sub-scales and item analysis was performed on the second sample, which consisted of 279 high school students. Finally, associations between resistance to peer influence among adolescents associations with attachment and rejection sensitivity. Examined by performing regression analysis with a sample of 206 high school students. The data was collected via a Personal Information Form, the Resistance to Peer Influence Scale, Symptom Check List, the Experience of Close Relationships-Relationship Structures Scale (ECR-RS) best friend forms and Submissive Acts Scale. SPSS 21 and LISREL 8.51 were used for the statistical analyses of the data. The results revealed that the Resistance to Peer Influence Scale is valid and reliable tool for Turkish use and has good psychometric properties to assess Turkish adolescents' students resistance to peer influence. But, significant associations were not found among the relationship between resistance to peer influence among adolescents associations with attachment and rejection sensitivity.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgenlerde akran etkisine direnme: Türkçe uyarlaması, bağlanma ve reddedilme duyarlılığıyla ilişkisi
dc.title.alternativeResistance to peer influence among adolescents: Turkish adaptation and associations with attachment and rejection sensitivity
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-16
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10257992
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ-CERRAHPAŞA
dc.identifier.thesisid569312
dc.description.pages123
dc.publisher.disciplineEğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess