Mekanik gürültüyü azaltmak için araç güç iletim sisteminin iyileştirilmesi
dc.contributor.advisor | Fetvacı, Mahmut Cüneyt | |
dc.contributor.author | Sağol, Kadir | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:27:05Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:27:05Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/214748 | |
dc.description.abstract | Otomotiv sektöründe müşterilerin sürüş esnasında yaşadığı gürültü ve titreşimler müşteri memnuniyetini düşürmektedir. Vitesler arası geçişlerde ve özellikle ani güç yüklemelerinde, güç aktarma sistemindeki metal vuruntu sesi müşteriyi rahatsız etmektedir. Bunu çözebilmek için mühendisler farklı yöntemler denemektedir. Gücü bir parçadan diğerine aktarırken oluşan dönme yönü dişli yanak boşluklarından kaynaklanan sesi çözmek için her geçen gün yeni denemeler yapılmaktadır. Bu tezde ise yeni bir yaklaşımla otomotiv dünyasında yarım şaft olarak adlandırılan güç aktarma organının diferansiyele bağlandığı düz dişliye helis açısı eklenerek etkileri araştırılacaktır.Gürültü ve titreşim sorununu minimum düzeye indirerek sürücünün sürüş esnasındaki konforunu arttırabilmek için çözümleri test ederek, fiyat ve performansı optimize ettiğimiz çözümü uygulayabilmek hedeflenmiştir. Farklı tasarımlar olarak; mafsallarda yeni gres kullanımı, mafsalların içerisideki dönme yönü dişli yanak boşluğunun düşürülmesi, bağlantı milindeki düz dişlinin yeni helis açılarıyla imalatı gibi tasarımlar karşılaştırılacaktır. Teorik olarak mekanik vuruntunun sebep olabileceği bölgeler netleştirildikten sonra bu bölümler üzerinde farklı tasarımları test ederek tasarımsal deneyler yapılmıştır. Sonuçta test edilen düşük helis açılı düz dişli devreye alınacaktır. | |
dc.description.abstract | The noise, vibration and harshness experienced by the customers in the automotive sector reduce customer satisfaction. In the case of shifting and especially in sudden power loads, the metal clonk sound in the powertrain disturbs the customer. In order to solve this problem, engineers try different methods. New experiments are being carried out every day to dissolve the sound from the threaded backlash in the direction of rotation that occurs when transferring power from one part to another. In this thesis, the effects of adding a helical angle to the spur gear, which is connected to the differential in the automotive world by a new approach, will be investigated.As different designs; the use of new greases in the joints, the reduce rotational backlash in the joints, low helical angles at the spur splines will be compared. Theoretically investigated the regions where the mechanical impact can be caused of clonk noise.The design of experiments were performed by testing different designs on these thessis. As a result, the low helical angle spur gear will be release. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Mechanical Engineering | en_US |
dc.title | Mekanik gürültüyü azaltmak için araç güç iletim sisteminin iyileştirilmesi | |
dc.title.alternative | Improvement of car power transmission system to reduce clonk noise | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-19 | |
dc.contributor.department | Makine Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Helical gear | |
dc.subject.ytm | Spur gear | |
dc.identifier.yokid | 10254305 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ-CERRAHPAŞA | |
dc.identifier.thesisid | 578388 | |
dc.description.pages | 72 | |
dc.publisher.discipline | Makine Mühendisliği Bilim Dalı |