Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzer, Mustafa Kamil
dc.contributor.authorÖztürk, Mehmet
dc.date.accessioned2020-12-09T12:47:54Z
dc.date.available2020-12-09T12:47:54Z
dc.date.submitted1988
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/212821
dc.description.abstract`Spor Yapmayan 11-12 Yaş Grubu Erkek Çocukların EUROFİT Test Sonuçları İle Yapısal Kompenentlerinin Karşılaştırılması` başlıklı araştırmamızın amaçları doğrultusunda, İstanbul Teknik Üniversitesi Spor Kulübüne basketbol öğrenmek üzere kaydolan 11-12 yaş grubu erkek çocukları denek grubu olarak seçtik. Seçtiğimiz bu denek grubundan elde ettiğimiz sonuçları da İstanbul Bölgesi erkek çocuklarına genellemeyi amaçladık. Çocukların yapısal kompenentlerini belirlemek üzere, antropometrik ölçümler yaptık. Çocukların somototiplerini belirlemek üzere Heath-Carter Antropometri Ölçüm tekniğini, vücut kompozisyonları m belirlemek üzerede indirekt bir metod olan Saha Ölçme Tekniğini kullandık. Araştırma kapsamımıza aldığımız çocukların performanslarını belirlemek üzere EUROFİT test paketinden seçtiğimiz 7 testi uyguladık. Bu testler, Flamingo Dengesi, Diskle re Dokunma, Oturarak Uzanma, Durarak Uzun Atlama, Mekik, Bükülü Kolla Asılma ve Mekik Koşusu testleri idi. Antropometrik ölçümler sonunda elde ettiğimiz yapısal komponent değerleri ile EUROPİT test paketinden seçerek uyguladığımız 7 test sonucu arasında istatistiki analizler yaparak sonuç çıkarmaya çalıştık. İstatistiki analizlerimizi aritmetik ortalamaları ve korelasyon katsayılarını bularak yapmaya çalıştık. Bu istatistiki analizleri bilgisayar programından, Mimarsinan Üniversitesi Bilgi İşlem Dairesinde, öğretim Görevlisi Sayın Turguy TARAK ve İstanbul Teknik Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğretim Üyesi Sayın Doç. Dr. Ümit ŞEHESEN'in yardımlarıyla aldık. Yapısal kompenentlerle test sonuçları arasında kurduğu muz ilişkilerde (korelasyonlarda), ilişkilerin anlamlılık sınırını yine bilgisayar aracılığı ile P<0.05 olarak aldık. Araştırma kapsamımıza aldığımız 43 kişilik denek gurubumuzun antropometrik ölçümleri sonunda elde ettiğimiz somototip komponent değerlerine göre, bu yaş grubu çocukların dengeli bir mezomorfi ortalamasına sahip olduklarını gördük. Bu durum diğer araştırmalarda da aşağı yukarı aynıydı (5,12,24). Denek grubumuzun, boy, ağırlık ve bacak uzunluğu gibi ölçümlerinin ortalamaları ise diğer araştırma sonuçlarına göre biraz yüksekti (5,12,24). Uyguladığımız testlerin sonuçlarını diğer araştırma sonuçları ile doğrudan karşılaştırma olanağımız, uyguladığımız testlerin halen uygulama projesi halinde olması nedeniyle kabil olmamıştır. Genel bir değerlendirme ile ise, 43 kişilik denek grubumuzun testlerden elde ettikleri puanlar; diğer araştırma sonuçlarına göre düşüktü (1,5,11,15,24,25). Araştırma kapsamımıza aldığımız 43 kişilik denek gurubumuzun somototip kompenentleri ile test sonuçları arasında kurduğumuz korelasyonlarda; endomorfi kompenentinin testlerdeki başarıyı olumsuz yönde etkilediğini, mezomor- fi kompenentinin anlamlı bulduğumuz ilişkilerde olumsuz etkide bulunduğunu; genelde ise mezomorfi kompenentinin test sonuçlarına olan etkisinin kararsız olduğunu, ektomorfi kompenentinin ise test sonuçlarını genellikle olumlu yönde etkilediğini gördük. Özellikle durarak uzun at lama, mekik, bükülü kolla asılma ve toplam test puanların da ektomorfi kompenentinin olumlu yönde etkili olduğunu gördük. Araştırma kapsamımıza aldığımız 43 kişilik denek grubumuzun vücut kompozisyonu değerleri olarak belirlediğimiz yağ %'si, yağ ağırlığı, yağsız vücut ağırlığı, vücut ağırlığı ve boy uzunluğu verileri ile testlerden elde et tikleri başarıları arasında genellikle olumsuz ilişkiler bulundu. Vücut kompozisyonu değerleri ile test başarıları arasında az da olsa olumlu ilişkiler bulunmuşsa da bunlar anlamlı (P<0.05) ilişkiler değillerdi. Araştırma kapsamına aldığımız 43 kişilik denek grubu muz antropometrik ölçümler sonunda altı somototip grubuna ayrılmıştı. Bu altı somototip grubunun uyguladığımız testlerden elde ettikleri test başarı ortalamaları yine somototip özellikleri ile karşılaştırılmıştir. 82 Ektomorf ve ektomorfi kompenenti dominant olan grupların flamingo dengesi, disklere dokunma, durarak uzun atlama ye mekik koşusu tetlerinde en fazla test puanı ortalamasını elde ettiklerini; oturarak uzanma testinde ise en düşük test puanı ortalamasını aldıklarını gördük. Mezomorf ve mezomorfi kompenenti dominant olan grupların en yüksek test puanı ortalamasını almış gözükmelerine karşın; en düşük test puanı ortalamaları da bu gruplara aittir. Bu iki zıt başarı durumunun, tüm grubun (43 kişilik denek grubunun) dengeli bir mezomorfi ortalamasına sahip olmasından kaynaklandığını zannetmekteyiz. Endomorfi ve endomorfi kompenenti dominant olan gruplar ise, sadece oturarak uzanma testinde en fazla test puanı ortalamasını almışlar; diğer tüm testlerde ise en. düşük test puanı ortalamasını almışlardır. Altı somototip grubunun yapısal kompejaent ortalamaları ile test başarı puanı ortalamaları arasında kurulan ilişkiler tablolar halinde verilmiş olmasına rağmen bu ilişkiler araştırma sonucu olarak değerlendirmeye alınmamıştır; çünkü bu ilişkilerden elde edilecek sonuçlar o kadar güveni lir bilgiler olarak görülmemiştir. Sonuç olarak görüldü ki, genellikle zayıf ve orta yapılı ince vücut çizgilerine sahip çocuklar (11-12 yaş 83 erkek çocuklar), orta ağırlıktaki ve şişman yapılı, kalın çocuklara göre uyguladığımız testlerde daha başarılıdırlar. Testlerle ölçtüğümüz performans özellikleri ise sırası ile tüm vücut dengesi, üye hareket sürati, esneklik, patlayıcı kuvvet, gövde kuvveti, kol kuvveti ve çabuk kuvveti idi.
dc.description.abstracten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFiziksel Tıp ve Rehabilitasyontr_TR
dc.subjectPhysical Medicine and Rehabilitationen_US
dc.titleSpor yapmayan 11-12 yaş grubu erkek çocukların eurofit test sonuçları ile yapısal kompenentlerinin karşılaştırılması
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAnthropometry
dc.subject.ytmChild development
dc.subject.ytmMotor skills
dc.identifier.yokid5246
dc.publisher.instituteTıp Fakültesi
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.type.submedicineThesis
dc.identifier.thesisid5246
dc.description.pages89
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess