dc.contributor.advisor | Çorapçıoğlu, Kemal | |
dc.contributor.author | Sancak Ovali, Ayşe Sanem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-09T12:35:03Z | |
dc.date.available | 2020-12-09T12:35:03Z | |
dc.date.submitted | 2004 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/212219 | |
dc.description.abstract | ÖZET İnsanlar, mağaralarda yaşamaya başladıkları andan itibaren gerek duvarlarını süslemek, gerekse korktukları şeylerin kendilerine güç vermesi amacıyla resimler yapmışlardır. Duvar resmi, insanların yaşadıkları mekanları bezeme içgüdüsünden doğmuş, onların düşünce, duygu ve inançlarını yansıtabildikleri bir iletişim aracı olmuştur. Tarih öncesi çağlarda resim ve simgeler bütün boş alanlara (duvar, tavan, döşeme) belli sınırlar olmaksızın, özgürce serpiştirilmiştir. Daha sonraları, özellikle yapının işlevi ve önemi belirtilmek istendiğinde, resimler sınırlı alanlar içinde yapılmaya başlanmıştır. İşte bu çalışmanın ikinci bölümünün başında duvar resminin kısaca tarihi, yapılış aşamalarına göre sınıflandırılması anlatılmaktadır. İlk insanlar manganez toprağım, odun kömürünü, tebeşiri, kükürdü hatta kendi kanlarım bile boya olarak kullanmışlardır. İnsanlık ilerledikçe boya hammaddeleri ve teknikleri de gelişmiştir. Bu çalışmadaki en kapsamlı kısım da bu bölüm yani boyanın bileşenlerinin anlatıldığı Bölüm 2.3 'tür. Bu bölümde boya, renk vericileri yani pigmentler, bağlayıcı ve tabaka yapıcılar, incelticiler, kurutucular, plastikleştiriciler ve dolgu maddeleri olarak sınıflandırılmış ve yapılan detaylıca anlatılmıştır. Yüzyıllar önce yapılmış olan freskler, olumsuz çevre koşullan, yanlış yapılan çeşitli müdahaleler ve insanlar tarafından yapılan tahribatlar yüzünden bir bozulma sürecine girmişlerdir. Bunlar vernik, boya tabakaları, astar sıva ve taşıyıcı zemindeki çatlama, yarılma, kabarma, dökülme ve kazınma şeklindedir. Bu çalışmada ise 3. ana bölüm bu bozulmaları örnek resimlerle ayrıntılı bir şekilde kapsamaktadır. Geçmiş dönemlerde restorasyon amacıyla birçok yanlış uygulamalar yapılmış olmasına rağmen, bir taraftan 'doğrusu nasıl olmalı sorusuna aranan yanıtlarla restorasyon, bilimsel teknikler kullanılarak uygulanır hale gelmiştir. Dördüncü bölümde işte bu bilimsel tekniklerin duvar resimleri üzerindeki uygulanış biçimleri, ivkoruma maddelerinin özellikleri ve de seçim esasları açıklanarak koruma prensipleri anlatılmaktadır. Bu çalışmanın son ana bölümünde ise, yukarıda anlatılan restorasyonda kullanılan temizleme, sabitleme, sertleştirme yöntemleri, bunlarda kullanılan malzemeler, çözücüler incelenmiştir. Daha sonra ise yurttan ve dünyadan birer örnekle çalışma özetlenmiş ve desteklenmiştir. En sonunda ise çalışmanın özeti ve sonucu kısaca anlatılmıştır. | |
dc.description.abstract | SUMMARY Human being has made painting both for decorating walls and for being encouraged by what they are afraid of since they started to live in the caves. Wall painting was sourced by the feeling of human being to adorn places they lived and became a communication means they were able to reflect their thoughts, emotions and beliefs. Paints and icons had been spreaded without any to the all free spaces (wall, ceiling, floor) in pre-historic ages. Later, paints were started to be made inside bounded areas especially when it was intended to emphasize the importance and functionality of the place. The noddle of second part in this working, explains the history of wall paintings and its categorize according to way of being stages. The first human beings were used mangan soil, coal of wood, chalk, sulphure and even their blood as paint. Paint raw materials and techniques were improved as mankind progressed. Also in this study, the most embrace part, which is related to painting components, is Section 2.3. In this part, paint is classificated and its' structure is explained with its details, by which is gived its colour, named pigments, made by bonds and layers, thinners, dryings, plasticitizers and fillings matter. Fresques made centuries ago has entered a process of deterioration due to harsh environmental conditions, wrong restorations and damages by human. These are in the shape of crack, separation, swelling, peeling off and crazing on varnish, o the layers of paint, plasters and carrying base substructure. Also in this study, third main section is contained by those spoiles with lots of detail by pattern photos. Restoration has arrived at a scientific level by the help of answers to the questions of` What is beter ?` even though there were many wrong applications on behalf of restoration before. In the fourth parth, here it is scientific levels which is applicable comformations of wall paintings, the properties of conservation materials and explains the principles in their selection and policies of conservation. VIAs for the final main part of this study, narration of overhead, fixation- consolidation and cleaning methods are examined carefully with their materials and their solvents, which one used in restoration. Then, the study is summarized and supported by a pattern which is given by them and a different country. The study is finished by related together with its summary and its result. vn | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Mimarlık | tr_TR |
dc.subject | Architecture | en_US |
dc.title | Duvar resimlerinde malzeme sorunları | |
dc.title.alternative | Material problems of wall paintings | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Mimarlık Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 173299 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 154951 | |
dc.description.pages | 194 | |
dc.publisher.discipline | Yapı Fiziği ve Malzemesi Bilim Dalı | |