Show simple item record

dc.contributor.advisorYener, Ayşe Nuran
dc.contributor.authorÖrsçelik, Özge
dc.date.accessioned2020-12-09T12:28:30Z
dc.date.available2020-12-09T12:28:30Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/211890
dc.description.abstractÖ ZETAhşap, tüm zamanların malzemesidir. Doğal görüntüsü, doku ve rengindekiçeşitlilik insanlar için vazgeçilmez olmuştur.Yapay ahşap malzemeler, endüstrileşme ile meydana gelen değişimlerinsonucunda oluşturulmuştur. Kaynağı, doğal ahşap olan bu malzemeler, farklıözellikler kazandırılarak, yeni tasarımlara araç olmuşlardır. Geniş biçim ve yüzeyolanaklarıyla yapay ahşap, tasarımcılar için önemli bir anlatım aracıdır.Giyim, kadınların toplumdaki statülerinin bir göstergesidir. Giyimi şekillendirenmoda kavramı ise, kadınların kimliklerini ifade ettikleri bir dildir. Kadınlar, modasektörünün asıl hedefleridir.Bu çalışmada, kadınlar için vazgeçilmez olan, giyim kavramı ile doğal ve yapayahşabın, kadın modasının teşhir alanları olan bayan giyim mağazalardaki kullanımıincelenmiştir. Bayan giyim mağazalarında iç ve dış mekan kurgusu hakkında genelbilgiler verilmiştir. Bayan giyim mağazalarının bölümlerinde kullanılan doğal veyapay ahşap malzemeler belirtilmiş ve mekana neler kattıkları irdelenmiştir.Anahtar Sözcükler: Doğal ve Yapay Ahşap, Üst Yüzey İşlemleri, Bayan giyim,Mağaza, İç mimariI
dc.description.abstractABSTRACTWood is the material of all times. Its natural appearance and the variety withinits texture and color have rendered wood indispensable for human beings.Artificial wooden materials have been fabricated as the consequence of changesresulting from industrialization. Acquiring new specifications, these materials, whosesource of origin is natural wood, have served as means for new designs. With a widerange of form and surface alternatives, artificial wood has become a major tool ofexpression for designers.Clothing is one of the indicators of women?s status within the public. In thissense, fashion, which shapes clothing, is a language that enables women to expresstheir identities. Thus, women are the main objective of the fashion industry.In this study, the concept of clothing and the use of natural and artificial wood inwomen?s clothing stores -the exhibition sites of female fashion industry- areanalyzed. General information on interior and exterior spatial arrangements withinwomen?s clothing stores is provided. The types of natural and artificial woodenmaterials applied in various sections of the selected stores are determined and theircontributive effects on the spatial organization are evaluated.Key Words: Natural and Artificial Wood, Upper Surface Treatments, Women?sClothing, Shopping, Interior Design.Ien_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİç Mimari ve Dekorasyontr_TR
dc.subjectInterior Design and Decorationen_US
dc.titleBayan giyim mağazalarında doğal ve yapay ahşap malzemenin kullanımı ve mekan tasarımına etkileri
dc.title.alternativeThe application of natural and artificial wooden material within clothing stores and its effects on interior design
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİç Mimarlık Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid189052
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid185978
dc.description.pages217
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess