Deniz aracı tasarımında iç mimarlık disiplininin sınır geçişleri ve interdisipliner görünümlerinin değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Altan, Onur | |
dc.contributor.author | Göksel, Mehmet Aziz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-09T12:25:00Z | |
dc.date.available | 2020-12-09T12:25:00Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/211730 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, ?deniz aracı tasarlama sürecinin?, çeşitli disiplinler içindekigörünümleri tanıtılmış ve holistik (bütüncül) bir yaklaşımla bu görünümlerincelenerek tartışılmıştır. Bu incelemede, ?olası? yeni bir uzmanlık alanının çerçevesiçok genel hatlarıyla tanımlanmıştır. Bu işlem, iç mimarlık disiplininin deniz aracıtasarlama etkinliğindeki eylem ve etkinlik alanlarını düzenleme amacına hizmetetmiştir. Bu alanların tanımsızlığının ve belirsizliğinin ?varlığı iddia ve savunusu?,ileri sürülen tezin çekirdeğini oluşturmuştur. Araştırmada ele alınan konulargünümüze aittir. Ancak günümüz koşullarına dayanarak yapılan gelecek tasvirleri dearaştırmada önemli bir yer tutmuştur.Birinci bölümde akuatik yaşam pratiklerine değinilmiş, deniz aracının tarihi gelişimsüreçlerine bakılarak, yolculuk kavramı ve akuatik mekanın tanımı yapılmıştır.ikinci bölümde, deniz araçlarının sınıflandırma biçimleri üzerinde durulmuştur. çmimarlık disiplini açısından işlev temelli sınıflandırma biçimi benimsenmiş ve bubiçimde deniz araçları tutarlı bir taksonomik dizgeye yerleştirilebilmiştir.Üçüncü bölümde, öncelikle deniz araçlarının projelendirilme süreci üzerindedurulmuş ve bu süreç tanımlanırken gemi inşaatı mühendisliğinin önerdiği -dizaynspirali vb.- kurgulardan yararlanılmıştır. Bu noktada gemi inşaatı mühendisliğidisiplininin, deniz aracı tasarlama etkinliğinin ?tek meşru akademik temsilcisi?biçimine dönüşme süreci ?iki kültür? kuramı desteğiyle derinlemesinesorgulanmıştır. Bu sorgulamada, önce modern bilimin üniversitede örgütlenmesi,sonra da disiplinler arası uzaklaşma olguları büyüteç altına alınmıştır. Ancak buolgulara gidilerek, gemi inşaatı mühendisliği disiplininin diğer tasarım disiplinleriyleyol ayrımını hazırlayan koşullar yoklanabilmiştir.Dördüncü bölümde deniz aracı tasarımında çeşitli disiplinlerin eylem alanlarınınbirbiriyle örtüşen ve ayrılan kesimleri belirginleştirilmeye çalışılmıştır. Stylingkavramı üzerinde durulmuş, bu kavramın deniz aracı tasarlama etkinliği içindekianlam yükü tartışılmıştır. Böylelikle bir deniz aracı ?mimarlık ürünü? kimliğiyledeğerlendirilebilmiştir. Ardından bir deniz aracını mühendislik ürünü yapan niteliklerayrıntılarıyla ortaya konmuştur. Bu bütünlüklü üstyapının kuruluşu, deniz aracı içmekanının oluşum süreçleri irdelenerek tamamlanmıştır. Bunun yanında denizaraçlarının kütlesel biçimleniş süreçlerine ve sosyokültürel alanlardaki görseletkileşimsel kimliklerine bağlı olarak ?yabancılaşma? olgusu gözden geçirilmiştir.Deniz aracı tasarlama etkinliğinde buluş ve yaratıcılık olgusuna da değinilmiş; busayede tasarım pratiğinin -deniz araçları temelinde- doğası ve etik sorumlulukçerçevesi belirlenmeye çalışılmıştır. Bu bulgular ışığında, ortaya konulan varsayımtest edilebilmiş ve konulara parçalı bir gözlük yerine, bütünleyici bir mercektenbakmak gerekliliği kesinlik kazanmıştır. Bu aşamada holistik bir tablonun ilk taslağıortaya konmuştur. Bu tablo belirdikten sonra, genel çerçevesi kesin hatlarla çizilmişbir disiplin olan iç mimarlık disiplini için, deniz aracı tasarlama etkinliğinde kendisorumluluk ve etkinlik alanını belirlemesi çok daha kolay olmuştur. ç mimarlıkdisiplininin gerek akademik eksende gerekse denizcilik endüstrisinde, bu yenikoordinatla olan ilişkisi sağlıklı biçimde tanımlanabilmiştir. Bu yeni gerçekliklertablosunda bazı yasal sorumluluklar konusunda da görüş belirtilerek bu bölümtamamlanmıştır.Sonuç bölümündeyse, araştırmanın giriş bölümünde kurulan çalışma taslağınınişleyiş aşamaları değerlendirilmiş, araştırma sırasınca oluşan mesleki kaygı ve çeşitlidüşünce kurguları; kendilerine eşlik eden tanıt (argüman)lar eşliğindedüzenlenmiştir. Bu tanıtlar, araştırma sonunda ortaya çıkan yeni koordinatınbileşenlerini belli belirsiz önceleyen çeşitli izlerden oluşmaktadır. Bu izler sonuçbölümünün tümleşik yapısına ?alıntılar? biçiminde eklemlenen uzmancakanaatlerdir. Bunlar da, çalışma sonucunda ortaya çıkan anayapısal bütünlük içinealınmış; elde edilen kuşatıcı vargı tekrar vurgulanarak, araştırma sonlandırılmıştır. | |
dc.description.abstract | In this thesis study nautical vehicle design process aspects has been presented inseveral disciplines. These aspects were examined with a holistic approach. Theseexaminations put forward that a probable new profession has occured. Thisprocedure serves to arrange the dynamics to design a vessel. The indefiniteness andundeterminedness of these fields ?assertion and claims?, forms the nucleus of thethesis set forth. The subjects considered in the thesis are daily matters. Futureprojections have been estimated according to present conditions.In the first chapter aquatic life experiences has been mentioned. The vessel evolutionchronology has been touched on and journey concept and aquatic space has beendefined.In the second chapter the classification of the vessels has been stressed. According tointerior architecture discipline, functional classification has been espoused and bythis way vessels are accommodated into a taxonomic system.In the third chapter vessel project process is emphasized. In this process I havereferred to a naval architecture recommendation, the design spiral fiction. At thispoint the conversion of naval architecture discipline to the ?one and only legalacademic vessel design representative? form process has been questioned with the?two cultures? theory. In this questioning the formation of modern scienceorganisation in the universities and interdisciplinary divergence phenomenon hasbeen examined. These phenomenons are realised in order to find out the conditionsthat set the segregation between naval architecture and other design disciplines.In the fourth chapter covering and diverging subjects of naval architecture andseveral disciplines has been tried to make clear. The styling concept has beenemphasized in vessel design activity. By this way a nautical vehicle has beencommentated through architectural identity. After this, the characteristics that make anautical vehicle an engineering product has been put forward. This superstructureconstruction has been studied through the interior formation process. Besides, thenautical vehicle massive design and the alienation process bound to visual interactiveidentity in the socio-cultural fields has been examined. In this process invention andcreativity phenomenon has been mentioned, too. Through these findings thehypothesis in this study has been tested. The interior architecture discipline and thesefindings has been inspected through academic and naval industry.In the conclusion, flow phases of the work draft presented in the introduction part ofthe study has been evaluated. The professional concern and cogitations are organisedthrough arguments. These arguments have formed concluded opinions constructedby the extracts of the new coordinates. These opinions are mentioned in a structuralunity and the clustering consequence has been emphasized and concluded. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İç Mimari ve Dekorasyon | tr_TR |
dc.subject | Interior Design and Decoration | en_US |
dc.title | Deniz aracı tasarımında iç mimarlık disiplininin sınır geçişleri ve interdisipliner görünümlerinin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Cross boundries of interior architecture discipline in nautical design and evaluation of it's interdisciplinary aspects | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.identifier.yokid | 171243 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | proficiencyinArt | |
dc.identifier.thesisid | 184204 | |
dc.description.pages | 230 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |