dc.contributor.advisor | Yılmaz, Mustafa Kemal | |
dc.contributor.author | Kesici, Vildan Havva | |
dc.date.accessioned | 2020-12-09T11:32:44Z | |
dc.date.available | 2020-12-09T11:32:44Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-04-27 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/209301 | |
dc.description.abstract | Çalışmada, 2010-2018 döneminde Türkiye'de yaşanan sosyo-politik birtakım krizlerin, Türk Hava Yolları'nın faaliyet peformansı üzerindeki etkisi, arz edilen koltuk kilometre (ASK), ücretli yolcu kilometre (RPK), yolcu doluluk oranı (PLF) ve taşınan yolcu sayıları gibi parametreler değerlendirilerek araştırılmıştır. Bu olaylar kronolojik sıra itibari ile; Gezi Parkı, Rus askeri jetinin vurulması, 15 Temmuz askeri darbe girişimi ve elektronik cihazların yasaklanmasıdır. Söz konusu olayların etkileri bölgesel bazda dört farklı algoritma kullanılarak analiz edilmiştir: (1) nedensel etki analizi, (2) aykırı değer algoritması (ODA), (3) kırılma noktası algoritması (BDA) ve (4) değişim noktası algoritması (CPA).Çalışma bulguları, sosyo-politik krizlerin Türk Hava Yolları'nın faaliyet performansı üzerinde bölgesel olarak sınırlı ölçüde etkileri olduğunu göstermiştir. CPA, Gezi Park döneminde yurtiçi, Afrika ve Kuzey Amerika bölgelerinde RPK'da; Avrupa, Uzak Doğu ve Kuzey Amerika bölgelerinde ASK değerlerinde değişim tespit etmiştir. ODA, Rus askeri jetinin vurulduğu dönemde, Afrika ve Kuzey Amerika bölgelerinde ASK ve RPK değerlerinde aykırı değerler tespit etmiştir. ODA aynı zamanda, 15 Temmuz askeri darbe girişiminde Avrupa, Orta Doğu ve Kuzey Amerika bölgelerinde değişkenlerde aykırı değerler ortaya çıkarmıştır. Son olarak ODA, elektronik cihaz yasağında yurtiçi, Kuzey ve Güney Amerika bölgelerinde daha yoğun bir etki tespit ederken; CPA, aynı dönemde Afrika, Uzak Doğu ve Güney Amerika bölgelerinde RPK değerlerinde etki oluştuğunu ortaya kolymuştur. Yaşanan krizlerin yolcu doluluk oranı (PLF) üzerindeki etkisi düşük seviyede kalmıştır. Bu bulgular, yaşanan krizlerin Türk Hava Yolları'nın faaliyet performansını bazen anlık bazen de sınırlı ölçüde etkilemesine karşın, şirketin almış olduğu önlemler ve çevik yönetim yeteneği sayesinde krizlerin hızlıca üstesinden gelebildiğini göstermiştir.Anahtar Kelimeler: Aykırı Gözlem Analizi, Etki Analizi, Faaliyet Performansı, Sosyo-Politik Krizler, Türk Hava Yolları | |
dc.description.abstract | This study investigates the impacts of socio-political events on the operational performance of the Turkish Airlines, by referring to the firm-specific factorsi.e. available seat kilometers (ASK), revenue per kilometer (RPK), passenger load factor (PLF) and passenger carried (PC) over the period of 2010M1-2018M12. To conduct the study, we selected four critical events among many others that had a serious impact on the Turkish socio-political environment. These events, by chronological orders, are; Gezi Park, the shooting of the Russian military jet, the attempted military coup and electronic devices ban. To detect the outlier impact, we run four different outlier algorithms, namely outlier detection algorithm (ODA), breakout detection algorithm (BDA), change-point algorithm (CPA) and causal impact analysis on a regional basis.The findings suggest that the socio-political crises have changing impacts on the operational performance of the Turkish Airlines regionally. CPA successfully detected the Gezi Park in domestic, Africa and North America regions for RPK and in domestic, Europe, Far East, and North America regions for ASK. ODA detected an outlier impact in Africa and North America for RPK and ASK for the shooting of the Russian military jet. ODA had an outlier impact in Europe, the Middle East, and North America regions for the attempted military coup. Finally, for the electronic devices ban while ODA successfully detects an outlier effect in domestic, North and South America regions, CPA reveals an impact in Africa, Far East, and South America for RPK. The impact of the crises in PLF has been less visible. These findings show that although the crises had an immediate effect on the operational performance, Turkish Airlines recovered from each crisis very promptly. This proves the resilience and agile management ability of the company.Keywords: Causal impact, Operating Performance, Outlier Detection Analysis, SocioPolitical Crises, Turkish Airlines | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sivil Havacılık | tr_TR |
dc.subject | Civil Aviation | en_US |
dc.title | Exploring the impact of socio-political crises on the operational performance of the Turkish Airlines | |
dc.title.alternative | Sosyo-politik krizlerin Türk Hava Yolları'nın faaliyet performansına etkileri | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-27 | |
dc.contributor.department | Hava Taşımacılığı Yönetimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10326733 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 619987 | |
dc.description.pages | 105 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |