`The east is a delicate matter` or soviet orientalism in films about Central Asia 1955-1970
dc.contributor.advisor | Haliloğlu, Nagihan | |
dc.contributor.author | Kulieva, Elvira | |
dc.date.accessioned | 2020-12-09T11:29:32Z | |
dc.date.available | 2020-12-09T11:29:32Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-09-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/209132 | |
dc.description.abstract | Modernite sinemanın icadıyla beslendiğinden beri, sinema kimlik inşasında ve ortakaidiyet hissinin gelişiminde elzem bir araç haline gelmiştir.Sovyet'in kendi Şark'ını temsil etme meselesi, yani Vladimir Lenin'in vurgusuyla 'enönemli sanat' aracılığıyla orta Asya ve yerlilerinin temsili, bugüne dek akademik dünyadaönemli bir araştırma konusu olarak büyük ölçüde ihmal edilmiştir. Sovyet vostok'unda(doğu/şark) veya onunla alakalı yapılan 'kitleler için filmler', fikirlerin karmaşasıylabirlikte Sovyet Oryantalist filmlerinin esasını teşkil eder.Bu yüksek lisans tezi, orta Asya'yı görselleştiren 1955‐1970 yılları arasında yapılmış dörtfarklı Sovyet filmlerinin söylemsel analizi yoluyla Sovyet Oryantalizmiyle alakalıtartışmalara ışık tutmayı amaçlar. Tezim, aynı zamanda da Rusya ve Rusya'nın 'şarki'komşularıyla olan ilişkisine genel bir bakış sağlayarak farklı tür Rusya devletlerindekioryantalist söylemin devamlılığını ve bağlantılığını ortaya koyar.Bu çalışmada, Orta Asya'yı bir 'Sovyet' Dünya Görüşü açısından görselleştirmeyiamaçlayan bu kültürel prodüksiyonlarda uygulanmış söylemsel tekniklerin analizedilmesi yoluyla, bu araçların bazı Sovyet topraklarındaki Müslüman mirasıyla sosyalizmvarlığını uzlaştırmada nasıl kullanıldığını incelemeyi amaçlıyorum. Sovyet antiemperyalistsöyleminin medenileştirme misyonu bağlamında nasıl görselleştirildiğimerak konusudur. Orta Asyalı bir izleyici kitlesi için üretilmiş filmlerde gösterilen Sovyet otoritesinin inşası, Sovyet'in çevresindeki algıları değiştirmeye tam olarak nasıl birkatkıda bulunuştur? Böylelikle, bu tez 1955‐1970 yılları arasında orta Asya ile alakalıyapılmış Sovyet filmlerinde paradoksal bir biçimde ortaya konan güç ve temsil arasındakiilişkiyi anlamaya yardımcı olacaktır. | |
dc.description.abstract | From the day modernity was instilled with the invention of motion picture, cinema hasbecome a crucial instrument in the construction of identity and the development of thecommon sense of belonging.The issue of the Soviet representation of its own Orient, namely central Asia and itsinhabitants via the 'most important art' as was emphasized by Vladimir Lenin, till this dayhas been significantly neglected within academia as a valuable source of research. The'movies for the masses' which were made in the Soviet vostok (east/orient) or about it,through the complexity of ideas, together make up the Soviet Orientalist films' canon.This MA thesis sheds a new light on the discussions concerning Soviet Orientalismthrough the discursive analysis of the four different Soviet films that were produced during1955-1970 visualizing central Asia. Also, my MA thesis demonstrates the continuity andconnection of orientalist discourse in various types of Russia statehoods by providing theoverview of the relationship between the Russian and its 'oriental' neighbors.Through an analysis of the discursive technics that were implemented in these culturalproductions that aimed to visualize Central Asia from a 'Soviet' Weltanschauung, I aimto analyze how these tools were utilized to reconcile the Muslim heritage of certain Sovietterritories with the presence of socialism. One wonders how the Soviet anti-imperialistrhetoric visualized in the context of the civilizatory mission? How exactly was theestablishment of the Soviet authority depicted in films produced for a central-Asianaudience allowing it to influence perceptions in the periphery of the Soviet? As such, thisthesis will make a contribution to understanding the relationship between power and representation paradoxically manifested in the cinema productions of the Soviet towardscentral Asia during 1955-1970. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sahne ve Görüntü Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Performing and Visual Arts | en_US |
dc.subject | Sosyoloji | tr_TR |
dc.subject | Sociology | en_US |
dc.title | `The east is a delicate matter` or soviet orientalism in films about Central Asia 1955-1970 | |
dc.title.alternative | 'Doğu hassas bir konudur': Filimlerde Sovyet şarkiyatçılığı (1955-1970) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-09-24 | |
dc.contributor.department | Medeniyet Araştırmaları Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Cinema | |
dc.subject.ytm | Cinema history | |
dc.subject.ytm | Russian cinema | |
dc.subject.ytm | Film | |
dc.subject.ytm | Central Asia | |
dc.subject.ytm | Orientalism | |
dc.subject.ytm | Identity | |
dc.identifier.yokid | 10205538 | |
dc.publisher.institute | Medeniyetler İttifakı Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 514391 | |
dc.description.pages | 97 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |