Show simple item record

dc.contributor.advisorŞentürk, Recep
dc.contributor.authorAteşçi, Cemre
dc.date.accessioned2020-12-09T11:28:03Z
dc.date.available2020-12-09T11:28:03Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-02-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/209052
dc.description.abstractBu çalışma, İmam Muhammed Gazali'nin insan ontolojisine dair anlayışını psiko-spritüel bir sistem içinde ele alırken, insanın davranışının oluşumuna dair de bir açıklama getirmektedir. Ayrıca, kalp, ruh, akıl ve neftsen oluşan insanın spritüel bileşenlerini sunarak insanın spritüel oluşumunu analiz etmektedir. Gazali'ye göre, insanın özü ve latifeyi rabbaniye ruhani olan kalp, hem sözü geçen spiritüel bileşenlerin etkileşiminin hem de diğer insanlar, melekler şeytanlar gibi dış etmenlerin etkisi altındadır. Bu etkileşimleri ve etkileri temel alarak, bu çalışma insanların psikolojik durumlarının nasıl ve ne sebeple değişiklik gösterdiğini, bunu da nefs mertebelerine dayandırarak incelemektedir. Bu doğrultuda, Gazali'nin insan davranışının nasıl oluştuğuna ve davranışların arkasında yatan sebeplerin neler olduğuna dair fikirlerini sunmaktadır. Gazali'ye göre bütün davranışlar kalpten sudur olmaktadır; bu sebeple kalbin durumu belli bir şekilde davranırken en önemli belirleyici faktör olmaktadır.
dc.description.abstractThis study aims to scrutinize Imam Muhammad Al-Ghazali's (d. 1111) understanding of human ontology within a psycho-spiritual system as well as his explanation about the formation of human behavior. It also analyzes the spiritual formation of a human being with presenting certain spiritual constituents which are the reason-intellect ('aql), heart (qalb), spirit (ruh) and self (nafs). The heart, which is the subtle tenuous substance and the essence of the human beings according to Ghazali, is under the influence of both the interactions among these spiritual elements and the external factors like angels, demons and other human beings. Depending on the interactions and influences, this study investigates how and for what reason the psychological state of human beings changes based on the levels of the self (maratibu'l nafs). In light of this, it, then, presents the ideas of Ghazali about how behaviors of human beings are produced and about the motives behind the behaviors. For Ghazali, all the behaviors stem from the heart, so the state of the heart is the essential determinant in behaving in a certain way.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleImam al-Ghazali`s understanding of human ontology and behavior
dc.title.alternativeGazali'nin insan ontolojisi ve insan davranışına ilişkin anlayışı
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-02-28
dc.contributor.departmentMedeniyet Araştırmaları Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10280238
dc.publisher.instituteMedeniyetler İttifakı Enstitüsü
dc.publisher.universityİBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid612881
dc.description.pages121
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess