Show simple item record

dc.contributor.advisorRaouf Mohamed Ezzat, Heba
dc.contributor.authorCiru, Zeynep Büşra
dc.date.accessioned2020-12-09T11:27:45Z
dc.date.available2020-12-09T11:27:45Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-02-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/209036
dc.description.abstractSosyal bilimlerde `benlik` (self) ve `fâil` (agency) kavramları önemli bir araştırma alanı haline gelmiştir. Aydınlanma sürecinden bu yana geliştirilen teoriler insanın benliği ve fâiliyyetini; kendi aklının, kudretinin ve bilgisinin mutlaklığına binaen; bilimsel ve emprik metotlar üzerinden ve kendi belirlediği ahlâki değer yargılarını temel alarak açıklamaya çalışmaktadır. Ancak bu seküler anlayışlar, aydınlanmaya karşı yapılan eleştirilerle beraber insanın benliğini açıklama noktasında yetersiz kalmaktadır. Bu çalışma insanın nefsini, zâtını, benliğini açıklamada aydınlatıcı bir kavram olarak `zimmet`i önerir. Zimmet ahit, antlaşma, emniyet, güvenlik, hürmet ve hak ile sorumluluk anlamlarına gelir. Bunun yanı sıra insanın nefsi, benliği veya nefsin bir vasfı olarak da tanımlanmıştır. Bu çalışma, zimmetin Kur'ân'da, hadislerde ve fıkıhtaki manalarını incelemektedir. Buna göre zimmet, insanın yaratılmışlar üzerinde tasarruf etme ayrıcalığı ve bu ayrıcalığın insana yüklediği sorumluluk cihetiyle insanın zâtına işaret eder. Başka bir deyişle, insan zimmetiyle dünya üzerinde hak sahibi olmaya ve sorumluluk yüklenmeye ehil olmaktadır. İnsana bu açıdan bakmak, onun yeryüzündeki konumunu ve etrafındakilere karşı olan ahlâki sorumluluğunu anlamlandırmaya yardımcı olur.
dc.description.abstractSocial sciences have been preoccupied with the study of the `self` and `agency.` Since the Enlightenment, theories continue to explain the self and agency based on the absoluteness of human reason, power, and knowledge through the scientific and empirical methods and/or based on moral standards defined by humans. However, with the criticism of the Enlightenment, these secular perspectives have fallen short of explaining the human self. This study offers the notion of dhimma which presents an illuminating perspective in understanding the human self. Dhimma has the meanings of covenant, assurance, security, safety, sanctity, and right and responsibility. In addition to these meanings, dhimma is also defined as the self and an attribute of the self. This study explores these meanings of dhimma throughout the Qur'an, hadith and Islamic Jurisprudence and brings them together. According to this thesis, dhimma indicates the self of human being, with regard to the privilege of tasarruf (power and authority to act on and make use of the creatures) on earth, and to the responsibility shouldered upon man as a result of this privilege. In other words, man becomes competent / eligible to have a right over the creation and bear its responsibility by virtue of his dhimma. This aspect of the self contributes to explaining the position of the human in the world and his moral responsibility towards the creation.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSosyolojitr_TR
dc.subjectSociologyen_US
dc.titleThe notion of dhimma: From theory to everyday space
dc.title.alternativeTeoriden gündelik mekâna zimmet mefhumu
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-02-28
dc.contributor.departmentMedeniyet Araştırmaları Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10300173
dc.publisher.instituteMedeniyetler İttifakı Enstitüsü
dc.publisher.universityİBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid612897
dc.description.pages94
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess