Show simple item record

dc.contributor.advisorDögüş, Selahattin
dc.contributor.authorÇabuk, Mustafa
dc.date.accessioned2020-12-09T10:38:59Z
dc.date.available2020-12-09T10:38:59Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/207097
dc.description.abstractÖzellikle 19. yüzyılda misyonerlik faaliyetleri, emperyalist güçlerin en önemli politik araçlarından biri haline gelmiştir. Misyonerler dünyada geniş bir coğrafyada faaliyet göstermişler ve göstermektedirler. Osmanlı İmparatorluğu da, misyonerlerin deyimiyle ?Asya'nın anahtarı ? olduğu için birçok misyoner örgütünün faaliyet sahası haline gelmişti. Bu tezin konusu da Anadolu'daki en etkin misyoner örgütü olan ?American Board of Commissioners for Foreign Missions? ve yan kuruluşları niteliğindeki misyoner örgütlerinin Maraş'taki faaliyetleridir.Bu araştırmada bu örgütlerin şehirde bizzat açmış oldukları veya maddi olarak desteklemiş oldukları eğitim kurumları incelenmiştir. Eğitim kurumlarının işleyişi, maddi kaynakları, ders programları, öğrencileri, mezunları ve mezunlarının yapmış oldukları işler incelenmiştir. Misyonerlerin bu kurumları kullanarak Osmanlı İmparatorluğu içerisinde olduğu gibi Maraş'taki gayrimüslim azınlıkları da nasıl kendi yayılmacı emellerinin aracı haline getirdikleri tespit edilmiştir. Misyonerlerin özellikle kriz ve kargaşa dönemlerinde insanların zafiyetlerini kullanarak amaçlarına ulaşmaya çalıştıkları, Avrupa ve Amerika kamuoyunda, Türkler ve Osmanlı İmparatorluğu hakkında asılsız iddialarla olumsuz bir imaj oluşturdukları tespit edilmiştir.
dc.description.abstractImperialist Powers used missionaries for their imperialist aims in the world. Lots of missionaries? organization worked all over the world. At the same time, Missionaries were paid great attention for Ottoman Empire, because of its geographical, economical and ethnical richness. American Board missionaries came to Ottoman lands in 1820, these missionaries began to work intensively in educational, health and religious fields. One of the activities areas of Board missionaries was Marash. Board missionaries opened schools, orphanages and churches in the city.In this study, we searched missionaries? institutions and their activities in the city. Missionaries increased their activities among Armenian people in the city. Missionaries tried to create an Armenian nation, for this aim; in missionaries? schools they teach Armenian language. We realized that from primary school to high school every year they teach Armenian language. They predominantly, used the Armenians for their goals; they tried to get benefits from Armenians? revolts.In Zeytun revolts, missionaries sent reports and mails whose were written with their prejudices, to Europe and America. As a result of these activities they created a bad Turkish and Ottoman image in Western public. Today, we are witnessing that Western public still has these bias about Turkish and Islamic world.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.titleKahramanmaraş`ta faaliyet göstermiş olan misyoner okulları
dc.title.alternativeMissionary schools were activated in Kahramanmarash
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTarih Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid307049
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid214711
dc.description.pages82
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess