dc.contributor.advisor | Karakuş, Mehmet | |
dc.contributor.author | Akgün, Emine | |
dc.date.accessioned | 2020-12-09T10:10:37Z | |
dc.date.available | 2020-12-09T10:10:37Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/206312 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, lise öğretmenlerinin psikolojik sermaye düzeyleri ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca cinsiyet, medeni durum, yaş, branş, eğitim durumu, aylık gelir, mesleki kıdem ve okulda çalışma süresi gibi demografik değişkenlere göre öğretmenlerin psikolojik sermaye ve yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Gaziantep ilinde görev yapan toplam 407 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanmasında Luthans, Avolio, Avey ve Norman tarafından (2007) geliştirilen ve Erkuş ve Fındıklı (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan Psikolojik Sermaye Ölçeği; Diener, Emmons, Larsen ve Griffin tarafından 1985 yılında geliştirilen ve Köker (1991) tarafından Türkçeye uyarlanan Yaşam Doyumu Ölçeği ve araştırmacı tarafından düzenlenen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizlerinde; Betimsel İstatistiksel Teknikler, Bağımsız Örneklemler t-Testi, Kruskal-Wallis H Testi, Mann-Whitney U Testi, Güvenirlik Analizi, Faktör Analizi, Pearson Korelasyon Analizi, Çoklu Regresyon Analizi kullanılmıştır.Yapılan korelasyon analizleri psikolojik sermaye ve alt boyutları ile yaşam doyumu arasında pozitif korelasyon olduğunu göstermiştir (r=,686; p<,05). Ayrıca psikolojik sermayenin yaşam doyumundaki değişimlerin %47,1'ini (R2=,471) açıkladığı bulgulanmıştır. Lise öğretmenlerinin psikolojik sermaye ve alt boyutları ile yaşam doyumu düzeylerinin cinsiyet, mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı farklılaşmadığı ancak medeni durum, aylık gelir, okulda çalışma süresi değişkenlerine göre anlamlı farklılaştığı bulunmuştur. Evli öğretmenlerin psikolojik sermaye ve yaşam doyumu düzeyleri bekar öğretmenlere göre daha yüksek bulunmuştur. Yüksek lisans mezunu öğretmenlerin özyeterlilik ve yaşam doyumu düzeyleri lisans mezunu öğretmenlere göre daha yüksek bulunmuştur. Bulunduğu okulda çalışma süresi daha fazla olan öğretmenlerin, okulda çalışma süresi daha az olan öğretmenlere göre psikolojik sermaye ve yaşam doyumu düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Aylık geliri daha fazla olan öğretmenlerin, aylık geliri daha az olan öğretmenlere göre psikolojik sermaye ve yaşam doyumu düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Yaşı daha büyük olan öğretmenlerin, yaşı daha küçük olan öğretmenlere göre özyeterlilik ve dayanıklılık düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | In this study, the relationship between psychological capital level of high school teachers and their life satisfaction level is examined. It is also examined to determine whether the relationship is significantly differed depending on teachers' some demographic variables like gender, marital status, age, province, educational background, annual income, professional experience and total experience at present institution.The scope of this search was formed by 407 teachers working at high schools in Gaziantep during 2014 – 2015 academic years. Psychological Capital Scale, developed by Luthans, Avolio, Avey and Norman (2007 ) and adapted by Erkuş and Fındıklı to Turkish (2013); Life Satisfaction Scale, developed by Diener, Emmons, Larsen and Griffin (1985) and adapted by Köker to Turkish (1991); and a Personal Information Form held by the investigator were used to obtain data for this research. In the analysis, Descriptive Statistical Techniques, Independent Samples t-Test, Kruskal-Wallis H Test, Mann-Whitney U Test, Reliability Analysis, Factor Analysis, Pearson Correlation Analysis, Multiple Regression Analysis were used. Performed correlation analysis shows that there is positive correlation between life satisfaction and psychological capital with its factors (r=,686; p<,05). It was also found that psychological capital explains %47,1 percent of variation in life satisfaction (R2=,471). It was observed that high school teachers' level of life satisfaction and their psychological capital level with its factors are not significantly varied with the variables of gender and professional experience. But a significant variation was observed in terms of marital status, annual income and total experience at present institution. Level of psychological capital and life satisfaction for married teachers was found higher than unmarried teachers' case. Level of self-efficacy and life satisfaction is higher for graduated teachers, comparing undergraduated ones. For teachers whose total experience at present institution is much more, level of psychological capital and life satisfaction was found higher. It was found lower in case of less experience at present institution. It was also found higher for teachers whose annual income is more, and it was lower for teachers whose income is less. Level of self-efficacy and resiliency for older teachers was found higher, comparing younger teachers. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Lise öğretmenlerinin psikolojik sermaye düzeyleri ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between psychologial capital and life satisfaction levels of high school teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Positive psychological capital | |
dc.subject.ytm | High schools teachers | |
dc.subject.ytm | Psychological capital | |
dc.subject.ytm | Life satisfaction | |
dc.subject.ytm | Demographic variables | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.identifier.yokid | 10089868 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 440007 | |
dc.description.pages | 148 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |