Show simple item record

dc.contributor.advisorAkgüngör, Ali Payıdar
dc.contributor.authorDoğan, Erdem
dc.date.accessioned2020-12-09T09:52:13Z
dc.date.available2020-12-09T09:52:13Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/205571
dc.description.abstractBu tez çalısmasında, Türkiye'de meydana gelen trafik kazaları ve bukazalar sonucunda meydana gelen yaralı ve ölü sayılarını tahmin edenmodeller gelistirilmistir. Modelleri gelistirmek için 1986?2000 yılları arasındakalan veriler, gelistirilen modelleri testi etmek için ise 2000?2005 yıllarıarasındaki veriler kullanılmıstır. Nüfus (P) ve motorlu araç sayıları (N)modellerde kullanılan bağımsız değiskenler olurken, bağımlı değiskenlerolarak da sırası ile kaza (C), ölü (D) ve yaralı sayıları (I) alınmıstır. Modellergelistirilirken üç ayrı teknik kullanılmıs olup, bunlar: I) Smeed ve Andreassenmodel formlarını gelistirmek için kullanılan Regresyon Analizi, II) Yapay SinirAğları, III) Genetik Algoritma Teknikleridir. Her üç teknik kullanılarakgelistirilen modeller 5 yıllık dönemde ortama karesel hatalar (OKH) yöntemiile karsılastırılmıstır.Türkiye ve bazı seçilen büyük sehirleri için gelistirilen modellerkarsılastırıldığında yapay zeka tekniği kullanılarak ortaya çıkan modellerinçok daha küçük hatalarla sonuca yaklastığı gözlenmistir. Ayrıca araçsayılarının değisimine bağlı ?ki senaryo dahilinde tahminler yapılmıstır. ?lksenaryoda eski araç sayıları verileri kullanılarak olusturulan eğriye uygunolarak araç sayısının arttığı düsünülmüstür. ?kinci senaryoda ise kisi basınadüsen araç sayısının, 0.4 olacağı düsünülmüstür. Belirtilen iki senaryodahilinde 2015 yılına kadar kaza (C), yaralı (I) ve ölü (D) sayılarının tahminiyapılmıstırAnahtar Kelimeler: Kaza Tahmin Modelleri, Smeed, Andreassen, YapaySinir Ağları, Genetik Algoritma, Türkiye
dc.description.abstractIn this thesis, different accident prediction models were developed forestimating the number of traffic accidents, injuries and deaths in Turkey. Thedata between 1986 and 2000 were used to develop the accident predictionmodels, and data between 2001 and 2005 were utilized for testing themodels. In all developed models, population (P) and number of motorizedvehicles (N) are used as independent variables, while the number ofaccidents (C), deaths (D) and injuries (I) are selected as dependentvariables. three different techniques were used employed in modeldevelopment; 1) Regression Analysis for Smeed and Andreassen modelforms, 2)Artificial Neural Network and 3) Genetic Algorithm Technique. Theperformance of the proposed models were evaluated with mean square error(MSE). It is shown that the model developed using artificial intelligencetechnique produced better results with relatively small errors. Additionally twoscenarios were presented for Turkey with various vehicle numbers. In thefirst scenario; number of vehicle increase with the ratio computed from thecurrent data, In the second scenario, number of vehicles per capita isassumed to reach 0.40. In both scenarios, number of accidents (C), Injuries(I) and deaths (D) were forecast until 2015.Key Words: Accident Prediction Models, Smeed, Andreassen, ArtificialNeural Network, Genetic Algorithm, Turkeyen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKazalartr_TR
dc.subjectAccidentsen_US
dc.subjectTrafiktr_TR
dc.subjectTrafficen_US
dc.subjectUlaşımtr_TR
dc.subjectTransportationen_US
dc.titleRegresyon analizi ve yapay zeka yaklaşımı ile Türkiye ve seçilen bazı büyük illeri için trafik kaza tahmin modelleri
dc.title.alternativeRegresion analiysis and artificial intelligence approach with traffic accident prediction models for Turkey and some chosen big cities
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİnşaat Anabilim Dalı
dc.subject.ytmRegression
dc.subject.ytmGenetic algorithms
dc.subject.ytmArtificial neural networks
dc.identifier.yokid9013550
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid176980
dc.description.pages122
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess