dc.contributor.advisor | Demirbaş, Murat | |
dc.contributor.author | Ertuğrul, Nurcan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-09T09:22:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-09T09:22:42Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/204366 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı; Fen Bilimleri öğretiminde, Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli (OBYM)'nin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, mantıksal düşünme becerilerine, bilimin doğasına ilişkin düşüncelerine ve kavramsal değişimlerine olan etkisini araştırmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 eğitim öğretim yılı itibariyle, Kırşehir ili Merkez Cacabey Ortaokulu'nun 6. sınıflarında öğrenin gören 121 öğrenci oluşturmuştur. Karma yöntem kullanılan araştırmanın nicel boyutu, 'Gerçek Deneme Modeli' kapsamında yer alan 'Ön Test- Son Test Kontrol Gruplu Model' ile nitel boyutu ise 'Fenomenografi' ile yürütülmüştür. 10 haftalık bir süreçte 'Işık ve Ses' ünitesi kapsamında sürdürülen araştırmada, deney grubunda OBYM'ye göre öğretim, kontrol grubu 1'de 2004 İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı'nın öngördüğü 5E öğrenme modeline göre öğretim, kontrol grubu 2'de ise geleneksel öğretim gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak; çalışma grubunu belirlemek amacıyla 'Işık ve Ses Ünitesi Hazır Bulunuşluk Testi' kullanılmıştır. Modelinin akademik başarı üzerindeki etkisini belirlemek için 'Işık ve Ses Ünitesi Akademik Başarı Testi', mantıksal düşünme üzerindeki etkilerini belirlemek için 'Mantıksal Düşünme Grup Testi' uygulanmıştır. Modelin, öğrencilerin bilimin doğasına ilişkin düşüncelerinde değişiklik meydana getirip getirmediğini belirlemek için de 'Bilimin Doğası Ölçeği' nden yararlanılmıştır. Modelin, kavramsal değişim üzerindeki etkisi ise fenomenografik kategorilerle belirlenmiştir. Araştırma sonunda; deney grubunda uygulanan OBYM'nin, öğrencilerin akademik başarılarını artırdığı, mantıksal düşünme becerilerini ve bilimin doğasına ilişkin düşüncelerini olumlu yönde geliştirdiği, kavramsal değişimin gerçekleşmesine katkı sağladığı görülmüştür. Kontrol grubu 1'de uygulanan 5E öğrenme modeli, öğrencilerin akademik başarılarının artmasında ve mantıksal düşünme becerilerinin gelişmesinde etkili olurken bilimin doğasına ilişkin düşüncelerine yönelik bir değişiklik meydana getirmemiştir. Kontrol grubu 2'de uygulanan geleneksel öğretim ise öğrencilerin akademik başarılarını artırırken, mantıksal düşünme becerilerine ve bilimin doğasına ilişkin düşüncelerine herhangi bir katkı sağlamamıştır. Grupların akademik başarıları karşılaştırıldığında; OBYM ile 5E öğrenme modelinin, öğrencilerin akademik başarılarının artırılmasında eşit düzeyde başarı sağladığı, geleneksel öğretimin ise her iki öğretim modeline göre akademik başarıyı daha düşük düzeyde geliştirdiği görülmüştür. Öğrencilerin mantıksal düşünme becerisine de OBYM ile 5E öğrenme modeli eşit düzeyde geliştirmiş, geleneksel öğretimin öğrencilerin mantıksal düşünme becerileri üzerinde bir etkisi olmamıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ışığında; araştırmanın bu alanda yapılacak yeni çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Anahtar kelimeler: Yapılandırmacı Yaklaşım, 5E Öğrenme Modeli, Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli, Fenomenografi, Akademik Başarı, Mantıksal Düşünme Becerisi, Bilimin Doğası, Kavramsal Değişim | |
dc.description.abstract | The The basic objective of this study is to search the effect of the Common Knowledge Construction Model (CKCM) on the secondary school's 6th grade students' academic achievement, logical thinking skills, nature of science and conceptual changes at science teaching. The group in this study consists of 121 6th grade students of the 2012-2013 academic year from Cacabey Secondary School, located in the central district of Kırşehir. The study's quantitative dimension, pretest-posttest model was used in the range control model and the study's quantitive dimension phenomenographic was used. The study was carried on 10 weeks in the range of 'Unit of Light and Voice'. In the study, on experimental group, teaching based on CKCM; on control group 1, teaching based on Science and Technology Lesson Program's 5E Learning Model; and on kontrol group 2, teacher centred instruction teaching were performed. To specify the effect of the model on academic achievement 'Unit of Light and Voice's Academic Achievement Test'; and to specify the effect of the model on logical thinking skills, 'Logical Thinking Group Test' was performed.'Nature of Science Scale' was used to specify whether the model create a change about students' thought about nature of science or not. The effect of the model on conceptual change was specified with phenomenograpic category. At the end of the study it was seen that CKCM increases students 'academic achievement, their logical thinking skills and their thoughts about nature of science in a positive way, contributes conceptual change becomes true. Although 5E Learning Model; which applied on control group 1 was effective on increasing students' academic achievement and developing their logical thinking, it didn't create any change their thoughts about nature of science. Teacher centred instruction, which applied on control group 2, increases students' academic achievement; but it didn't create any change, their logical thinking and their thoughts about nature of science. When Groups' academic achievement was compared, CKCM and 5E Learning Model have equal achievement on students' academic achievements; on the other hand, it was seen that Teacher Centred Instruction has less achievement on students' academic achievement. CKCM and 5E Learning Model have equal contribution to students' logical thinking skills; and Teacher Centred Instruction has no effect on students' logical thinking skills. In the light of the results obtained during the study; it is thought that the study wills contribute new studies. Key words: Constructivist Approach, 5E Learning Model, Common Knowledge Construction Model, Phenomenography, Academic Achievement, Logical Thinking Skill, Attitude Towards Science lesson, Nature of Science, Conceptual Change | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen bilimleri öğretiminde ortak bilgi yapılandırma modelinin öğrenme ürünlerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of common knowledge construction model on learning products in science teaching | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.identifier.yokid | 10089962 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 442405 | |
dc.description.pages | 377 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı | |