Show simple item record

dc.contributor.advisorMiles, Raymond E.
dc.contributor.authorErenoğlu, Selin
dc.date.accessioned2020-12-09T08:50:58Z
dc.date.available2020-12-09T08:50:58Z
dc.date.submitted1995
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/203203
dc.description.abstractöz Farmasötik endüstri şirketlerin yoğun rekabet içinde olduğu ve araştırma için büyük maddi yatırımların yapıldığı bir sektördür. Yeni bir ürünün gelişim sürecinde birçok risk olmasına rağmen, ürün başarılı olduğunda sonuçlar tatminkar olmaktadır. Türkiye, 1984'den beri `iyi Üretim Uygulamaları` için gerekli yatırımları işleme koymuştur, ilaç bazında, ihracatın ithalata oram halen %22 gibi düşük olmasına rağmen, ilaç tüketiminin GSMH'ya oranı gelişmiş ülkelerle aynı oranlardadır. Türkiyede 140'dan fazla ilaç firması mevcut olmasına rağmen satışların %82'sini ilk 20 şirket oluşturmaktadır. Fransa' nın bir numaralı özel ilaç şirketi olan Servier Laboratuarları, araştırma ve geliştirmeye büyük pay ayırmakta ve ürünleri dünyanın 130 ülkesinde satılmaktadır. 1986 yılında Türkiye'de kurulan Servier ilaç, sadece pazarlama faaliyetlerini yürüterek, kısa sürede büyüme göstermiştir. 1990-1995 yıllan arasında pazar payım %0.86'dan %2.2'ye, sıralamadaki yerini ise 36ncı'lıktan 13üncü'lüğe çıkarmıştır. Basanda, ürün kalitesinin yanısıra, ürün bazında standardlaşmış pazarlama uygulamalarının ve şirketin bilimsel imajının da rolü vardır. Ancak, Servier ilaç merkezi olarak belirlenen global stratejileri lokal şartların gereklerine göre uyarladığında daha da başardı olacaktır. Rekabetin yoğun olduğu bir ortamda şirketlerin başarılı olabilmeleri için, değişime sürekli ve çabuk değişimle yanıt vermeleri, şirket stratejileriyle organizasyon yapılarının ve insan kaynaklarının azami düzeyde uyum içinde olması şarttır. IV
dc.description.abstractABSTRACT Pharmaceutical companies invest huge amounts of money in research and compete vigorously for markets. The risks involved in developing new products are numerous, while the returns, if a drug is successful, are enormous. Turkish pharmaceutical industry has been applying GMP rules since 1984 and is getting prepared for the standards of EC. The rate of exports versus imports are still very low (22% in 1994). However, the rate of consumption to GNP in Turkey is 0.88, which is similar to developed countries. Although there are more than 140 companies in Turkey, share in value of the top twenty companies constitute 82% of the market. Servier Laboratories, France' s number one private pharmaceutical company, is an important researcher and developer. Its pharmaceuticals are sold in 130 countries around the world. Servier İlaç, established in 1986 as a subsidiary of Servier Laboratories, is involved primarily on marketing activities in Turkey. The evolution of growth from 1990 to 1995 has been remarkable and reached market share of 2.2% from 0.67% and ranked 13th. from 36th. position.The success lies not only on the quality of the products but on standardized consistent positioning of the products and the global scientific image of the company. Servier will achieve even greater success if it applies its global strategies to the requirements of the local Turkish market. The success of a company in our highly competitive world depends on its capability to achieve a fit between its strategy, organizational structure and efficient use of human resources. men_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titlePharmaceutical industry and Servier Laboratories
dc.title.alternativeFarmasötik endüstri ve Servier Laboratuarları
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmPharmaceutical industry
dc.subject.ytmStrategic analysis
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmCompetition
dc.identifier.yokid42871
dc.publisher.instituteİşletme Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid42871
dc.description.pages45
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess