dc.contributor.advisor | Güner, Perihan | |
dc.contributor.author | Kasap, Sinem Bahar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-09T08:48:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-09T08:48:48Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-12-07 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/203114 | |
dc.description.abstract | Amaç: Araştırmanın amacı; psikiyatri alanında çalışan hemşirelerin klinik uygulamaları sırasında araştırmadan yararlanmaları ile ilgili engel düzeyini ve araştırma sonuçlarından yararlanmaya engel olan yordayıcıları ortaya koymaktır. Yöntem: Tanımlayıcı olarak yapılan çalışma, İstanbul Erenköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Özel Balıklı Rum Hastanesi ve Marmara Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde psikiyatri alanında çalışan 172 hemşire ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak `Kişisel Bilgi Formu` ve `Hemşirelerin Araştırma Sonuçlarını Kullanımda Engeller Ölçeği` kullanılmıştır. Çalışmada verilerin analizinde, parametrelerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov-Smirnov testi ile değerlendirilmiştir. Tanımlayıcı istatistikler olarak Ortalama, Standart sapma, frekans; verilerin karşılaştırılmasında ikiden fazla bağımsız gruplar arası karşılaştırmalarda One-way ANOVA testi ve farkın hangi gruptan kaynaklandığını anlamak için Tukey HSD testi; iki bağımsız grup arası karşılaştırmalarında Independent sample t testi kullanılmıştır. Univariate analizde anlamlı çıkan bağımlı değişkenin, bağımsız değişkenler ile yordanmasında ise, çok değişkenli geriye dönük lineer regresyon (Çoklu doğrusal regresyon modeli) analizi kullanılmıştır. Tüm testler için p<0.05 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Bulgular: Hemşirelerin, `Hemşirelerin Araştırma Sonuçlarını Kullanımda Engeller Ölçeği` 'genel' puan ortalamasının 67.01 olduğu orta derecede engel algısına sahip oldukları; 'uygulama' alt boyut puan ortalamasının en yüksek (X̄ : 18.44±SS:4.54) 'araştırma' alt boyut puan ortalamasının ise, en düşük (X ̄ : 12.92±SS:4.98) olduğu saptanmıştır. Üniversite hastanesinde çalışma, devlet hastanesinde çalışma, iki yıl ve daha az süre psikiyatri hastaları ile çalışma, 3-5 yıl arası psikiyatri hastaları ile çalışma ve bilimsel etkinliğe katılma sayısı `Hemşirelerin Araştırma Sonuçlarını Kullanımda Engeller Ölçeği' 'genel' alt boyutunun; araştırma sonuçlarını klinikte/hasta bakımında hiç kullanmama ve araştırma sonuçlarını klinikte/hasta bakımında çok nadir kullanma 'uygulama' alt boyutunun; üniversite hastanesinde çalışma, devlet hastanesinde çalışma, 3-5 yıl arası psikiyatri hastaları ile çalışma ve bilimsel etkinliğe katılma sayısı 'araştırma' alt boyutunun; üniversite hastanesinde çalışma, devlet hastanesinde çalışma ve bilimsel etkinliğe katılma sayısı 'hemşire' alt boyutunun ve üniversite hastanesinde çalışma, araştırma sonuçlarını klinikte/hasta bakımında çok nadir kullanma 'sunum' alt boyutunun pozitif yordayıcıları olduğu saptanmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan hemşireler araştırma sonuçlarını kullanmayı kolaylaştırıcı faktör olarak en yüksek oranda (%66.66) `Hastane yönetimi ve hemşirelik müdürlüklerinin araştırma yapma ve sonuçlarını kullanma konusunda hemşireleri desteklemesi ve teşvik etmesi` önerisinde bulunmuşlardır. Sonuç: Bu çalışmadan elde edilen veriler, üniversite ve devlet hastanesinde çalışmak, klinik uygulama sırasında araştırma sonuçlarını kullanmamak, çok uzun süre psikiyatri hastaları ile çalışmamak ve bilimsel etkinliğe fazla sayıda katılmak hemşireler tarafından araştırma sonuçlarını klinik uygulama sırasında kullanırken daha fazla engel olarak algılanmaktadır. Anahtar kelimeler: Psikiyatri hemşiresi, araştırma, araştırma kullanımı, klinik uygulama, engeller, yordayıcı | |
dc.description.abstract | Objective: The aim of the study was to examine the level of barriers encountered by nurses working in the field of psychiatry during their clinical practices, and factors preventing them from utilizing research results. Method: This descriptive study was conducted with 172 nurses working in the field of psychiatry in Istanbul Erenköy Mental Health Research and Training Hospital, Private Balıklı Greek Hospital and Marmara University Research and Training Hospital. The `Personal Information Form` and ` The Barriers to Research Utilization Scale` were used as data collection tools. In the analysis of the study data, Kolmogorov-Smirnov test was used to find out whether the parameters were suitable to the normal distribution. In the descriptive statistics, arithmetic mean, standard deviation and frequency were used. In the comparisons of the study data, whereas One-way ANOVA test was used for the comparisons of more than two independent groups, Tukey HSD test was used to find out from which group the difference stems from and the Independent samples t-test was used to compare two independent groups. In the prediction of the dependent variable which appeared significant in the univariate analysis with independent variables, the Multiple Linear Regression analysis was used. A p value of <0.05 was considered statistically significant for all the tests. Results: The mean score obtained by the participants from the overall Barriers Scale in Utilization of Research Results by Nurses was 67.01. The' setting'subscale score average was highest (X: 18.44±SS:4.54) and the 'research' subscale score average was lowest (X: 12.92±SS:4.98). Working in a state university hospital, working in a state hospital, providing care for psychiatric patients for two years or less, providing care for psychiatric patients 3 to 5 years and the number of scientific activities participated in were the positive predictors of the overall Barriers Scale in Utilization of Research Results by Nurses, never or rare use of research results in the clinic/patient care subscale, investigation of working in a state university, working in a state hospital, providing care for psychiatric patients 3 to 5 years subscale, the number of scientific activities participated in subscale, working in a state university, working in a state hospital and the number of scientific activities participated in subscale for nurses, and presentation of working in a university, working in a state hospital and never or rare use of research results in the clinic/patient care subscale. In addition, 66.66% of the nurses participating in the study recommended that hospital management and nursing directorates should support and encourage nurses to conduct research and to use research results in clinical practices. Conclusion: The data obtained from the present study suggest that nurses perceived working in university and public hospitals, not using research results during clinical practices, not providing care for psychiatric patients for a long time, and participating in scientific activities a lot many times as significant barriers to the use of research results in clinical practices. Key words: psychiatric nurse, research, research use, clinical practice, barriers, predictor | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Psikiyatri alanında çalışan hemşirelerin klinik uygulama sırasında araştırma sonuçlarını kullanmaları ile ilgili engellerin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the barriers related to the implantation of research findings by nurses working in the field of psychiatry during clinical practices | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-12-07 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Psychiatric nursing | |
dc.subject.ytm | Nurses | |
dc.subject.ytm | Nursing | |
dc.subject.ytm | Psychiatry | |
dc.subject.ytm | Nursing research | |
dc.subject.ytm | Exploratory Behavior | |
dc.identifier.yokid | 10303384 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KOÇ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 602855 | |
dc.description.pages | 119 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |