Show simple item record

dc.contributor.advisorMiles, Raymond A.
dc.contributor.authorAkcinar, Nezih
dc.date.accessioned2020-12-09T08:47:34Z
dc.date.available2020-12-09T08:47:34Z
dc.date.submitted1996
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/203066
dc.description.abstractoz Bu çalışma ile Türkiye'nin önde gelen beyaz eşya üreticilerinden olan Ardem kısaca incelenmekte ve hızla değişen iç ve dış pazarlara uyum sağlayacak bir strateji geliştirilmektedir. Kurulduğu 1977 yılından beri Ardem değişen iç pazar şartlarına adapte olmaktaki başarısı ve bazı Afrika ülkeleri ve Rusya'ya yaptığı spot ihracatlarla düzenli olarak büyümektedir. Teknolojiye yapılan düzenli yatırımlar Ardem' in büyümesine büyük ölçüde destek olmuş ve 1994 sonu itibarıyla kapasite ve ürün çeşitliliği bakımından Avrupa ve Orta Doğunun en büyük imalatçısı olmuştur. Türkiye'deki istikrarsız ekonomik ve politik ortam ve 1996 başında girilen Gümrük Birliği Ardem'i daha fazla ihracata yönelmesi konusunda zorlamaktadır. Ayrıca, iç pazarda değişen müşteri profili ve rakiplerin Avrupa'nın önde gelen üreticileri ile oluşturdukları birleşik şirketler strateji geliştirilirken önemle üzerinde durulması gereken noktalardır. Bu şartlar altında, Ardem müşterisine karşı sorumluluğunu sürdürmeli, iç pazardaki etkinliğini devam ettirmeli, maliyetlerini düşürerek dış pazarlarda yeni büyüme olanakları aramalıdır. Bu dokümanda, endüstri ve rakiplerin genel durumu analiz edilerek şirketin yakın gelecekteki strateji ve yapısı konusunda tavsiyeler ele alınmaktadır. iv
dc.description.abstractABSTRACT This paper is a brief look at the Ardem which is a leading manufacturer company of cooking appliances in Turkey and aimed to analyse and build a strategy for the company in rapidly changing domestic and global environment. Since its establishment in 1977, Ardem successfully performed in adapting itself to the changing domestic market and achieved a steady growth by spot export sales to some African countries and Russia. Continuos investments to technology led this growth and at the end of 1994, Ardem has become the biggest plant in Europe and Middle East in terms of capacity and product range. Unstable macroeconomic and political environment in Turkey and the Customs Union forced Ardem to be more export oriented. Also the changing customer behaviour in domestic market and newly established mergers in Turkey which would yield significant loses in market share is quite important factors to be considered through the process of implementing a new strategy and consistent structure and human resources. Under these circumstances, Ardem must be highly responsible to the consumer, must maintain its effective position in the domestic market, must lower its costs and find a way for growth opportunities in foreign markets. By this paper, author aimed to diagnose the environment and to establish an appropriate strategy and structure for the company's future.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleCompetitive strategy for Ardem
dc.title.alternativeArdem için rekabetçi strateji
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmArdem
dc.subject.ytmAnalysis
dc.subject.ytmWhite goods sector
dc.subject.ytmSectoral analysis
dc.subject.ytmStrategic analysis
dc.subject.ytmCompetition
dc.identifier.yokid53916
dc.publisher.instituteİşletme Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid53916
dc.description.pages30
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess