Show simple item record

dc.contributor.advisorTekkaş Kerman, Kader
dc.contributor.authorAltay, Merziye
dc.date.accessioned2020-12-09T08:46:49Z
dc.date.available2020-12-09T08:46:49Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-11-24
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/203045
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı onkoloji servislerinde çalışan ve kanser hastalarına bakımveren hemşirelere yönelik palyatif bakım eğitiminin hemşirelerin palyatif bakım bilgidüzeylerine olan etkisini belirlemektir.Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, yarı deneysel bir çalışma olup, tek gruplu ön test-sontest araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, bir vakıf ve bir özelhastanede en az 3 aydır onkoloji servislerinde çalışan 56 hemşire oluşturmuştur.Toplam 4 modülden oluşan palyatif bakım eğitimi, Kanser Hastalarında Kanıta DayalıPalyatif Bakım Konsensus 2017 rehberi ve Yaşam Sonu Hemşirelik EğitimKonsorsiyumu (ELNEC) temel alınarak hazırlanmış ve interaktif yöntemler ilehemşirelere eğitim verilmiştir. Araştırma verileri, eğitim öncesinde ve eğitimden biray sonra sosyodemografik form ve Palyatif Bakım Bilgi Testi (PBBT) kullanılaraktoplanmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı analizler, Mann Whitney-U, KruskalWallis testi, Spearman Korelasyon, Wilcoxon Rank ve McNemar testlerikullanılmıştır.Bulgular: Palyatif bakım eğitimi sonrasında PBBT toplam puanının ve her bir altboyut (felsefe, ağrı, dispne, psikiyatrik problemler ve gastrointestinal problemler) içinpuan ortalamalarının arttığı ve hemşirelerin eğitim öncesi ve eğitim sonrası bilgidüzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır (p<0,01).Hemşireler eğitim öncesinde en düşük puanı dispne alt boyutundan (1,25±1,06), enyüksek puanı ağrı alt boyutundan (3,20±0,923) almış iken, eğitim sonrasında en düşükpuanı felsefe alt boyutundan (1,79±0,456), en yüksek puanı ağrı alt boyutundan(4,29±1,124) aldığı belirlenmiştir.Sonuç ve Öneriler: Verilen palyatif bakım eğitiminin hemşirelerin bilgi düzeylerinietkili bir şekilde arttırdığı saptanmıştır. Daha fazla sayıda hemşireye ulaşmak ve bilgidüzeylerini arttırmak için bu araştırma için tasarladığımız eğitim farklı hastanelerdeçalışan hemşirelere de sunulabilir. Ayrıca, hemşirelerin palyatif bakım bilgidüzeylerinin arttırılması için palyatif bakım eğitim müfredatında zorunlu ve süreklihale getirilmeli, sahada çalışan hemşirelerin seminer, sempozyum, çalıştay vekongrelerle bilgi düzeyleri arttırılmalıdır.Anahtar kelimeler: Palyatif bakım, bilgi düzeyi, eğitim, onkoloji, hemşireler
dc.description.abstractPurpose: The aim of this study was to determine the effect of palliative care trainingfor nurses working in oncology wards and nurses who care for cancer patients on theknowledge level of nurses about palliative care.Material and Method: This study is a quasi-experimental study. The sample of thestudy was composed of 56 nurses working in oncology services for at least 3 monthsin a foundation and a private hospital. Palliative care training, consisting of 4 modules,Evidence-Based Palliative Care in Cancer Patients Consensus 2017 guide and End-ofLife Nursing Education Consortium (ELNEC) explores the basic design andinteraction. He undertook the research results, his education and the sociodemographicform and the Palliative Care Knowledge Test (PBBT) one month after the training.Descriptive analysis, Mann Whitney-U, Kruskal Wallis test, Spearman Correlation,Wilcoxon Rank and McNemar analysis methods.Findings: The mean score for the total PBBT score and one sub-dimension(philosophy, pain, dyspnea, psychiatric problems and gastrointestinal problems) of thepalliative care education program was 0.01). Sub-dimension (1.25 ± 1.06), the highestlevel of pain sub-dimension (3.20 ± 0.923), while the lowest level of philosophy in theeducation center (1.79 ± 0.456), the highest level of pain sub-dimension (4,29 ± 1,124).Conclusion and Recommendations: The palliative care training effectively extendedthe knowledge level of nurses. It can also be offered to nurses working in our trainingcenters in the next markets we have prepared for this research in order to increase theirlevel of knowledge in nursing in more countries. In addition, it should be madecompulsory and continuous in the curriculum for the improvement of the palliativecare information process of the nurses and for the training of palliative care, and theknowledge accumulated in the seminars, symposiums, workshops and congresses ofthe nurses working in the field has been increased.Key words: Palliative care, knowledge level, education, oncology, nursesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleOnkoloji hastalarına bakım veren hemşirelere yönelik verilen palyatif bakım eğitiminin hemşirelerin bilgi düzeyleri üzerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of palliative care education on nurses' knowledge levels fornurses caring for oncology patients
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-11-24
dc.contributor.departmentİç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCancer patients
dc.subject.ytmNeoplasms
dc.subject.ytmCaregivers
dc.subject.ytmNursing care
dc.subject.ytmEducation-nursing
dc.subject.ytmPalliative care
dc.subject.ytmLevel of knowledge
dc.subject.ytmNurses
dc.subject.ytmNursing
dc.subject.ytmNursing research
dc.identifier.yokid10299350
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid599797
dc.description.pages152
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess