Show simple item record

dc.contributor.advisorGüz, Nüket
dc.contributor.authorAyhan, Ahmet
dc.date.accessioned2020-12-08T16:25:05Z
dc.date.available2020-12-08T16:25:05Z
dc.date.submitted2001
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/190739
dc.description.abstractoz Küreselleşme olgusu ve liberal ekonomi, artan rekabet, ülke, kurum ve kuruluşların politikalarım yeniden belirleme gereksinimine yol açmıştır. Bu koşullarla birlikte toplumsal yapılarda da değişiklikler yaşanmaktadır. Daha fazla kazanma ve daha iyi yaşamaya yönelik beklenti ve girişimler bu değişikliklere verilecek oldukça yalın bir örnektir. Liberal sistemde ekonomiyi yönlendirmede en büyük paya sahip şirketlerin en önemli pazarlama yöntemi kuşkusuz reklamlardır. Üç bölümden oluşan çalışmamızın ilk bölümünde reklam kavramım ana çizgileriyle irdeledik. İkinci bölümde ise, günümüzde bireysel ve toplumsal ilişkilerde çok sık tartışılan bir konu olan aktöre kavramım irdelemeye çaba gösterdik. Çalışmamızın uygulamalı üçüncü ve son kısmında ise, belirli bir zaman diliminde yayınlanan bazı reklamları, seçmeci bir yöntem çerçevesinde çözümlemeye çaba gösterdik. Çözümlediğimiz reklamlarda yasalara ve dolayısıyla aktörel değerlere uygun olmadığım gözlemlediğimiz öğeleri sergileme yoluna gittik. ABSTRACT Countries, institutions and foundations had to reconsider their policies depending on the fact of being global and liberal economics and increasing rivalry. Foundations that don't keep up with the age lose the rivalry chance and become smaller instead of expanding and be in a process of vanishing.When taking these subjects into consideration, being modifications in social structure is inevitable. Expectations and enterprises for earning more and living a better life are the facts that will not be found as strange. In liberal economic system the most important marketing method that multinational and big companies use and orient the economy is advertisement. Advertisements don't have only an engine role to realize the 111
dc.description.abstractoz Küreselleşme olgusu ve liberal ekonomi, artan rekabet, ülke, kurum ve kuruluşların politikalarım yeniden belirleme gereksinimine yol açmıştır. Bu koşullarla birlikte toplumsal yapılarda da değişiklikler yaşanmaktadır. Daha fazla kazanma ve daha iyi yaşamaya yönelik beklenti ve girişimler bu değişikliklere verilecek oldukça yalın bir örnektir. Liberal sistemde ekonomiyi yönlendirmede en büyük paya sahip şirketlerin en önemli pazarlama yöntemi kuşkusuz reklamlardır. Üç bölümden oluşan çalışmamızın ilk bölümünde reklam kavramım ana çizgileriyle irdeledik. İkinci bölümde ise, günümüzde bireysel ve toplumsal ilişkilerde çok sık tartışılan bir konu olan aktöre kavramım irdelemeye çaba gösterdik. Çalışmamızın uygulamalı üçüncü ve son kısmında ise, belirli bir zaman diliminde yayınlanan bazı reklamları, seçmeci bir yöntem çerçevesinde çözümlemeye çaba gösterdik. Çözümlediğimiz reklamlarda yasalara ve dolayısıyla aktörel değerlere uygun olmadığım gözlemlediğimiz öğeleri sergileme yoluna gittik. ABSTRACT Countries, institutions and foundations had to reconsider their policies depending on the fact of being global and liberal economics and increasing rivalry. Foundations that don't keep up with the age lose the rivalry chance and become smaller instead of expanding and be in a process of vanishing.When taking these subjects into consideration, being modifications in social structure is inevitable. Expectations and enterprises for earning more and living a better life are the facts that will not be found as strange. In liberal economic system the most important marketing method that multinational and big companies use and orient the economy is advertisement. Advertisements don't have only an engine role to realize the 111sellings of services and products but they also make these foundations known to whole world by means of media. In the first theoretic part of our study which is compose of three parts we tried to examine advertisement concept with its general and different functions. In the second part, we studied ethics, a subject which was often discussed in personal and social relationships recently. In the third practical part of our study, we studied some advertisements we designated in some certain period of time in a methodical way.v We evaluated the advertisements which were, we thought, not appropriate for ethical and legal values or those which don't have similar functions. IVen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHalkla İlişkilertr_TR
dc.subjectPublic Relationsen_US
dc.subjectReklamcılıktr_TR
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.titleAktörel eleştiri yaklaşımı ve reklam söylemi
dc.title.alternativeEthical critical approach and advertising discourse
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmMorality
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmMoral philosophy
dc.subject.ytmDiscourse
dc.identifier.yokid108485
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid104744
dc.description.pages186
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess