Show simple item record

dc.contributor.advisorŞendil, Telat Gül
dc.contributor.authorKizildağ, Özgün
dc.date.accessioned2020-12-08T15:18:25Z
dc.date.available2020-12-08T15:18:25Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/188791
dc.description.abstractöz EVLİLİK ÇATIŞMASI İLE ÇOCUKLARDAKİ DAVRANIŞ PROBLEMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN BİLİŞSEL - BAĞLAMSAL ÇERÇEVE AÇISINDAN İNCELENMESİ Bu çalışma 23 'ü yüksek evlilik çatışması, 23 'ü de düşük evlilik çatışması yaşayan 46 çift ve 9-12 yaşları arasındaki çocukları ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın temel amacı, evlilik çatışması ve çocuklardaki davranış problemleri arasında bir ilişkinin olup olmadığının belirlenmesidir. Aynı zamanda bu ilişkiyi açıklamak için önerilen modellerden olan `Bilişsel-Bağlamsal Çerçeve`nin sınanması hedeflenmiştir. Böylece evlilik çatışması ve çocuklardaki davranış problemleri arasındaki ilişkide rolü olduğu düşünülen çatışma özellikleri ve çocukla ilgili değişkenlerin etkileri araştırılmıştır. Araştırmada anne ve babalara `Evlilik Çatışması Ölçeği`, `Anne-Baba Bilgi Formu` ve `Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçeği`, uygulanmış, çocuklara da `Çocukların Evlilik Çatışmasını Algısı Ölçeği` ve `Resim Kartları` uygulanmıştır. Sonuç olarak, evlilik çatışması ile çocuklardaki davranış problemleri arasında bir ilişki olduğu; yüksek çatışmak gruptaki çocukların daha çok davranış problemi gösterdiği bulunmuştur. Bilişsel bağlamsal çerçevenin önerdiği, çocuklardaki, `Çatışma özellikleri algısı` ve `tehdit algısı`nın, yüksek çatışmalı gruptaki çocuklarda daha yüksek olduğu ve çocukların davranış problemlerini predikte ettiği görülmüştür. Çatışmanın sıklığı, şiddeti ve içeriği değişkenlerinin, çatışmalara çocuğun şahit olmasının, çocuğun davranış problemleri ve çatışma ile ilgili algılan üzerinde önemli etkilere sahip olduğu bulunmuştur. Yaş ve cinsiyete göre anlamlı farklılıklar bulunamamıştır. Ayrıca yüksek ve düşük çatışmalı gruptaki çocukların, çatışma sonrasına dair beklentilerinin birbirinden anlamlı olarak farklılaştığı bulunmuş, nedensel atıflar yönünden bir farklılık bulunamamıştır Bulgular literatür ışığında tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Evlilik çatışması, Davranış Problemleri, Bilişsel- Bağlamsal Çerçeve.
dc.description.abstractABSTRACT EVALUATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN MARITAL CONFLICT AND CHILDREN'S BEHAVIOR PROBLEMS BASED ON A COGNITIVE CONTEXTUAL FRAMEWORK This study was carried out with 46 couples, 23 of which had high marital conflict and 23 of which had low marital conflict and these couples children with ages between 9-12 years old. The primary aim of this study was to determine whether there was a relationship between marital conflict and children's behavior problems. It was also aimed to question the cognitive-contextual framework which was one of the models suggested to explain this relationship. Based on this framework the effects of the variables that were confict characteristics and child characteristics which were considered to play a role in the relationship between marital conflict and children's behavior problems were investigated. In this study, `Marital Conflict Questionnaire`, ` Parents Information Form`, and `Child Behavior Check List For Ages: 4-18` were applied to the parents and `Childrens Perception of İnterparental Conflict` and `Pictorial Cards` were applied to their children. As a conclusion, a relationship between marital conflict and children's behavior problem was found and furthermore it was found that the children of the high conflict group had the highest scores of behavior problems. Perceived conflict properties and perceived threat suggested by cognitive-contextual framework for children was found to be higher in the high conflict children group and was found to be predicted by children's behavior problems. The vairables; the frequency, severity and the content of the conflict and whether children witnessed conflicts were seen have important effects on children's behavior problems and their perceptions of the conflict. There were no significant differences in terms of age and gender. Also the children's expactations regarding consequences of the conflict were seen to differ significantly among high and low conflict children groups. The groups did not differ in terms of causal attributions. The findings were discussed in the light of the literature. Key words; Marital Conflict, Behavior Problems, Cognitive-Contextual Frameworken_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleEvlilik çatışması ile çocuklardaki davranış problemleri arasındaki ilişkinin bilişsel bağlamsal çerçeve açısından incelenmesi
dc.title.alternativeEvaluation of the relationship between marital conflict and childrens behavior problems based on a cognitive contextual framework
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmConflict
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmCognitive behaviours
dc.subject.ytmBehavior
dc.subject.ytmBehavioral disorders
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmMarital conflict
dc.subject.ytmAdjustment
dc.identifier.yokid142007
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid140397
dc.description.pages98
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess