Show simple item record

dc.contributor.advisorErbora, Ayşe
dc.contributor.authorSertel, Yasemin Güniz
dc.date.accessioned2020-12-08T14:50:59Z
dc.date.available2020-12-08T14:50:59Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/187997
dc.description.abstractBu çalışma, çağdaş Amerikan kadın oyun yazarlarından Marsha Norman' in Third and Oak, Loving Daniel Boone, Sarah and Abraham, Circus Valentine ve Getting Out isimli beş oyununun Sosyalist-Feminizm bakış açısı ile incelenmesinden oluşmaktadır. Bu bakış açısı oyunların, içinden çıktıkları toplumun tarihsel, kültürel ve sosyo-ekonomik durumlarının göz önüne alınarak incelenmesini sağlar. Marsha Norman'ın oyunlarındaki kadın tiplemeleri, çağdaş Amerikan toplumundaki kadınları ve onların yaşam koşullarım, sosyo-ekonomik durumlarım ve toplumsal pozisyonlarını yansıtır. Amerikan kadınlarının bu pozisyonları ise, içinde yaşadıkları toplumun tarihsel, kültürel ve sosyal yapışım oluşturan ata-erkil kapitalist sistem tarafindan şekillenmiştir. Marsha Norman'ın adı geçen oyunlarında, bu baskın toplumsal sistemin, kurumları aracılığı ile kadına ne şekilde hem dişil rollerim öğrettiği hem de onun kişisel otoritesinin sınırlarını belirlediği görülmektedir. ııı
dc.description.abstractIn my study, the particular relation of Marsha Norman's five plays (Third and Oak, Loving Daniel Boone, Sarah and Abraham, Circus Valentine, Getting Out) to the social and historical contexts in which they are produced and received have great significance. My analyses attempt to reflect the function of feminist literature as a critic of values, origins and sources of female autonomy based on Norman's construction of female figures and their experiences, while simultaneously asserting that feminist literature, like feminism itself, must not be isolated from the historical, social and ideological conditions within which it emerges. In order to support my argument in such a context, I studied Norman's plays in detail in conjunction with socialist-feminist theory. Considering the position of women in Norman's plays, which indeed is the position of the average woman in the contemporary American society, I claim that the oppression and victimization of women stem basically from patriarchy compounded by the capitalist system, which also defines and establishes the sex-gender system and the various institutions of the society that have formulated women's experiences throughout time.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAmerikan Kültürü ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectAmerican Culture and Literatureen_US
dc.titleThe problem of female autonomy: Women in Marsha Norman`s plays
dc.title.alternativeMarsha Norman`ın oyunlarında kadın otonomisi
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentAmerikan Kültürü ve Edebiyatı Anabilim Dalı
dc.subject.ytmNorman, Marsha
dc.subject.ytmWomen
dc.subject.ytmAutonomy
dc.subject.ytmPlay wrights
dc.subject.ytmAmerican literature
dc.subject.ytmDrama
dc.subject.ytmTheater plays
dc.subject.ytmLiterature
dc.identifier.yokid162692
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid146773
dc.description.pages318
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess