Kaufman kısa zeka testi (Kaufman Brief ıntelligence test ? k-bıt) 15 - 16 yas çocukları üzerinde geçerl?k, güvenirlik ve ön norm çalışmaları
dc.contributor.advisor | Emir, Serap | |
dc.contributor.author | Yonus, Adviye | |
dc.date.accessioned | 2020-12-08T13:09:52Z | |
dc.date.available | 2020-12-08T13:09:52Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/184948 | |
dc.description.abstract | Bu arastırmanın amacı Alan S. Kaufman ve Nadeen L. Kaufman (1990)tarafından gelistirilmis olan Kaufman Kısa Zeka Testi'nin (Kaufman BriefIntelligence Test - K.BIT) 15-16 yas Türk çocukları üzerinde geçerlik, güvenirlik veön norm çalısmalarının yapılmasıdır.Bu arastırmanın örneklemi ?stanbul ilindeki 20 farklı sosyo-ekonomik vekültürel düzeyi temsil eden ve evrenden tabakalama örnekleme metodu ile rasgeleolarak seçilen 15-16 yas aralığındaki 441 öğrenciden olusmaktadır. Denek olarakkullanılacak öğrencilere öncellikle arastırmacı tarafından gelistirilen kisisel bilgiformu doldurularak, kronolojik yas (kız-erkek sayısı esit alınmıstır) ve sosyoekonomikdurum aralıklarına göre eleme yapılmıstır; daha sonra Kaufman KısaZeka Testi (Kaufman Brief Intelligence Test - K.BIT) bireysel olarak uygulanmıstır.Verilerin analizinde güvenirlik çalısmaları doğrultusunda test-tekrar-testgüvenirlik katsayıları, iç tutarlılık katsayıları ve ölçmenin standart hata değeribelirlenmistir. Geçerlik çalısmaları doğrultusunda ise kriter geçerliliği islemleriyapılmıstır. Ayrıca demografik özelliklere iliskin verilerin analizinde tek boyutluvaryans analizi, t-testi, Pearson Korelasyon Katsayısı, Cronbach Alpha katsayısıkullanılmıstır. Yapı geçerliliğinden elde edilen bulgulara göre K.BIT ve WISC-Rpuanlarının, istatistiksel açıdan anlamlı ve pozitif iliskiler gösterdiği gözlemlenmistir.Arastırmanın sonucunda Kaufman Kısa Zeka Testi'nin (Kaufman BriefIntelligence Test - K.BIT) Türk Toplumundaki çocuklar için güvenilir ve geçerli biraraç olduğu saptanmıstır. | |
dc.description.abstract | The main purpose of this is to carry out the reliability, validity and the prenorm studies of Kaufman Brief Intelligence Test (K.BIT) that was developed by AlanS. Kaufman and Nadeen L. Kaufman in 1990, on Turkish children who are 15-16years of age.The sample of this research consisting of 441 children who are selected bystratified sampling method. The 441 children attends the schools that represent the20 different socio-economical and cultural levels of ?stanbul. Kaufman BriefIntelligence Test (K. BIT) has been applied to this 441 children individually.In the data analysis, test-retest reliability coefficients, content validitycoefficients and standart deviation have been calculated for the reliability studies.Content validity, criterion validity procedures have been carried out in the validitystudies. Moreover, in the analysis of the data pertaining to demographic features,t-test, Pearson corelation analysis, Cronbach Alpha, ANOVA test were used.Results of construct validity study reveals that no significant differences wereobtained between the Composite, Vocabulary, and Matrices means of the KaufmanBrief Intelligence Test (K.BIT) and the Full Scale, Verbal, and Performance meansof the WISC-R.The results of the research reveal that Kaufman Brief Intelligence Test(K. BIT) is a reliable and valid instrument for Turkish population. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Kaufman kısa zeka testi (Kaufman Brief ıntelligence test ? k-bıt) 15 - 16 yas çocukları üzerinde geçerl?k, güvenirlik ve ön norm çalışmaları | |
dc.title.alternative | Kaufman Brief intelligencetest (K-Bit) the studies of validity, relibility and pre norm (age 15-16) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 333668 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 219464 | |
dc.description.pages | 198 | |
dc.publisher.discipline | Üstün Zekalılar Eğitimi Bilim Dalı |