Show simple item record

dc.contributor.advisorErgin, Tamer
dc.contributor.authorUzunhasanoğlu, Ayşegül
dc.date.accessioned2020-12-08T12:46:59Z
dc.date.available2020-12-08T12:46:59Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/184263
dc.description.abstractBu araştırmada J. A. Naglieri ve J. P. Das (1997) tarafından geliştirilmiş ve PASS teorisine dayalı nöropsikolojik bir değerlendirme aracı olan Bilişsel Değerlendirme Sistemi (Cognitive Assessment System ? CAS) tanıtılarak söz konusu ölçeğin 14 yaşında olan Türk öğrencileri üzerinde güvenirlik, geçerlik ve ön norm çalışması gerçekleştirilmiştir. Ayrıca testin Türkiye ön normları elde edildikten sonra, üst düzey akademik başarı göstererek sınavla öğrenci alan eğitim kurumlarına girmeye hak kazanan öğrencilerin ders başarıları ile testten aldıkları puan karşılaştırılmıştır.Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinin 5 farklı ilçesinde belirlenen 12 eğitim kurumundan toplam 207 öğrenci oluşturmuştur. Ayrıca akademik başarı gösteren öğrencilerin Bilişsel Değerlendirme Sistemi (CAS)'nde aldıkları puanlar karşılaştırılırken sınavla öğrenci alan eğitim kurumlarına devam eden 30 öğrencinin ders notları ve yılsonu not ortalamalarından yararlanılmıştır.Araştırmada verilerin çözümü ve yorumunda, güvenirlik çalışmaları için test-tekrar test güvenirlik katsayıları, iç tutarlık katsayıları ve ölçmenin standart hata değerleri belirlenmiştir. Geçerlik çalışmalarında ise içerik, yapı ve kriter geçerliği analizleri yapılmıştır. Bunlara ek olarak demografik özelliklere ilişkin verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi (One-Way ANOVA) ve Post-Hoc LSD testi istatistik işlemleri yapılmıştır. Ön norm çalışması için de Skewness ve Kurtosis yöntemlerinden yararlanılmıştır. Sonuçlar SPSS Sosyal Bilimler İstatistik Programı ile değerlendirilmiştir.Yapılan değerlendirmeler ışığında Bilişsel Değerlendirme Sistemi (CAS)'nin güvenilir ve geçerli bir değerlendirme aracı olduğu sonucuna varılmıştır. Elde edilen ön norm bulgularının Amerika örneklemi ile benzer olduğu görülmüştür.Ülkemizde kullanılan ve standardizasyonu yapılmış olan nöropsikolojik değerlendirme araçlarının yetersizliği üzerinde durulmuş ve özellikle çocuklar için değerlendirme araçlarının geliştirilmesi ve standardizasyonlarının yapılmasının önemi tartışılmıştır.Anahtar Kelimeler: PASS Teorisi, Bilişsel Değerlendirme Sistemi (CAS), Nöropsikolojik Değerlendirme Araçları, Akademik Başarı.
dc.description.abstractThe basis of this research is to introduce the Cognitive Assessment System (CAS) ? a neuropsychological assessment system which rests upon PASS Theory developed by J. A. Naglieri and J. P. Das (1997), and carry out the reliability, validity and pre-norm studies of this system with 14 year old Turkish children. Another purpose of the study is to compare the CAS scores and school grades of academically successful, higher achieving students.The sample of the study is composed of 207 children coming from 12 different educational settings in 5 different districts of İstanbul. Furthermore in order to determine the relationship between CAS scores and academic achievement, information was gathered about the school grades of 30 higher achieving students to make the comparison.During the data analysis procedures, for the reliability studies, test-retest reliability coefficients, internal reliability coefficients and standard error of measurement have been determined. For the validity studies, content validity, construct validity and criterion validity analyses have been carried out. Additionally, to analyze the data about demographical characteristics of the sample, One-Way ANOVA and Post-Hoc LSD procedures have been used. Finally with regard to pre-norm study, Skewness and Kurtosis methods have been utilized. All the data coming from the sample have been analyzed by using the SPSS Social Sciences Statistical Program.Results of the research show that Cognitive Assessment System (CAS) is a reliable and valid measurement tool. Results of the pre-norm study also show similarity with findings coming from the American sample.The inadequacy of neuropsychological assessment tools which are standardized and being used in Türkiye are mentioned and especially the importance of developing and standardizing them for children have been discussed.Keywords: PASS Theory, Cognitive Assessment System (CAS), Neuropsychological Assessment Tools, Academic Achievement.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleBilişsel değerlendirme sistemi (CAS)`nin 14 yaş grubu için ön norm çalışması ve akademik başarının bilişsel işlemlerle ilişkisi
dc.title.alternativePre-norm study of cognitive assessment system (CAS) for 14-year old children and the relationship of academic achievement with cognitive processess
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTurkish students
dc.subject.ytmNeuropsychological tests
dc.subject.ytmSuccess evaluation
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmReliability
dc.subject.ytmValidity
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmCognitive assessment system
dc.subject.ytmStudents
dc.identifier.yokid329924
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid262702
dc.description.pages355
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess