dc.contributor.advisor | Emir, Serap | |
dc.contributor.author | Evrim, Kurt | |
dc.date.accessioned | 2020-12-08T12:46:47Z | |
dc.date.available | 2020-12-08T12:46:47Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/184257 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın temel amacı, Raven'in Standart İlerleyen Matrisler Plus Sets A-E Testi'nin 5,5?6,5 yaşları için geçerlik, güvenirlik, ön norm çalışmalarının yapılması ve bu çalışmalara göre üstün zekalı olan ve olmayan öğrencilerin matematik yeteneklerinin karşılaştırılmasıdır. Yapılan analizlerde zekâ düzeyleri ve matematik yeteneği dereceleri tespit edilmiş ve bu değişkenlerin sosyodemografik özellikler açısından ilişkileri incelenmiştir.Örneklemi; farklı sosyodemografik özellikleri göz önünde bulundurulan İstanbul' daki 348 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada Raven Standart Progressive Matrices PLUS ve CAS Zekâ Testleri, Erken Metematik Yeteneği Testi-2 (TEMA-2) ve araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır.Güvenirlik çalışmaları için, test-tekrar test ile Cronbach alfa katsayıları hesaplanmıştır ve madde toplam, madde kalan, madde ayırt edicilik değerlerine bakılarak madde analizi yapılmıştır. Geçerlik çalışmaları için, CAS ile Raven Standart Progressive Matrices Plus testleri benzer ölçek ilişkisi kullanılarak eşzaman test geçerliği yapılmıştır. Örneklemin sosyodemografik özellikleri, gruplar arası farkların belirlenmesi ve norm çalışması için İlişkisiz Örneklem t-testi ve One-Way Anova analizleri kullanılmıştır. Analizler için SPSS istatistik programı kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda, Raven Standart Progressive Matrices PLUS Sets A-E'nin geçerli ve güvenilir bir değerlendirme aracı olduğu saptanmış, norm değerleri yüzdelik karşılıkları ile verilmiştir. Çalışmada öğrencilerin RSPM Plus ile zekâ düzeyleri , TEMA-2 ile matematik yetenegi dereceleri tespit edilerek yapılan karşılaştırmada zeka ile matematik yeteneği arasında anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu, üstün zekalı öğrencilerin matematik yeteneklerinin üstün zekalı olmayanlara göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Zekâ, Üstün Zekâlı ve Yetenekli Çocuklar, Raven Standart İlerleyen Matrisleri (RSPM) PLUS Testi, Ön Norm, Geçerlik, Güvenirlik, Matematik Yeteneği, Erken Matematik Yeteneği Testi 2 (TEMA-2). | |
dc.description.abstract | This study aims to find out norm values and percentile equivalents of Raven?s SPM Plus Test and Early Mathematics Ability Test-2 and to determine their validity and reliability for the ages 5,5-6,5, in Istanbul. Analysis focuses on the relation between intelligence and mathematics ability, comparison of gifted and non-gifted in mathematics ability and investigates the variations of intelligence and mathematics ability within socio-demographic characteristics.The research comprises 348 students taking the various socio-demographic characteristics in Istanbul into consideration. RSPM PLUS and CAS Tests, Early Mathematics Ability Test-2 and personal information form were used for the study to get several demographic characteristics.For the reliability of the study, Cronbach alpha coefficient is figured out by test-retest and items are analyzed by looking at item total, item remain, item difference. For validity, CAS and RSPM PLUS Tests, synchronous/ concurrent test validity by using the similar scale relation. One-Way Anova and Independent t Test analysis is utilized to determine the demographic characteristics of the study group, to find out the differences between the groups, and to identify the norms. SPSS statistics program was used for the analysis.Results revealed norm values with percentile equivalents of Raven SPM Plus and showed Raven SPM Plus and Early Mathematics Ability Test-2 were valid and reliable. Also , a high relationship between intelligence and mathematics ability, and a significant difference between gifted and non-gifted students in their mathmatics ability (in favor of the gifted) were found.Key Words: Intelligence, Gifted and Talented Children, Raven Standart Progressive Matrices (RSPM) PLUS Test, Norm, Validity, Reliability, Mathematics Ability, Early Mathematics Test-2 (TEMA-2). | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Raven SPM Plus Testi 5.5-6.5 yaş geçerlik, güvenirlik, ön-norm çalışmalarına göre üstün zekalı olan ve olmayan öğrencilerin erken matematik yeteneklerinin karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | The validity, reliability and pre-norm study of raven Standart Progressive Matrices (SPM) Plus Test for 5.5 ? 6.5 ages and an examination of the early mathematics ability of gifted and normal students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematical skill | |
dc.subject.ytm | Standart Progressive Matrices Test | |
dc.subject.ytm | Gifted | |
dc.subject.ytm | Gifted children | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.identifier.yokid | 329141 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 261694 | |
dc.description.pages | 163 | |
dc.publisher.discipline | Üstün Zekalılar Eğitimi Bilim Dalı | |