Show simple item record

dc.contributor.advisorGürmen, Cana
dc.contributor.authorKuyumcu, Melina
dc.date.accessioned2020-12-08T11:32:01Z
dc.date.available2020-12-08T11:32:01Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/182011
dc.description.abstractPiyano, müzik tarihi boyunca farklı çalgılarla farklı müzik formları seslendirmiş, eşlik ettiği çalgının melodi hattını zengin renk ve armonik olanaklarıyla desteklemiştir. Piyanonun eşlik görevi şüphesiz, çalgının tarih boyunca geçirdiği evrimle boyut değiştirmiş, böylece her dönem farklılık göstermiştir.Bestecilerin keman sonatlarıyla birlikte viyola, viyolonsel, flüt, obua, klarinet, fagot, korno, trompet ve trombon için yazdıkları çoğu sonatta (solo çalgı sonatlarının sayısı daha azdır) piyano, vazgeçilmez eşlik çalgısı olarak yerini sağlamlaştırmıştır.Bu tezde, piyanonun zaman içinde geçirdiği evrimle orantılı olarak keman-klavye sonatlarındaki değişen rolüne ve 19. Yüzyılda geldiği noktaya değinilmiştir. Sonatlar hakkında verilen genel bilgi ve analizlerle piyanonun, sonatlardaki rolünün net bir şekilde anlaşılması hedeflenmiştir.
dc.description.abstractThroughout the history of music the piano has played different forms of music together with different instruments. It has supported the melody line of the instrument it accompanies with its rich color and harmonic possibilities. Its task as an accompanist has changed with the evolution of instrument and so, differs in each era.Along with the violin sonatas, many composers have written sonatas for viola, cello, flute, oboe, clarinet, basson, french horn, trumpet and trombone with piano accompaniment (sonatas for solo instruments are fewer). Thus the piano has assured its position as the indispensable instrument for accompaniment.In this thesis the piano' s change of role in violin-piano sonatas leading to the point it reached in the 19th Century, has been dealt with. The role of the piano in sonatas should be clearly understood through the general information and from the analysis of the sonatas.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.title18. ve 19. yüzyıl piyano eşlikli keman sonatlarında piyanonun değişen rolü
dc.title.alternativePiano' s change of role through the 18th and 19th century violin sonatas
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentMüzik Anasanat Dalı
dc.subject.ytmSonata
dc.subject.ytmViolin
dc.subject.ytmPiano
dc.subject.ytmPiano works
dc.subject.ytm18. century
dc.subject.ytmMusic
dc.subject.ytm19. century
dc.subject.ytmBrahms, Johannes
dc.subject.ytmMusical instruments
dc.subject.ytmBach, Jean Sebastien
dc.subject.ytmBeethoven, Ludwig van
dc.subject.ytmMozart, Wolfgang Amadeus
dc.identifier.yokid390595
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.type.subproficiencyinArt
dc.identifier.thesisid287724
dc.description.pages172
dc.publisher.disciplinePiyano Sanat Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess