dc.contributor.advisor | İkiz, Tevfika Tunaboylu | |
dc.contributor.author | Palti, Ceni | |
dc.date.accessioned | 2020-12-08T10:39:50Z | |
dc.date.available | 2020-12-08T10:39:50Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/180239 | |
dc.description.abstract | Üniversitelerin sınırlı kontenjanlarına, düşük performans gösteren öğrencileri eleyerek, en yüksek performansı gösteren öğrencileri yerleştirmeyi amaçlayan üniversiteye giriş sınavları sistemi ile öğrenciler ergenlik dönemine denk gelen yaşlarda maddi ve manevi olarak ciddi bir yükün altına girmektedirler.Konu ile ilgili literatür yoğunlukla, nelerin akademik başarıyı etkilediğini araştırmış ve öğrencilerin performanslarını, çeşitli kişisel özellik ve kavramlarla karşılaştırmalı olarak incelemiştir. Öğrencilerin, altına girmiş olduğu bu yükten ne şekilde etkilenip etkilenmedikleri sorusunun cevabını arayan araştırmalar ise, sayıca oldukça azdır. Bu araştırma, lise son sınıfı bitirmekte olan öğrencilerin benlik saygısı, sınav kaygısı, durumluk ve sürekli kaygı düzeylerin, üniversiteye giriş sınavlarının birinci basamağı olan Yükseköğrenime Geçiş Sınavı öncesi ve sonrasında karşılaştırmalı olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Sınavdan önce ve sonra ölçülen benlik saygısı, sınav kaygısı, durumluk kaygı ve sürekli kaygı seviyeleri arasındaki ilişkileri incelemek de, araştırmanın yan amacı olarak belirlenmiştir.Bu amaçla İstanbul ilinde lise son sınıfı bitirmekte olan ve Yükseköğrenime Geçiş Sınavı'na giren 36 öğrenciye, söz konusu sınavdan önce ve öğrenciler sınav sonuçlarını aldıktan sonra Coppersmith Benlik Saygısı Envanteri, Sınav Kaygısı Envanteri ve Durumluk ? Sürekli Kaygı Envanteri uygulanmış, sonuçlar değerlendirilmiştir.Sınav Kaygısı Envanteri toplam puanında ve bu envanterin alt boyutları olan kuruntu ve duyuşsallık puanlarında anlamlı bir düşüş bulunmuştur. Benlik saygısı ve durumluk ? sürekli kaygı puanları arasında ise anlamlı bir değişiklik bulunamamıştır. Sınav sisteminin birinci basamağının atlatılmış olmasına rağmen, ikinci basamak sınavı nedeniyle kaygı kaynağının sabit kalması ve sürecin sona ermemiş olmasının burada etken olduğu düşünülmektedir.Bunun yanı sıra, sürekli kaygı düzeyinin, sınavdan önceki sınav kaygısını doğrudan etkilediği, durumluk kaygı düzeyi yüksek olan öğrencilerin sınav sonrasında da yüksek, düşük olanın ise sınav sonrasında da düşük olduğu, bu tablonun sürekli kaygı için de geçerli olduğu, ulaşılan bulgular arasındadır. | |
dc.description.abstract | During adolescence, students undertake serious obligations both materially and psychologically since they are subject to an examination system that eliminates those who perform poorly on the university entrance exams and place only the ones with considerably high scores.With the university exam system aiming to locate students who have got the highest performance to the limited quota of universities by elimination system, adolescents are taking on serious obligations materially and spiritually.Related literature has analyzed the factors which affect students? academic achievement and examined their performance with respect to various traits and concepts. However, the number of research aiming to determine whether and how these obligations affect the student is relatively small. This study aims to find out if last year high school students? scores of self-esteem, test anxiety and state - trait anxiety differ when tested before and after the Higher Education Entrance Exam which is the first of the two central exams for university entrance. In addition, studying the relations between levels of self-esteem, test anxiety and state-trait anxiety has been set as the side goal of the study.With this purpose Coppersmith Self Esteem Inventory, Test Anxiety Inventory and State Trait Anxiety Inventory were applied to 36 students graduating from high school, before and after they took the Higher Education Entrance Exam in Istanbul, and the results have been evaluated.It was found that there was a significant decrease in the total score of test anxiety as well as in the score of its sub-dimensions: worry and emotionality. No significant changes have been noted in the scores of self esteem and state - trait anxiety. It was hypothesized that even though the first step of the exam system is completed, due to the existence of the second step of the examination, the source of the anxiety was constant and the process had not come to an end.It was also found that trait anxiety positively correlated with test anxiety before the exam. In addition, those students who had high scores on state anxiety before the exam obtained high scores on state anxiety after the exam as well. The same relation stood valid for trait anxiety. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Üniversiteye hazırlanan lise son sınıf öğrencilerinde yükseköğretime geçiş sınavı öncesi ve sonrasında benlik saygısı, sınav kaygısı ve durumluk?sürekli kaygı düzeyleri | |
dc.title.alternative | Level of self-esteem, test anxiety and state trait anxiety before and after entrance to higher education exam of senior class students getting prepared for university | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Test Anxiety Inventory | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Self esteem | |
dc.subject.ytm | University entrance examinations | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Situational Incessant Worry Inventory | |
dc.subject.ytm | Test anxiety | |
dc.identifier.yokid | 401150 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 314278 | |
dc.description.pages | 102 | |
dc.publisher.discipline | Uygulamalı Psikoloji Bilim Dalı | |