Show simple item record

dc.contributor.advisorErtek, Topçu Ahmet
dc.contributor.authorGürlek, Esin
dc.date.accessioned2020-12-08T10:01:50Z
dc.date.available2020-12-08T10:01:50Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/177940
dc.description.abstractCoğrafi özellikleri bakımından çok riskli bir yapıya sahip olan İstanbul Boğazı yılda yaklaşık 50 bin, ayda yaklaşık 4 bin, günlük 129 geminin geçiş yaptığı çok dar bir su yoludur. Boğaz trafiği, Karadeniz?e kıyısı olan ülkelerin bağımsızlıklarını kazanmalarından sonra kendi filolarını arttırması, Doğu Avrupa ülkelerinin Tuna-Ren su yolunu kullanarak Karadeniz?e açılması Boğaz trafiğine nehir gemilerinin de katılması ile daha da yoğunlaşmıştır. İstanbul Boğazı tarih boyunca birçok deniz kazasına sahne olmuştur. Bu kazalar can ve mal kayıplarına sebep olmakla birlikte çevreye de ciddi zararlar vermiştir. İstanbul Boğazı?nın kirlenmesi, Karadeniz?in daha kısa sürede yok olmasına neden olmaktadır. Akdeniz sularının alt akıntıyla Karadeniz?e geçmesi, Karadeniz?in sularının da üst akıntıyla Marmara ve Akdeniz?e dönmesi deniz canlıları için de çok önemlidir. Çalışmanın amacı İstanbul Boğazı?nda deniz kazalarının çevreye olumsuz etkilerini tespit etmek, tablolar oluşturarak kazaları listelemek ayrıca kazaların jeomorfoloji ile ilişkisi üzerinde varsayımlarda bulunmaktır.
dc.description.abstractStrait of Istanbul (Bosphorus) has a structure that is very risky in terms of geographical features is the way the water through which approximately 50 thousands a year, 4 thousand per month, daily 129 ships, transpass through the Bosporus. Traffic in the Bosphorus increased after the Black Sea coast countries built up their fleets and Eastern European countries reached Black Sea after the opening of the Danube-Rhine. Istanbul Strait, throughout its history has been the scene of many marine accidents. These accidents cause the loss of life and property, but has serious damage to the environment. Istanbul Strait pollution, leads to no less than the Black Sea. Pollution of the Strait of İstanbul causes the rapid destruction of the Black Sea. Flowing waters of the Mediterrean Sea via down stream to the Mediterrean Sea and flowing waters of the Black Sea via up stream to the Black Sea is very important for marine flora and fauna.The aim of this study to identify the negative effects of the sea accidents to the environment, to list the accidents with the help of tables and to make assumptions on the relationship between geomorphology accidents.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectCoğrafyatr_TR
dc.subjectGeographyen_US
dc.titleİstanbul Boğazında deniz kazaları, çevre sorunları ve jeomorfoloji ilişkileri
dc.title.alternativeAccidents in İstanbul Strait sea, enviromental problems-the relationship between geomorphology
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentCoğrafya Anabilim Dalı
dc.subject.ytmBlack Sea region
dc.subject.ytmSea current
dc.subject.ytmSurface stream
dc.subject.ytmMaritime accidents
dc.subject.ytmLighthouses
dc.subject.ytmNeighbour seas
dc.subject.ytmMarmara sea
dc.subject.ytmInternational maritime transport
dc.subject.ytmTurkey?s maritime
dc.identifier.yokid10001981
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid351471
dc.description.pages179
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess