Show simple item record

dc.contributor.advisorSavaş, Selçuk
dc.contributor.advisorTürkay, Metin
dc.contributor.authorOrman, Zeynep
dc.date.accessioned2020-12-08T08:20:10Z
dc.date.available2020-12-08T08:20:10Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/171543
dc.description.abstractÖZETBu çalışmada çok depolu bir konum belirleme-rotalama problemi, tek bir fabrikanınbir tip ürünü dağıtım merkezleri (depolar) aracılığı ile bir grup müşteriye gönderdiği birdağıtım ağı üzerinden ele alınmıştır. Her dağıtım merkezi fabrika ile müşteriler arasında direktbir aracı rolü üstlenerek istenilen müşteri servis seviyesini karşılamak amacıyla belli birseviyede güvenlik stoku tutmaktadır. Çok depolu konum belirleme-rotalama problemidepoların konumlarına, en iyi araç çizelgeler takımına, depolar ve müşteriler arası rotalara,fabrikadan depolara gönderilecek miktara ve her depodaki stok miktarına karar vermekamacıyla depoların konumlarının belirlenmesi, depolama, taşıma ve stok kontrol kararlarınıkapsar.Problemin matematiksel programlama modeli Perl ve Daskin'in modeline (1985) bağlıolarak bir depo konum belirleme-rotalama problemi olarak formüle edilmiştir. Bu problemekesin bir çözüm bulmak NP-hard olduğundan, sezgisel bir yaklaşım olarak Dilek Tüzün veLaura Burke tarafından oluşturulmuş iki fazlı bir tabu arama algoritmasının değişik birversiyonu bu problem için kullanılmıştır. Son olarak, önerilen çözüm metodunun kullanılacaktabu arama parametrelerine bağlı olarak geçerliliği ve etkinliği bir grup test problemi ile testedilip değerlendirilmiş ve hesaplamalı karşılaştırma sonuçları sunulmuştur.
dc.description.abstractABSTRACTThe objective of this thesis is to develop mathematical models and solution algorithmsfor the multi-depot location-routing problem (MDLRP) in a distribution network withinventory control decisions. In a distribution network with a single plant, one type of productis sent from the plant via warehouses (i.e., distribution centers or DCs) to a set of customerseach with uncertain demand. Each DC plays a direct intermediary role between the plant andthe customers. Safety stock is kept at DCs to satisfy the desired level of customer service.Decisions related to the design of a distribution network include (i) facility location decisionsthat are considered as strategic decisions; (ii) transportation, or routing decisions that areconsidered as operational decisions; and lastly (iii) inventory decisions (e.g., levels of cycleand safety inventories at the depots) that are considered as tactical decisions. MDLRP withinventory control decisions involves facility (depot) location, warehousing, transportation(vehicle routing) and inventory control decisions in order to determine the location of depots,the optimal set of vehicle schedules and routes between depots and customers, quantityshipped from the plant (supply point) to depots and the inventory level at each depot.The problem is formulated as a warehouse location-routing problem based on themodel proposed by Perl and Daskin (1985). Since finding exact solutions for this problem isNP-hard, a heuristic approach, that is, a modified version of a two-phase tabu searchalgorithm which was proposed first for the solution of LRP by Tuzun et al. is used. Finally, aset of test problems are performed to test and evaluate robustness and efficiency of theproposed method based on tabu search parameters, and computational benchmarking resultsand some concluding remarks are presented.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleThe location-routing problem with inventory control considerations: Formulation, solution method and computational results
dc.title.alternativeStok kontrollü konum belirleme-rotalama problemi: Formüle edilmesi, çözüm metodu ve hesaplamalı sonuçlar
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid198153
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid198578
dc.description.pages115
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess