Show simple item record

dc.contributor.advisorMiles, Raymond
dc.contributor.authorApi, Cumhur Seydi
dc.date.accessioned2020-12-08T08:11:20Z
dc.date.available2020-12-08T08:11:20Z
dc.date.submitted1996
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/170840
dc.description.abstractOZ: Dondurulmuş gıda Türkiye de kısa bir geçmişe sahiptir. 1970 lerde ihracata yönelik olarak kurulmuş 80 lerde iç talebin artması ile yurtiçi pazara da girilmiştir. Bu proje dondurulmuş gıda sektöründe kurulacak yeni bir şirketin stratejik yapısı ile ilgilidir. Endüstrinin Türkiye deki geçmişi kısa olmasına rağmen ana segmentler söz konusu olduğunda hayli gelişmiş olduğu söylenebilir. Büyüyen bu pazarda bellibaşlı altı önemli rakip yanında otuz adet de muhtemel rakip bulunmaktadır. Superfresh ve Dardanel en önemli iki rakip olup toplam %80 pazar payına sahiptirler. Sürekli artan talep, oldukça cazip ihraç pazarları ve Türkiyede ortaya çıkması beklenen olası tarımsal arz fazlası sektörün cazibesini arttırmaktadır. Bu arz fazlasının ana nedeni GAP projesidir. Yeni kurulacak şirketin rekabet stratejisi `niche` segmentlerde faaliyet göstermek, ticari kademede ki stratejisi ise gerçek bir öncü olmaktır. Mevcut durumdan ve önerilen stratejiler ile ortam arasında kurulmuş olan sıkı uyumdan faydalanarak uzun vadede dünya çapında bir gıda şirketi yaratılmak hedeflenmiştir. İV
dc.description.abstractABSTRACT: Frozen foods industry has a short history in Türkiye. It developed for the export purposes in late 70's and supplied to domestic market as demand grows in late 80's. This project is about a new firm that will be established in the frozen foods industry. Although industry is a new one competition is highly developed concerning the main segments. Six main competitors together with thirty possible competitors operate in a growing market. Superfresh and Dardanel are the main competitors and have 80% of total market share in the domestic market. Continuously increasing demand, highly attractive export markets and probable future agricultural surplus of Türkiye increase the attractiveness of the industry. GAP (Southeastern Anatolian Project) is the major reason of the supply increase. GAP is a regional development project mainly aims to increase agricultural production by irrigation, increase electric power production and improve urban development. Competitive strategy of the new company is based on being a niche player and a true prospector at the business level strategy. Benefiting from the current position and from the tight fit between the recommended strategy and the environment, new company would be targeted to be a dominant player in the global food industry in the long term. illen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleBusiness strategy of a new frozen foods company
dc.title.alternativeYeni kurulacak bir dondurulmuş gıda şirketinin ticari stratejisi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmSoutheastern Anatolian Project
dc.subject.ytmFood sector
dc.subject.ytmStrategy
dc.subject.ytmFrozen foods
dc.subject.ytmStrategic analysis
dc.identifier.yokid53923
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid53923
dc.description.pages45
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess