Show simple item record

dc.contributor.advisorSelçuk, Ayşe Bilge
dc.contributor.authorBatum, Petek
dc.date.accessioned2020-12-08T08:10:09Z
dc.date.available2020-12-08T08:10:09Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/170763
dc.description.abstractÖZET Bu çalışmada ilkokul dönemindeki çocukların duygusal ve davranışsal regülasyonlannın dışsallaştırma sorunlarına olan etkisi incelenmiştir. Çalışma, İstanbul'da yaşayan 7 ve 9 yaşlarındaki 219 çocuğun ebeveyn ve sınıf öğretmenleriyle yapılmıştır. Çocukların duygusal regülasyon becerilerini ölçmek için Duygu Regülasyon Anketi, davranış regülasyonunu ölçmek için ise Çocukların Davranışlarım Değerlendirme Ölçeği kullamlmıştır. Dışsallaştırma soranları Eyberg Çocuk Davranışları Envanteri ve Güçler ve Güçlükler Anketi ile ölçülmüştür. Tüm ölçekler hem ebeveyn hem de öğretmen tarafından doldurulmuştur. Sonuçlar duygusal ve davranışsal regülasyon becerileri arasında anlamlı ve orta düzeyde bir ilişki göstermiştir. Regresyon bulguları her iki yaş grubunda da düşük duygu regülasyonu ve düşük davranış regülasyonunun dışsallaştırma sorunlarını yordadığım ortaya koymuştur. Yedi yaş grubu çocuklar için duygusal ve davranışsal regülasyon becerileri arasındaki etkileşim dışsallaştırma davranışlarının yordanmasına katkıda bulunmuştur. Davranışsal regülasyomm sadece çok yüksek olduğu durumlarda duygusal regülasyon etkisinin neredeyse ortadan kalktığı gözlemlenmiştir. Araştırmanın sonuçlan duygusal regülasyon ve davranışsal regülasyon becerilerinin ilişkili ama ayrı boyutlar olduğunu ve çocukların davranış sorunlarına anlamlı ama farklı düzeyde etkide bulunduğuna işaret etmektedir. Anahtar Sözcükler: Duygusal Regülasyon, Davranışsal Regülasyon, Dışsallaştırma Sorunları
dc.description.abstractABSTRACT The aim of this study was to examine the distinct roles of emotion regulation and behavior regulation in externalizing behavior problems of elementary school children. The participants were parents and teachers of 219 seven and nine year-old children living in Istanbul. Children's emotion regulation and behavior regulation abilities were assessed by the Emotion Regulation Checklist and the Children's Behavior Questionnaire, respectively. The Eyberg Child Behavior Inventory and The Strengths and Difficulties Questionnaire were utilized to measure children's externalizing behaviors. All scales were completed both by parents and teachers. Differences between groups were examined using MANOVAs. Hierarchical stepwise regression analyses were performed to explore the regulation skills predicting externalizing behaviors. Result revealed that emotion regulation and behavior regulation were modestly related to each other, and in general, both abilities were linked to externalizing behaviors. Low emotion regulation and low behavior regulation significantly predicted externalizing behaviors for both age groups. Findings of the study also indicated that for 7-year-old children, interaction between the two regulatory abilities contributed further to the prediction of externalizing behaviors. Only for the highest cases of behavior regulation, the role of emotion regulation seemed minimal. Overall, emotion regulation and behavior regulation appeared to be separate dimensions which operated together in relation to children's behavior problems. Findings of the study shed light to the importance of creating clean measures of emotion regulation and behavior regulation, and examining the two skills simultaneously in relation to externalizing behaviors. Keywords: Emotion Regulation, Behavior Regulation, Externalizing Behaviors IVen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe role of emotion regulation and behavior regulation in children`s externalizing behaviors
dc.title.alternativeDuygusal ve davranışsal regülasyonun çocukların dışsallaştırma sorunlarındaki rolü
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentGelişim Psikolojisi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid179983
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid161131
dc.description.pages211
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess