Show simple item record

dc.contributor.advisorSelçuk, Ayşe Bilge
dc.contributor.authorAltan, Özge
dc.date.accessioned2020-12-08T08:09:18Z
dc.date.available2020-12-08T08:09:18Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2020-12-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/170712
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı anne sosyalizasyonu ile çocuğun mizaç özelliklerinin çocuğunduygu düzenleme becerisine olan etkisini incelemektir. Katılımcılar, 4-6 yaşlarında 145okul öncesi çocukla, onların anneleri ve anaokulu öğretmenlerinden oluşmaktadır.Çalışmaya katılan çocuklar, stanbul'da yaşayan orta ve yüksek sosyo-ekonomikdüzeydeki ailelerin çocuklarıdır. Çocukların duygu düzenleme becerisi, anneler veöğretmenler tarafından doldurulan Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği (EmotionRegulation Checklist) ve çocuklara uygulanan Zevki Erteleme Becerisi Testi (Delay ofGratification) ile ölçülmüştür. Annelerin duygu sosyalizasyonunu ölçmek için NegatifDuygularla Başedebilme Ölçeği (Coping with Negative Emotions Scale), ve çocukyetiştirme tutumlarını değerlendirebilmek için de Çocuk Yetiştirme Envanteri (ChildRearing Questionnaire) kullanılmıştır. Çocukların mizaç özelliklerini ölçmek için iseanneler tarafından bir mizaç ölçeği (Short Temperament Scale for Children)doldurulmuştur. Anne sosyalizasyonunu farklı yönleriyle değerlendirmek amacıyla,annelerin duygu sosyalizasyonu ve çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkiincelenmiştir. Duygu düzenleme becerisi, mizaç özellikleri ve anne sosyalizasyonunagöre cinsiyet farkının olup olmadığını değerlendirebilmek için MANOVAkullanılmıştır. Anne sosyalizasyonunun ve mizaç özelliklerinin duygu düzenlemebecerisi üzerindeki yordayıcı etkisini incelemek için hiyerarşik regresyon analiziyapılmıştır. Sonuçlara göre, annelerin olumlu ebeveyn davranışları, tepkisel mizaç veolumlu ebeveyn davranışları ile sıcakkanlı mizaç arasındaki etkileşim, duygudüzenleme becerisi anlamlı olarak yordamıştır. Olumlu ebeveyn davranışı orta düzeydeve sıcakkanlılık en yüksek düzeyde olduğu zaman duygusal düzenleme becerisinin enyüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Zevki erteleme becerisi, sebatkarlık vesıcakkanlılık mizaç özellikleri tarafından anlamlı olarak yordanmıştır. Bu çalışmanınönemli bir sonucu, annenin olumlu ebeveyn davranışlarının çocuğun duygu düzenlemebecerisine önemli bir etkisi olduğunu göstermektedir. Olumlu ebeveyn davranışı çokyüksek düzeyde olduğu zaman yüksek düzeyde korumacı ebeveyn davranışı ile benzerbazı özellikler gösterdiğinden, düşük sıcakkanlılık gösteren çocuklara olumsuz bir etkisiolduğu bulunmuştur. Araştırmanın diğer bir bulgusu, duygu düzenleme becerisi ilezevki erteleme becerisi arasında bir ilişki olduğuna dikkati çekmektedir. Bu çalışmanınsonuçları, duygu düzenleme becerisi ile zevki erteleme becerisinin çocuğun farklıbecerilerini ölçtüğü göstermiş ve bu testin çocuğun duygu düzenleme becerilerindendaha çok davranış düzenleme becerileri ile ilişkili olduğu bulunmuştur.Anahtar Sözcükler: Duygu Düzenleme Becerisi, Anne Sosyalizasyonu, Mizaç
dc.description.abstractThe aim of the present study was to investigate the effects of maternal socializationand temperament on preschool children?s emotion regulation. The participants included145 4-6 year-old Turkish preschool children, their mothers and day-care teachers. Thechildren were recruited from childcare centers serving middle- and upper-middle-classfamilies in Istanbul. Multiple methods were used to evaluate different aspects ofemotion regulation: The Emotion Regulation Checklist was completed by the child'smother and teacher. Emotion regulation was also assessed individually with a delay ofgratification task, which evaluated children's coping with negative emotions whilewaiting for a desired object. Mother's parenting practices and emotion socializationbehaviors were measured with the Child Rearing Questionnaire and the Coping withNegative Emotion Scale, respectively. Temperamental characteristics of children wereassessed by the Short Temperament Scale for Children completed by mothers. Toevaluate different aspects of parenting, links between parents? specific emotionsocialization behaviors and parenting practices were examined. MANOVA was used toassess sex differences in emotion regulation, temperament and parenting. Hierarchicalregression analysis was conducted to examine the predictive power of maternalsocialization, temperament, and parenting-temperament interactions on emotionregulation, and this analysis showed that emotion regulation was significantly predictedby maternal responsiveness and child reactivity. The interaction of responsiveness andapproach also significantly predicted emotion regulation. Accordingly, highapproaching children whose mothers used medium levels of responsiveness showed thehighest levels of emotion regulation. The delay of gratification ability was significantlypredicted only by child?s temperamental characteristics (i.e., approach and persistence).An important implication of the study was that, although responsiveness is an importantpositive socialization practice in emotion regulation, higher levels of responsivenessmay not be beneficial for low approaching children, since it may have similar aspectswith overprotectiveness. Another finding that deserves attention is about the relationsbetween emotion regulation and delay of gratification. Results of the present studysuggested that emotion regulation and delay of gratification may have different features,and delay of gratification task provides information about children?s behavioralregulation rather than emotion regulation.Keywords: Emotion Regulation, Maternal Socialization, Temperamenten_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe effects of maternal socialization and temperament on children`s emotion regulation
dc.title.alternativeAnne sosyalizasyonu ile çocuğun mizaç özelliklerinin çocuğun duygu düzenleme becerilerine olan etkisi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-03
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid156145
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid190629
dc.description.pages193
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess