Show simple item record

dc.contributor.advisorBaydar, Nazlı
dc.contributor.authorRafe, Evlin
dc.date.accessioned2020-12-08T08:09:15Z
dc.date.available2020-12-08T08:09:15Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/170708
dc.description.abstractBu çalışmada okul öncesi çocukların dışa yönelim sorunlarını hedef alan müdahaleprogramlarının,bu davranışlar üzerindeki etki düzeyi incelenmiştir. Ayrıca, bu çalışmada programlarınhangi özelliklerinin etki düzeyi üzerinde belirleyici rol oynadığı incelenmiştir. Üçüncü olarak buprogramların olumsuz ebeveyn davranışları üzerindeki etki düzeyi ve programların hangiözelliklerinin etki düzeyi üzerinde etkili rol oynadığı incelenmiştir. Son olarak da Türkiye'deki okulöncesi çocukların dışa yönelim sorunlarına yönelik önleyici bir müdahale programı önerilmiştir. Meta-analiz çalışması 54 müdahale program koşulu ile yapılmıştır. Çalışma sonuçlarına gore, müdahaleprogramlarının ortalama etkisi orta düzeydedir. Program tipinin (evrensel, risk altında veya tanıalmış), programın hedef alanının (domain; ebeveynler, çocuklar veya öğretmenler) ve kullanılanyöntemlerin (problem çözme becerileri, disiplin teknikleri) programın etki düzeyi üzerinde en etkiliözellikler oldukları bulunmuştur. Evrensel popülasyondaki çocuklarda, günlük uygulanan ve çocuklaraproblem-çözme becerileri kazandıran programların, risk altındaki (indicated) çocuklarda ebeveynlereyönelik disiplin teknikleri öğreten ve ebeveyn-çocuk ilişkisini geliştiren programların etkili olduğubulunmuştur. Müdahale programlarının olumsuz ebeveyn davranışları üzerinde de etkili olduğubulunmuştur. Son olarak, Türkiye'deki dışa yönelim bozukluğu geliştirme riski taşıyan (indicated)okul öncesi çocukların ebeveynlerine yönelik, gruplar halinde haftalık olarak uygulanacak ve 20 haftasürecek bir program önerilmiştir.Anahtar Sözcükler: Meta-analiz, dışsallaştırma sorunları, müdahale programları, önlemeprogramları, okul öncesi çocuklar
dc.description.abstractThis study examined the effectiveness of the interventions targeting preschool children withexternalizing behaviors. It also delineated the characteristics of the interventions that influenced theeffectiveness level of the interventions. Third, the effectiveness of these interventions on negativeparenting behaviors was examined and the characteristics of the interventions that influenced theireffectiveness on negative parenting were delineated. Finally, a preventive intervention programtargeting the externalizing behaviors of preschool age children in Turkey was proposed. The meta-analysis was conducted with 54 intervention conditions. As a result of the meta-analysis, on averagethe interventions were effective in reducing externalizing behaviors and the effect size was medium.The intervention type (i.e. universal/selected, indicated or diagnosed), the domain of the intervention(i.e. parents, children and teachers) and the method used (i.e. problem-solving, discipline techniques)in the intervention were identified as the characteristics that were most important in influencing theeffectiveness of interventions. For universal/selected interventions, daily child training using aproblem-solving approach was effective. For indicated populations, parent training teaching disciplinetechniques and improving parent-child relationship was effective. For diagnosed populations, allinterventions were highly effective. The interventions were also effective on negative parentingbehaviors. Finally, a parent training program targeting a Turkish indicated population to be conductedin groups on weekly basis for 20 weeks was proposed.Keywords: Meta-analysis, review, externalizing behaviors, intervention, prevention, preschoolchildrenen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleA meta-analysis of the interventions targeting preschool children with externalizing behaviors and an intervention program
dc.title.alternativeDışa yönelim problemleri olan okulöncesi çocukları hedef alan müdahale programlarının meta-analizi ve Türk okulöncesi çocuklara yönelik bir müdahale programı
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid156147
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid190630
dc.description.pages235
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess