Show simple item record

dc.contributor.advisorSelçuk, Ayşe Bilge
dc.contributor.authorOlcay, Sinem
dc.date.accessioned2020-12-08T08:09:38Z
dc.date.available2020-12-08T08:09:38Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/170686
dc.description.abstractSinem OlcayTürk Göçmen ve Alman Ailelerde Anne-Babalık Uygulamaları ve Okul-ÖncesiÇocuklarının Bilişsel BecerileriGünümüzde, yaklaşık 2 milyon kadar Türk vatandaşı Almanya'da yaşamaktadır. Diğer birçokazınlık gruba benzer olarak, Türk göçmen çocuklar da Alman akranlarına oranla akademikaçıdan daha başarısızdır. Buna rağmen, araştırmacılar, Almanya'daki Türk göçmen çocuklarınokul performansını etkileyen faktörleri gelişimsel olarak incelememiştir. Bu çalışmada,Alman ve Türk göçmen gruplar, çocukların bilişsel becerilerinin düzeyi, annelerin ebeveynlikdavranışları ve ev ortamının nitelikleri açısından karşılaştırılmış, ve ebeveynlikdeğişkenlerinin çocukların bilişsel becerilerini ne düzeyde yordadığı araştırılmıştır.Çalışmanın katılımcıları 65 Alman ve 52 Türk göçmen anaokulu çocuğu ve onların eğitimdüzeyi (toplam 10-12 yıl okullaşma) açısından eşleştirilmiş anneleridir. Erken dönem okulperformansı ile ilişkili olduğu düşünülen dört farklı bilişsel beceri (hafıza, stratejiler,kategorileştirme ve vücut ile bağlantılı kelime bilgisi) bir gelişim testi ile ölçülmüştür.Ebeveynlik değişkenleri ise, annelere doldurtulan bir ölçek ve günlük ile değerlendirilmiştir.MANOVA ve yapısal eşitlik modeli analizleri, sırasıyla, Alman çocukların Türk göçmençocuklara oranla bilişsel işlerde daha iyi performans gösterdiğini ve bilişsel performansıyordayan değişkenlerin iki grup için farklılaştığını göstermiştir. Alman çocukların bilişselperformansını anlamlı şekilde yordayan değişkenler, çocuğa evde sağlanan okuma-yazmadeneyimi ile çocukların yalnız oyun oynama süresidir. Türk örneklem için ise, yüksekdüzeydeki anne duyarlılığı ve evdeki okuma-yazma ortamı çocukların bilişsel performansınıanlamlı şekilde yordamıştır. Oysa ki, gruplar ebeveynlik davranışları açısındankarşılaştırıldığında, Türk annelerin Alman annelere göre daha düşük duyarlılık gösterdiği veçocuklarına daha az okuma-yazma deneyimi sağladığı bulunmuştur. Tüm bu bulgular, Türkgöçmen çocukların erken dönem bilişsel becerilerin gelişimi açısından dezavantajlı olduğunuve bu durumun, kısmen, alınan çevresel uyarımın azlığından kaynaklandığını göstermektedir.Anahtar Sözcükler: Ebeveynlik Davranışları, Bilişsel Beceriler, Türk Göçmenler
dc.description.abstractSinem OlcayParenting Practices and Preschoolers? Cognitive Skills in Turkish Immigrant andGerman FamiliesToday, approximately 2 million Turkish citizens live in Germany, and similar to manyminority populations, Turkish immigrant children are academically less successful at schoolwhen compared to their German counterparts. Nevertheless, no studies have developmentallyinvestigated the factors that influence school performance of Turkish immigrant children inGermany. In this study, German and Turkish immigrant samples were compared on children?searly cognitive skills, mothers? parenting behaviors and the quality of home environment, andparenting variables were investigated as possible predictors of children?s cognitivedevelopment. The participants in the study were 65 German and 52 Turkish preschoolchildren, and their mothers who were matched in terms of education level (i.e., 10-to-12 yearsof schooling). Four different cognitive skills (memory, strategies, categorization and body-related vocabulary skills) that are thought to be related to early school performance weremeasured by a test. Parenting variables were measured by a self-report scale and time diary.MANOVAs and structural equation modeling analyses, respectively, revealed that cognitivescores of German children were significantly higher than those of Turkish immigrant childrenand predictors of these skills were different for the two groups. Provision of literacyexperiences at home and children?s solitary play significantly predicted cognitiveperformance of German children. For the Turkish sample, high levels of maternal responsivityand home literacy environment were significant predictors of children?s cognitive scores.However, a comparison of parenting variables revealed that Turkish mothers displayedresponsivity and home literacy experiences considerably less than German mothers. Takentogether, these findings implied that Turkish immigrant children are disadvantaged in terms ofearly cognitive development and this is partly due to the fact that they receive lowenvironmental stimulation.Keywords: Parenting, Cognitive Skills, Turkish Immigrantsen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleParenting practices and preschoolers` cognitive skills in Turkish immigrant and German families
dc.title.alternativeTürk göçmen ve Alman ailelerde anne-babalık uygulamaları ve okul-öncesi çocuklarının bilişsel becerileri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid153501
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid188616
dc.description.pages186
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess