Show simple item record

dc.contributor.advisorSelçuk, Ayşe Bilge
dc.contributor.authorDurgel, Elif Sevgi
dc.date.accessioned2020-12-08T08:08:43Z
dc.date.available2020-12-08T08:08:43Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/170648
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı Türk göçmen ve Alman annelerin uzun süreli sosyalleştirmehedeflerindeki benzerlik ve farklılıkları incelemektir. Çalışma aynı zamanda göçmenlikve kültürleşmenin Türk annelerin sosyalleştirme hedefleri ile ilişkisini de araştırmaktadır.Çalışmanın örneklem grubunu Almanya'da yaşayan ve okul öncesi yaş grubunda en azbir çocuğa sahip 94 Alman ve 94 Türk anne oluşturmuştur. Alman ve Türk annelerinsosyalleştirme hedefleri Uzun Süreli Sosyalleştirme Hedefleri Envanteri ile beş anaboyutta ölçülmüştür. Bu beş boyut, kendini geliştirme, davranışlarını kontrol etme, sosyalbeceriler, topluma uyum ve uygun davranmadır. Türk annelerin kültürleşme stratejileriniölçmek amacıyla Çiftkültüre Uyum Ölçeği, Alman ve Türk kültürlerine adapte edilipkullanılmıştır. Gruplar arası farklar MANCOVA ile analiz edilmiştir. Bulgulara göre,Türk göçmen anneler, Alman annelere göre, çocuklarının terbiyeli ve aileyle yakınilişkiler içinde olmalarını daha çok; özerk olmalarını ise daha az beklemektedirler.Ayrıca, Alman kültürüyle bütünleşme eğilimi gösteren Türk göçmen annelerdedavranışlarını kontrol edebilme ve sosyal becerilere sahip olma gibi bireyci değerlereeğilim gözlenmiştir, ancak bu anneler aile birliği gibi değerleri de korumaktadırlar.Çalışmada, annelerin sosyalleştirme hedeflerinin eğitimle olan ilişkisi de incelenmiştir.Bulgular, yüksek eğitimli annelerin düşük eğitimlilere kıyasla çocuklarından özerkliğidaha çok, itaatkar olmayı daha az beklediklerini göstermiştir. Türk annelerinsosyalleştirme hedeflerini yordayan değişkenleri belirlemek amacıyla yapılan regresyonanalizi sonuçları ise, genel olarak, annenin eğitimi ile Alman kültürüne uyumunun onunsosyalleştirme hedefleri üzerinde etkili olduğunu göstermiştir. Araştırmanın bulgularıKağıtçıbaşı'nın (1996) Aile Değişim Modeli çerçevesinde değerlendirilmiştir, veAlmanya'daki Türk göçmen annelerin sosyalleştirme hedeflerinin Karşılıklı DuygusalBağımlılık modelinin önerdiği örüntüyü yansıttığı görülmüştür.Anahtar Sözcükler: Sosyalleştirme Hedefleri, Kültürleşme, Türk Göçmenler
dc.description.abstractThe major aims of this study were to investigate the differences and similarities inlong-term socialization goals of German mothers and Turkish immigrant mothersin Germany; and to examine socialization goals of Turkish mothers in relation totheir acculturation attitudes. The participants were 94 Turkish mothers who wereeither raised in Germany or migrated to Germany, and 94 German mothers ofpreschoolers living in Germany. Maternal socialization goals were assessed bythe Socialization Goal Pilesort, particularly on five dimensions that tappedparents' goals for self-maximization, self-control, social skills, decency, andproper demeanor. Acculturation attitudes of the Turkish mothers were assessedby the Bicultural Involvement Scale. Differences between groups were examinedusing MANCOVAs, and results revealed that Turkish immigrant mothersexpected their children to have close relations with the family and to be well-mannered more highly; and they valued autonomy less than German mothers.Turkish mothers who were integrated with the German culture were found tohave a tendency to value individualistic goals such as self-control and sociabilitymore than Turkish mothers who had an attitude to be separated from theGerman culture, but both groups valued family integrity very highly. Education-related differences in mothers' socialization goals were also examined, and it wasfound that high-educated Turkish and German mothers valued autonomy moreand obedience less highly compared to their low-educated counterparts.Stepwise regression analyses were further performed to explore the variablespredicting socialization goals of the Turkish mothers. In general, maternaleducation and involvement with the German culture were found to predictmothers' long-term socialization goals. These findings revealed that socializationgoal patterns of Turkish immigrant mothers represented the pattern depicted inthe psychological interdependence model proposed by Kagitcibasi (1996), andprovided support for the Family Change Model.Keywords: Socialization Goals, Acculturation, Turkish Immigrantsen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleSociocultural influences on German and Turkish immigrant mothers` long-term socialization goals
dc.title.alternativeTürk göçmen ve Alman annelerin uzun-süreli sosyalleştirme hedefleri: Kültürel ve sosyal çevrenin etkisi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid156160
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid190637
dc.description.pages191
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess