Show simple item record

dc.contributor.advisorBaydar, Nazlı
dc.contributor.authorArslan, Hatice Pinar
dc.date.accessioned2020-12-08T07:59:53Z
dc.date.available2020-12-08T07:59:53Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/169831
dc.description.abstractBu tezin amacı Ebeveyn-Çocuk Etkileşimi Kodlama Sistemi (Dyadic Parent-Child Interaction Coding System; DPICS)'nin uyarlanması, gerekli psikometrik çalışmaların tamamlanması ve Türk aileleri ile kullanılmak üzere hazırlanmasıdır. Gözlem yöntemi, ebeveyn çocuk arasındaki ilişkinin niteliği hakkında önemli ölçüde bilgi sağlar. Bu yüzden, ebeveyn çocuk etkileşiminin bütünüyle değerlendirilebilmesi için geçerli gözlem ve kodlama sistemlerine ihtiyaç vardır. Bu çalışma, yaygın olarak kullanılan bir gözlem kodlama sistemi olan DPICS'in Türkçe'ye adaptasyonunun tamamlamlamasını amaçlamıştır. Çalışmada, Türkiye'nin dört metropolitan bölgesini temsil eden anneler ve 3 yaşındaki çocuklarını oluşturduğu bir örneklemden TEÇGE (Türkiye'de Erken Çocukluk Gelişim Ekolojileri) Projesi tarafından toplanan gözlemsel veri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları, DPICS-TR'nin değerlendiriciler arası güvenirliğinin yeterli düzeyde olduğunu göstermiştir. Ayrıca, ebeveyn değerlendirmeleriyle ölçülen ebeveyn ve çocuk davranışları puanları ile DPICS-TR puaları arasındaki korelasyonun anlamlı olduğu görülmüştür. Geçerli ve güvenilir bir kodlama sisteminin hazırlanmasının yanısıra, bu tezin önemli bir katkısı Türkiye'deki ailelerin ebeveyn çocuk ilişkilerinin külltüre özel özelliklerinin tespit edilmesidir. Türk anneleri, bir kontrol yöntemi olarak tehditi sıklıkla kullanmışlardır. Ayrıca, Türkiye'deki annelerin çocuklarıyla ilişkilerinde baskın oldukları, gereğinden fazla müdahaleci davrandıkları görülmüştür. Çalışmaya katılan anneler çocuklarına yüksek seviyede davranışsal kontrol, az seviyede açık şekilde yakınlık göstermişlerdir.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to adapt and complete the psychometric work for the Dyadic Parent-Child Interaction Coding System (DPICS) and to prepare it for use with Turkish families. Observational method provides an important source of information about the nature of the interactions between a parent and a child. Therefore, valid observational and coding systems are necessary for a complete assessment of parent-child interactions. The current study aimed to accomplish the Turkish adaptation of the DPICS which is a widely used observational coding system. The observational data collected by the ECDET (Early Childhood Developmental Ecologies in Turkey) from a sample of mothers and their- 3 year-old children representing four metropolitan areas in Turkey were used for the study. The results indicated that the inter rater reliability of DPICS-TR was satisfactory. Additionally, the scores of parent and child behaviors measured by parent reports were significantly correlated with the DPICS-TR scores. Besides preparing a reliable and valid coding system, an important contribution of this thesis was identifying some culture specific characteristics of parent-child interaction of families in Turkey. Turkish mothers often used threat as a control strategy. Furthermore, the mothers in Turkey were found to be dominant in the interaction. They have a disproportionately high share of the input in their interactions with their children. The mothers in the sample showed a high level of behavioral control over their children and they displayed a low level of overt affection.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleTurkish adaptation of the Dyadic Parent Child Interaction Coding System (DPICS): A psychometric study
dc.title.alternativeEbeveyn Çocuk Etkileşimi Kodlama Sistemi'nin (DPICS-TR) Türkçe'ye uyarlanması: Psikometrik bir çalışma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmValidity
dc.subject.ytmReliability
dc.subject.ytmDevelopment psychology
dc.subject.ytmDyadic Parent-Child Interaction Coding System
dc.subject.ytmPsychometric analysis
dc.subject.ytmFamily relations
dc.subject.ytmParents Children Relationship Inventory
dc.subject.ytmCoding
dc.identifier.yokid383003
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid264863
dc.description.pages242
dc.publisher.disciplineGelişim Psikolojisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess