Social competence, theory of mind and executive function in institution-reared Turkish preschoolers
dc.contributor.advisor | Selçuk, Ayşe Bilge | |
dc.contributor.author | Etel, Evren | |
dc.date.accessioned | 2020-12-08T07:55:46Z | |
dc.date.available | 2020-12-08T07:55:46Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/169436 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma, Türkiye'de yetiştirme kurumlarında yaşayan üç ve beş yaş aralığında bulunan 107 çocuğun, sosyal yetkinlik, zihin kuramı ve yönetici işlevleri arasındaki eş zamanlı ilişkileri incelemektedir. Zihin kuramı becerisi, Wellman ve Liu (2004) tarafından geliştirilen Zihin Kuramı ölçeği ile ölçülmüştür, böylece, ikincil amaç olarak zihin kuramı kazanımı sıralaması incelenmektedir. Sonuçlar farklı inanışı anlama becerisinin, bilgi erişimini anlama becerisinden önce geliştiğini göstererek, bireyci sıralamayı desteklemiştir. Regresyon ve Yapısal Eşitlik Modelleme analizleri yaş control edildiğinde, yönetici işlevlerin, zihin kuramı becerisini yordadığını, fakat ne yönetici işlevleri ne de zihin kuramının sosyal yetkinlik ile ilişkili olmadığını göstermiştir. Alıcı dil ise sosyal yetkinlik ve yönetici işlevleri doğrudan yordarken, zihin kuramını yönetici işlevler aracılığı ile dolaylı olarak yordamaktadır. Bu çalışma, erken dönemdeki gelişim alanları için alıcı dil becerisine dikkat çekmektedir. | |
dc.description.abstract | This study examined concurrent relations among social competence, theory of mind (ToM), and executive function (EF) in 107 three-to-five year-old institution-reared children in Turkey. We used the ToM scale of Wellman and Liu (2004) to measure mental state understanding, and examined the sequencing of ToM acquisition in Turkish children as a secondary aim. The results revealed that an understanding of diverse beliefs developed earlier than knowledge access, favoring the ?individualistic pattern?. The regression and SEM findings showed that EF was a significant predictor of ToM, but none of them were associated with social competence when age was controlled. Receptive language predicted social competence and EF directly, and ToM indirectly through EF, pointing to the importance of this ability for early development. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Social competence, theory of mind and executive function in institution-reared Turkish preschoolers | |
dc.title.alternative | Yuvalarda yaşayan okul öncesi dönemdeki çocuklarda sosyal yetkinlik, zihin kuramı ve yönetici işlevler | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Executive functions | |
dc.subject.ytm | Theory of mind | |
dc.subject.ytm | Receptive language abilities | |
dc.subject.ytm | Orphanages | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Competence | |
dc.subject.ytm | Social self-efficacy | |
dc.identifier.yokid | 438692 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KOÇ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 322375 | |
dc.description.pages | 82 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |