Show simple item record

dc.contributor.advisorKağıtçıbaşı, Çiğdem
dc.contributor.authorCuguoğlu, Naz
dc.date.accessioned2020-12-08T07:47:15Z
dc.date.available2020-12-08T07:47:15Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2020-03-17
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/168574
dc.description.abstractEmpatinin akademik başarı ve kişilerarası ilişkiler gibi önemli bilişsel ve davranışsal sonuçları etkilediği bilinmektedir. Bu çalışma, empatiyi pozitif ergen gelişimi çerçevesinde ele alarak, sosyoekonomik statünün empatiyi erken ergenlerde nasıl yordadığını araştırmıştır. Bu değişkenler arasındaki ilişkiye ebeveynliğin (sıcaklık, red ve kontrol) aracılık edeceği varsayılmıştır.Ayrıca cinsiyetin de empatiyi yordadığı varsayıldığından hem bu ilişki araştırılmış, hem de farlı cinsiyetler için ebeveyniğin izlediği aracılık yolu test edilmiştir. Bir pozitif ergen gelişimi programının katılımcıları olarak, İstanbul'da dokuz ortaokulda altıncı sınıf öğrencisi olan erken ergenlerden oluşan bir örneklemde (N = 929), programın empati üzerine etkisi araştırılmış ve erken ergenlerin farklı sosyoekonomik statü, farklı ebeveynlik, ve farklı cinsiyetlerden gelmeleri durumunda programın farklı etkileri olup olmadığı test edilmiştir.Sonuçlar, sosyoekonomik statünün empatiyi yordadığını göstermiştir. Sıcak ve red eğilimli ebeveynlik bu ilişkide aracılık yaparken kontrol eğilimli ebeveynlik arabulucu olarak görev almamıştır. Kızlar ve erkekler öntest sonuçlarında farklı empati seviyeleri göstermiş ve aynı zamanda ebeveynliğin arabuluculuk görevinden de farklı şekillerde etkilenmişlerdir. Programın empatik yetenekler bağlamında başarılı olduğu görülmüştür. Program, farklı sosyoekonomik statü, farklı ebeveynlik, ve farklı cinsiyetlerden gelen katılımcılara farklı etki etmemiştir.
dc.description.abstractEmpathy is found to be an important determinant of positive cognitive and behavioral outcomes, such as academic achievement and interpersonal communication. This study considered empathy within a positive youth development framework (PYD), looking at its relation with socioeconomic status and testing the effect of parenting orientations (parental warmth, rejection and control) as a possible mediator for this association for early adolescents. As gender has been also suggested as predicting empathy, this relation was tested in the current study and the meditational path suggested above was tested for different genders.In a sample of Turkish early adolescents (6th graders) from nine middle schools in Istanbul (N = 299) who were part of a PYD intervention, the effect of intervention on their empathy levels was also tested. Current research investigated whether adolescents with different SES levels, different parenting styles and different genders were affected by the intervention differently. Result showed that SES predicted empathy and although parental warmth and rejection were mediators of this association, parental control was not. Girls and boys showed difference both in terms of their pre-intervention empathy levels and in terms of how the mediation path worked for them. Also, the intervention program was beneficial for empathic skills, and the ones with different SES levels, different parenting orientations and different genders were not affected by the intervention program differently.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleTeaching empathy to early adolescents: Variations in terms of socio-economic status, parenting and gender
dc.title.alternativeErken ergenlere empatiyi öğretmek: Sosyoekonomık statü, ebeveynlik ve cinsiyete göre farklılıklar
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-03-17
dc.contributor.departmentSosyal Psikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmGender identity
dc.subject.ytmEarly puberty
dc.subject.ytmParenting
dc.identifier.yokid10066784
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid615813
dc.description.pages89
dc.publisher.disciplinePsikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess