Why do we remember our past? Autobiographical memory functions in different contexts
dc.contributor.advisor | Gülgöz, Sami | |
dc.contributor.author | Öner, Sezin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-08T07:45:11Z | |
dc.date.available | 2020-12-08T07:45:11Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/168361 | |
dc.description.abstract | Bu doktora tezinin içerdiği üç çalışma farklı koşullarda, otobiyografik hatırlamadaki bireysel farklılıkları incelemeyi amaçlamaktadır. İlk çalışmada, belleğin ana kavramsal yapıları ayrıştırılmaya çalışılmış ve kodlama, tekrar, ve hatırlamaya karşılık gelen üç ayrı bellek mekanizması önerilmiştir. Ardından da, yetişkin bağlanma modellerinin, bağlanma kaygısı ve kaçınmanın, bellek üzerindeki etkisi bu üç ana mekanizma üzerinden incelenmiştir.İkinci çalışmada ise, başarı ve başarısızlıklara ilişkin anılara odaklanılarak istemli ve istemsiz hatırlamanın farklı işlevleri incelenmiştir. Ruminasyonun, tekrar mekanizması ile oldukça ilintili olduğu göz önüne alınarak, ruminasyonun iki ayrı alt faktörü olan kuruntu (brooding) ve yansıtmanın (reflection), tekrar ve hatırlama üzerindeki spesifik etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İstemli ve istemsiz hatırlamanın işlevlerinin, kuruntu ve yansıtma düzeylerindeki farklıklarla ilişkili olarak, başarı ve başarısızlıkların hatırlama süreçlerini farklı etkilediği görülmüştür. Bu da otobiyografik hatırlama sürecinde, neyin işlevsel algılandığı konusunda bireysel farklılıklara olduğunu göstermektedir.Üçüncü çalışma ise, belleğin duygu düzenleme işlevine odaklanmaktadır. Katılımcılardan deney gruplarına üzüntü veya öfke uyandıran anılarını sorulurken, kontrol grubundan ise sıradan, nötr anılar istenmiştir. İlk anı hatırlama aşamasından sonra her üç gruptan da akıllarına gelen herhangi bir anıyı hatırlamaları istenmiştir. Duygu düzenleme işlevini doğrular bulgular bulunmuştur. İlk hatırlanan anılar ne denli olumsuz ise ikinci aşamada hatırlanan anı o denli olumlu olduğu görülmüştür.Sonuç olarak, doktora tezi çerçevesinde incelenen üç çalışmada da otobiyografik hatırlama ve birey-çevre arasındaki işlevsel farklılıklar ortaya konmaktadır. Nasıl bir hatırlama biçiminin işlevsel olacağı bireyden bireye farklılık göstermektedir ki bu da özellikle bellek işlevleri çalışılırken bireysel etmenlerin göz önüne alınması gerektiğine işaret etmektedir. Ayrıca, farklı bellek yapılarının belirlenmesi, birey-hatırlama arasındaki dinamik ilişkinin çalışılabilmesi için özgün bir yaklaşım sunmaktadır. | |
dc.description.abstract | Three studies in this dissertation focused on the individual differences in autobiographical remembering across different contexts. First, higher-order mechanisms of remembering were characterized and three memory components were proposed, indicating encoding, rehearsal and recollection. Then, individual differences in adult attachment were examined to test whether attachment anxiety and attachment avoidance was differentially reflected on the components of remembering.The second study examined the rehearsal function to characterize the role of distinct rehearsal patterns (i.e. involuntary and voluntary) in the way failures and achievements are represented over time. Ruminative tendency, as a construct, is very much related to rehearsal, therefore, specific forms of rumination, brooding and reflection, were investigated to characterize their relative influence on the link between rehearsal and memory experience. Results showed that the way each rehearsal function operated was distinguished in relation with ruminative tendencies, pointing out the individual differences in what is functional and how this variation shapes remembering.The third study specifically examined the emotion regulation function of autobiographical memory. After participants were induced negative emotions, they were asked to report any memory to test whether autobiographical remembering operates to down-regulate negative affect with the retrieval of positive memories. Supporting for a counter-regulation mechanism, the more negative individuals were feeling, the more positive memories they recalled subsequently. Overall, the three studies provided complimentary evidence explaining the link between the individual and autobiographical remembering. What is functional may not be identical for every individual and every context, which underlines an idiosyncratic approach especially when studying memory functions. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Why do we remember our past? Autobiographical memory functions in different contexts | |
dc.title.alternative | Neden hatırlıyoruz? Değişken koşullarda otobiyografik bellek işlevleri | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Remembering | |
dc.subject.ytm | Individual difference | |
dc.subject.ytm | Memories | |
dc.subject.ytm | Personel cognitive factors | |
dc.subject.ytm | Autobiographical memory | |
dc.subject.ytm | Adult attachment | |
dc.subject.ytm | Cognitive emotion regulation | |
dc.identifier.yokid | 10119998 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KOÇ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 433574 | |
dc.description.pages | 138 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |