Show simple item record

dc.contributor.advisorYıldırım, Ramazan
dc.contributor.authorDelen, Halil İbrahim
dc.date.accessioned2020-12-08T07:44:45Z
dc.date.available2020-12-08T07:44:45Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-06-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/168317
dc.description.abstractBu çalışmada Mutezile mezhebinin önemli isimlerinden Kadı Abdülcebbar'ın tevhîd inancı merkezli diğer din ve mezheplere yöneltmiş olduğu eleştirileri ele alınmaktadır. İslam kelam âlimleri tevhîd ilkesini Kur'an merkezli tespit ettikleri gibi, aynı zamanda karşılaşılan yeni dinî akımlara karşı bunu ispat etmeye, savunmaya ve bu inanç ilkesine ters buldukları akımları da eleştiriye tabi tutmaya gayret göstermişlerdir. Kadı Abdülcebbar tevhîd eksenli gelişen bu tartışmalar içerisinde önemli bir yer teşkil etmektedir. Kadı Abdülcebbar Düalist akımlar olan Senevilik, Mecûsîlik, Maniheizm; Hıristiyanlık, Sabiîlik, Hind Alt Kıtasından gelen fikri akımlar ve Cahiliye inanç esaslarını ele almış, çeşitli yönlerden tenkit etmiştir. Temel olarak tüm akımlarda vurguladığı nokta cisimlerin kadim olamayacağı gibi kadim bir varlığın da hâdislik emaresi taşıyamayacağıdır. Genel anlamda cisimlere kadimlik izafe edilmesi noktasında tevhîd ilkesinden sapmalar başlamaktadır. Kadı Abdülcebbar eleştiriler yönelttiği din ve mezheplerin kendi öncül ve kabullerinden onların çıkarım süreçlerini sorgulamakta ve sorgulatmaktadır. Bunu yaparken de rasyonel bir yöntem izlemektedir.
dc.description.abstractThis study focuses on Qadi 'Abd Al-Jabbar's tawheed-centered criticism of other religions and schools of thought. Qadi 'Abd Al-Jabbar is an important thinker of Mu'tazilah. Scholars of Ilm al-Kalam defined the principle of the tawheed according to Qur'an, they strived to defend this principle against new theological movements and criticize ideas that are against the principle of the tawheed. Qadi 'Abd Al-Jabbar's position was very important during these negotiations about the tawheed. He focused on Dualist beliefs (religions) such as Zoroastrianism, Dualism (Sanaviyyah), Manihaism in addition to other belief systems such as Christianity, Sabians, Jahiliyyah beliefs and beliefs of Indian subcontinent. He used to emphasize that objects cannot be eternal and an eternal being cannot have a sign of being created. Deviations from the tawheed principle generally start with attributing eternity to the materials. Qadi 'Abd Al-Jabbar analyzes their (followers of the schools of thought and religions that Qadi 'Abd Al-Jabbar criticizes) process of deriving logical conclusions from their premises and postulates. He also forces them to interrogate their beliefs. His process of analysis and interrogation is very rational.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.titleKadı Abdülcebbar`ın İslam dışı dinlere tehvid eksenli yöneltmiş olduğu eleştiriler
dc.title.alternativeQadi̇ 'Abd Al-jabbar's tawheed-centered cri̇ti̇ci̇sm of other reli̇gi̇ons
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-21
dc.contributor.departmentTemel İslam Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmQadı Abdulcabbar
dc.subject.ytmMutazila
dc.subject.ytmTevhid
dc.subject.ytmReligions
dc.subject.ytmSects
dc.subject.ytmCriticism
dc.identifier.yokid10114101
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid434521
dc.description.pages119
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess