Çağdaş Türk ve dünya tarihi dersinde öğretmenlerin uyguladıkları öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri
dc.contributor.advisor | Öztaş, Sezai | |
dc.contributor.author | Üstün, Fatih | |
dc.date.accessioned | 2020-12-08T07:34:09Z | |
dc.date.available | 2020-12-08T07:34:09Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/167172 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı, Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi (ÇTDT) dersi öğretiminde tarih öğretmenlerinin uyguladıkları öğretim yöntemlerinin neler olduğunu, bu öğretim yöntemlerini ünitelere göre ne sıklıkta uyguladıklarını ve öğretim yöntemlerinde çeşitliliğe gidememelerinin nedenlerini belirlemektir.Araştırmada kullanılan anket formu uzman görüşleri alınarak araştırmacı tarafından oluşturulmuştur. Araştırmanın amacına uygun bir anketle belirlenmiş on öğretim yönteminin ÇTDT dersi ünitelerine göre uygulanma sıklıkları tespit edilmiştir. Ayrıca bu dersin öğretiminde yöntem çeşitliliğine gidilememe nedenlerine ilişkin öğretmen görüşleri toplanmıştır.Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı 2. döneminde Edirne ve Kırklareli illerinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel olmak üzere toplam 114 lise ve bu liselerde görev yapan 183 tarih öğretmeni oluşturmuştur. Hazırlanmış olan anket ile bu öğretmenlerden 148 öğretmene ulaşılıp konu hakkındaki görüşleri toplanmıştır.Toplanan bu verilerin analizinde IBM SPSS Statistics20 programından yararlanılarak tanımlayıcı istatistikler ve analizler yapılmıştır. Analizler sonucunda en sık kullanılan yöntemlerin sırasıyla `Anlatım Yöntemi` ve `Soru Cevap Yöntemi` olduğu, en seyrek kullanılan yöntemlerin ise sırasıyla `Gezi-Gözlem Yöntemi`, `Rol Oynama Yöntemi` ve `Problem Çözme Yöntemi` olduğu tespit edilmiştir. ÇTDT dersi öğretiminde yöntem çeşitliliğine gidilememesinin en önemli nedenlerinin ise `Öğretim programının yoğun olması` ve `Dersin seçmeli ders olması` olduğu görülmüştür. Ayrıca, öğretmenlerin ÇTDT derslerinde her zaman uyguladıkları yöntem(ler) ile `Cinsiyet`, `Mezuniyet Durumu`, `Çalışılan Okul Türü` ve `Öğretmenlik Mesleğinde Çalışma Yılı` değişkenleri arasında bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Bunun için yapılmış olan Ki-Kare Bağımsızlık Testi ile `Mezuniyet Durumu`, `Çalışılan Okul Türü` ve `Öğretmenlik Mesleğinde Çalışma Yılı` değişkenleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişkinin var olmadığı tespit edilirken (p>0,05); öğretmenlerin ÇTDT derslerinde her zaman uyguladıkları yöntem(ler) ile `cinsiyet` değişkeni arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin var olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). | |
dc.description.abstract | The aim of the study is to determine the teaching methods adopted by history teachers in teaching Contemporary Turkish and World (CT&WH) lesson, how often they adopt these teaching methods according to the units and the reasons why they can not vary by teaching methods.The questionnaire form, which was used as a data collection tool in the study, was formed by the researcher by taking expert opinions. The frequency of adoption of ten teaching methods according to the units of CT&WH lesson determined by the questionaire, which is suitable for the aim of the study, was determined. In addition; teachers‟ opinions about the reasons for not vary by teaching methods of this lesson were collected.The population the study consist of 114 official and private high schools and 183 history teachers working in these high schools in Edirne and Kırklareli provinces of the Ministry of National Education in the second term of 2018-2019 academic year. With the questionaire prepared, 148 teachers were reached and their opinions on the subject were collected.In the analysis of these data collected, descriptive statistics and analyses were carried out by making benefit of IBM SPSS Statistics 20 Program. As a result of the analyses, it was found that the most commonly adopted methods in CT&WH lessons were `Lecturing Method` and `Question and Answer Method`, and the least frequently adopted methods were `Field Trip Method`, `Role Playing Method` and `Problem Solving Method`. The most important reasons for not being able to apply various methods in the teaching of CT&WH lessons were found to be `Intensity of the curriculum` and `its` being an elective lesson`. In addition, it was examined whether there is an association between the method (s) that teachers always adopt in the CT&WH lessons and the variables `Gender`, `Graduation Status`, `School Type` the teachers are working at and `Years of Experience` or not. There was no statistically significant association found between the method (s) that teachers always adopt in the CT&WH lessons and the variables `Graduation Status `, `School Type`, and `Years of Experience` after performing Chi-square test for independence (p> 0.05) but a statistically significant association was found between the method (s) adopted in the CT&WH lessons and the variable `gender` (p <0.05). | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Tarih | tr_TR |
dc.subject | History | en_US |
dc.title | Çağdaş Türk ve dünya tarihi dersinde öğretmenlerin uyguladıkları öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri | |
dc.title.alternative | Teachers' views on teaching methods they adopt in contemporary Turkish and world history lesson | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-06 | |
dc.contributor.department | Tarih Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10282489 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KIRKLARELİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 574624 | |
dc.description.pages | 155 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |