Show simple item record

dc.contributor.advisorBaydar, Nazlı
dc.contributor.authorAral, Tuğçe
dc.date.accessioned2020-12-08T07:31:43Z
dc.date.available2020-12-08T07:31:43Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/166986
dc.description.abstractBu araştırmada, özel okullarda okuyan yüksek gelir düzeyli ergenlere yönelik bir pozitif ergen gelişimi programının (PERGEL) etkisi araştırılmıştır. Özellikle, PERGEL programının ergenlerin insan karakterlerinin değişimine inançları ve öz yeterlilikleri üzerindeki etkisinin, ergenlerin duygu düzenleme becerilerinden dolayı değişkenlik gösterip göstermediği araştırılmıştır. Ergenlerin insan karakterlerinin değişimine inançları ve öz yeterliliğini hedef alan bu çalışmada, pozitif ergen programının (PERGEL) yüksek duygu düzenleme becerisine sahip olan ergenlerde daha etkili olacağı beklenmiştir. Müdahale grubu bir devlet ve bir özel okulun beşinci ve altıncı sınıf öğrencilerin oluşmuştur (N= 420) (Ortalama yaş= 11,4, %49,7 kız). Kontrol grubu bir devlet ve bir özel okulunun beşinci ve altıncı sınıf öğrencilerinden oluşmuştur (N= 166) (Ortalama yaş=11,5, %41,6 kız). Çoklu grup analiz sonuçlarına göre, program ergenlerin insan karakterinin değişimine inançları ve öz yeterlilikleri üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca, bulgulara göre ergenlerin duygu düzenleme becerisinin, müdahale çalışmasının insan karakterinin değişimine inançları ve öz yeterlilikleri üzerindeki etkilerini belirlediği görüldü. Hipotezlerin aksine, programın öz yeterlilik üzerindeki etkisi düşük duygu düzenleme becerisine sahip ergenlerde, yüksek duygu düzenleme becerisine sahip ergenlere göre daha fazla olduğu bulunmuştur.Anahtar kelimeler: Pozitif ergen gelişimi, değişime inanç, öz yeterlilik, duygu düzenlemesi
dc.description.abstractIn the current study, we examined the effectiveness of a positive youth development (PYD) intervention for early adolescents with high socioeconomic status in private schools and a potential moderator of the intervention effectiveness. Specifically, we focused on the effectiveness of the PYD intervention (PERGEL) in growth mindset and self-efficacy and whether the intervention effectiveness differed for early adolescents who have varying levels of emotion regulation. It was expected that PERGEL would be effective in supporting growth mindset and self-efficacy, and the intervention effect would be higher for adolescents who had high levels of emotion regulation skills. The intervention group consisted of 420 fifth and sixth graders in a private school in Turkey (Mage = 11.4, 49.7% female). The control group consisted of 166 fifth and sixth graders in a private school (Mage = 11.5, 41.6 % female). A multi-group analysis was conducted by using MPLUS and the results revealed that the intervention was effective in supporting growth mindset in the intervention group compared to the control group; however, the direct effects of the intervention on self-efficacy were absent. Contrary to our hypotheses, the results showed that the adolescents with low levels of emotion regulation benefited more from the intervention compared to the adolescents with high levels of emotion regulation. The study disclosed that the PERGEL was effective in supporting a growth mindset for all adolescents and self-efficacy for the adolescents with low levels of emotion regulation in private schools.Keywords: PYD intervention effectiveness, early adolescents, private schools, growth mindset, self-efficacy, emotion regulationen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleEffectiveness of a positive youth development intervention for early adolescents with high socioeconomic status in private schools
dc.title.alternativeÖzel okullarda okuyan yüksek gelir düzeyli ergenler ile yaplılan positif ergen gelişimi müdahale çalışmasının etkiniği
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-16
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10314864
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid602655
dc.description.pages76
dc.publisher.disciplinePsikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess