dc.contributor.advisor | Aydın Sayılan, Aylin | |
dc.contributor.author | Sezen, Miray | |
dc.date.accessioned | 2020-12-08T07:04:43Z | |
dc.date.available | 2020-12-08T07:04:43Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-04-02 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/164626 | |
dc.description.abstract | Total Kalça Artroplastisi Ameliyatı Öncesi Uygulanan Farklı Eğitim Programlarının Hastaların Anksiyete Ve Ağrı Düzeylerine Etkisi.Cerrahi girişimlerin başlı başına ağrı ve anksiyete kaynağı olduğu bilinmektedir. Cerrahi girişim planlanan hastalarda ortaya çıkan ağrı ve anksiyete konularında çözüm bulmayı amaçlayan birçok farklı yöntem araştırılmaktadır. Hastaların bilgilendirilmesi de bu yöntemlerden biridir. Bu çalışma, total kalça artroplastisi uygulanacak hastalarda uygulanan farklı eğitim programlarının ağrı ve anksiyete üzerine etkisinin belirlenmesi amacıyla yarı deneysel olarak planlandı. Araştırmanın evrenini Nisan 2018-Aralık 2018 tarihleri arasında Kırklareli Devlet Hastanesi Ortopedi Kliniği'ne total kalça artroplastisi ameliyatı olmak amacıyla yatan bireyler, örneklemini ise araştırma kriterlerini karşılayan ve araştırmanın amacı açıklanarak izin alınan gönüllü 90 hasta birey oluşturdu. Veri toplama amacıyla oluşturulan soru formu, Görsel Ağrı Değerlendirme Ölçeği (VAS) ve Durumluluk-Süreklilik Anksiyete Ölçeği kullanıldı. Ameliyattan bir gün önce rutin ameliyat öncesi eğitimi verilen 30 hasta 1. eğitim grubunu, rutin ameliyat öncesi eğitimi ile birlikte servis eğitimi verilen 30 hasta 2. eğitim grubunu, rutin ameliyat öncesi eğitimin ve servis eğitiminin yanısıra ameliyathane eğitimi de verilen 30 hasta 3. eğitim grubunu oluşturmuştur. Verilerin analizi aşamasında istatistiksel analizler için NCSS 2007 programı, tanımlayıcı istatistikler ve parametrik testler kullanılarak yapıldı. 1. grupta, ameliyat öncesine göre ameliyat sonrası durumluk kaygı puanlarındaki değişim istatistiksel olarak anlamlı bulunmadı (p=0,113; p>0,05). 2. grupta, ameliyat öncesine göre ameliyat sonrası durumluluk kaygı puanlarındaki 9,13±8,43'lük düşüş istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p=0,001; p<0,01). 3. grupta, ameliyat öncesine göre ameliyat sonrası durumluk kaygı puanlarındaki 14,37±8,62'lik düşüş istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p=0,001; p<0,01). Rutin ameliyat öncesi eğitimi verilen 1.grupta ameliyat öncesine göre ameliyat sonrası VAS skorlarındaki ortalama 3,40±3,50'lik artış istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p=0,001; p<0,01). 2. grupta ameliyat öncesine göre ameliyat sonrası VAS skorlarındaki değişim istatistiksel olarak anlamlı bulunmadı (p=0,203; p>0,05). 3. grupta ameliyat öncesine göre ameliyat sonrası VAS skorlarındaki 0,80±1,92'lik düşüş istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p=0,047; p<0,05). Sonuç olarak; cerrahi girişim öncesi dönemde hastalara yapılan bilgilendirmenin ağrı ve anksiyete üzerinde olumlu etkisi olduğu, en iyi sonuçların ise diğer gruplardan farklı olarak ameliyat ve ameliyathane bilgilendirmesinin yapıldığı hasta grubunda gerçekleştiği bulundu. Bu sonuç; cerrahi girişim öncesi hastalara verilen eğitimlerin geliştirilmesi ve özellikle ameliyat ve ameliyathane bilgilendirmesinin eğitimlere eklenmesi gerektiğini düşündürmektedir.Anahtar Kelimeler: Ağrı, anksiyete, preoperatif eğitim, total kalça artroplastisi ameliyatı. | |
dc.description.abstract | The Effect of Different Training Programs on the Anxiety and Pain Levels of Patients Before Total Hip Arthroplasty Surgery.Surgery is known to be a source of pain and anxiety in itself. Many different methods aimed at finding solutions to the pain and anxiety issues that arise in patients who are scheduled to undergo surgery are being investigated. Informing patients is also one of these methods. This study was planned semi-experimentally to determine the effect of different training programs on pain and anxiety in patients undergoing total hip arthroplasty. Between April 2018 and December 2018, individuals who were in the Kırklareli State Hospital Orthopaedic Clinic for the purpose of total hip arthroplasty surgery, and 90 voluntary patient individuals whose sample met the research criteria and the purpose of the study was explained and the permission was established. The questionnaire, visual pain Assessment Scale (VAS) and situational-continuity Anxiety Scale were used for data collection purposes. 1 in 30 patients who were given routine pre-operative training the day before surgery. 2 of the 30 patients who were given service training along with routine pre-operative training. training group, routine preoperative training and service training as well as operating room training 30 patients 3. he formed the training group. The NCSS 2007 program for statistical analyses was conducted using descriptive statistics and parametric tests during the analysis phase of the data. 1. the change in post-operative anxiety scores was not statistically significant in the group compared to before the surgery (p=0.113; p>0.05). 2. in the group, 9.13±8.43 decrease in post-operative condition anxiety scores was statistically significant compared to before surgery (p=0.001; p<0.01). 3. in the group, the decrease in post-operative anxiety scores of 14.37±8.62 was statistically significant (p=0.001; p<0.01). 1 given routine pre-operative training.the mean 3.40±3.50 increase in VAS scores was statistically significant in the group compared to before the surgery (p=0.001; p<0.01). 2. the change in VAS scores after the surgery was not statistically significant compared to before the surgery (p=0.203; p>0.05). 3. in the group, the decrease of 0.80±1.92 in VAS scores after surgery was statistically significant compared to before surgery (p=0.047; p<0.05). In conclusion, it was found that informing patients in the pre-surgical period had a positive effect on pain and anxiety, and the best results were in the group of patients in which surgery and operating room information was performed, unlike other groups. This result; it suggests that training given to patients before surgery should be improved, and that, in particular, surgery and operating room information should be added to training.Key Words: Anxiety, pain, preoperative education, total hip arthroplasty surgery. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Total kalça artroplastisi ameliyatı öncesi uygulanan farklı eğitim programlarının hastaların anksiyete ve ağrı düzeylerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of different training programs on the anxiety and pain levels of patients before total hip arthroplasty surgery | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-02 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Arthroplasty | |
dc.subject.ytm | Hip | |
dc.subject.ytm | Patient education | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.subject.ytm | Pain | |
dc.subject.ytm | Surgery | |
dc.identifier.yokid | 10252972 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KIRKLARELİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 560953 | |
dc.description.pages | 116 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |