Gemilerde magnetik sapmalar ve düzeltmeler
dc.contributor.advisor | Barla, Mahmut Celal | |
dc.contributor.author | Uçansu, İlhan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T16:10:36Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T16:10:36Z | |
dc.date.submitted | 1994 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/160944 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bir navigasyon yardımcısı olarak işlevsel önemini günümüzde de sürdüren magnetik puslanın sapkınlıklar göstermesi, yapısı gereği olup doğal ve kaçınılmaz bir olgudur. Ancak magnetik pusla sapkınlıklarının kabul edilebilir sınırlar içinde ve sıfıra yakın küçüklüklerde tutulması uygulamalar açısından büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada, magnetik pusla ve magnetikliğin tanıtımı ve tanımı yapılmış; gemiden gemiye, bulunulan enleme, konuma ve diğer bazı koşullar ile etkenlere bağlı olarak değişen magnetik pusla sapkınlıklarının ayrıntılı biçimde saptanması ve sapkınlık eğrisinin çizilmesi açıklanmıştır. Saptanan ve eğrisi çizilen magnetik pusla sapkınlıklarının düzeltme işlemleri, yeterli sayıda örnek verilerek anlatılmıştır. ABSTRACT MAGNETIC DEVIATIONS IN SHIPS AND THEIR CORRECTION Magnetic compass, whose functional importance is still unsurpassed in modern seagoing ships is subject to deviations from the geographic directions. Those deviations result from the operating principle of the magnetic compass, and are natural and inevitable phenomena. However, those deviations can be kept within acceptable limits close to zero, and adjustments to be made to magnetic compass to achieve this goal is at utmost priority for the navigator. This study begins with general definitions of magnetic compass and magnetic phenomenon, followed by geophysical and ship magnetism. The rest of the thesis is devoted to the correction of compass deviations which changes from ship to ship, depending on the latitude and the heading of the ship, as well as other conditions and factors. The deviations of the magnetic compass are first determined in a detailed and analytic manner, plotting the deviation versus ship's heading, as well as other conditions and factors. The deviations of the magnetic compass are first determined in a detailed and analytic manner, plotting a deviation curve, and then corrected by the devices fitted on the compass. This study is aimed to define the process of obtaining the deviation data, and then propose a practical methodology of annihilating the deviation. The above-mentioned procedure is illustrated by a sufficient number of examples. | |
dc.description.abstract | ÖZET Bir navigasyon yardımcısı olarak işlevsel önemini günümüzde de sürdüren magnetik puslanın sapkınlıklar göstermesi, yapısı gereği olup doğal ve kaçınılmaz bir olgudur. Ancak magnetik pusla sapkınlıklarının kabul edilebilir sınırlar içinde ve sıfıra yakın küçüklüklerde tutulması uygulamalar açısından büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada, magnetik pusla ve magnetikliğin tanıtımı ve tanımı yapılmış; gemiden gemiye, bulunulan enleme, konuma ve diğer bazı koşullar ile etkenlere bağlı olarak değişen magnetik pusla sapkınlıklarının ayrıntılı biçimde saptanması ve sapkınlık eğrisinin çizilmesi açıklanmıştır. Saptanan ve eğrisi çizilen magnetik pusla sapkınlıklarının düzeltme işlemleri, yeterli sayıda örnek verilerek anlatılmıştır. ABSTRACT MAGNETIC DEVIATIONS IN SHIPS AND THEIR CORRECTION Magnetic compass, whose functional importance is still unsurpassed in modern seagoing ships is subject to deviations from the geographic directions. Those deviations result from the operating principle of the magnetic compass, and are natural and inevitable phenomena. However, those deviations can be kept within acceptable limits close to zero, and adjustments to be made to magnetic compass to achieve this goal is at utmost priority for the navigator. This study begins with general definitions of magnetic compass and magnetic phenomenon, followed by geophysical and ship magnetism. The rest of the thesis is devoted to the correction of compass deviations which changes from ship to ship, depending on the latitude and the heading of the ship, as well as other conditions and factors. The deviations of the magnetic compass are first determined in a detailed and analytic manner, plotting the deviation versus ship's heading, as well as other conditions and factors. The deviations of the magnetic compass are first determined in a detailed and analytic manner, plotting a deviation curve, and then corrected by the devices fitted on the compass. This study is aimed to define the process of obtaining the deviation data, and then propose a practical methodology of annihilating the deviation. The above-mentioned procedure is illustrated by a sufficient number of examples. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Gemi Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Marine Engineering | en_US |
dc.title | Gemilerde magnetik sapmalar ve düzeltmeler | |
dc.title.alternative | Magnetic deviations in ships and their correction | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Compass | |
dc.subject.ytm | Shipping companies | |
dc.subject.ytm | Transportation | |
dc.identifier.yokid | 34541 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 34541 | |
dc.description.pages | 58 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |