Denizcilik sektöründe konteyner işletmeciliği planlama ve organizasyon
dc.contributor.advisor | Aksu, Mustafa | |
dc.contributor.author | İpek, İsmail | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T15:57:24Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T15:57:24Z | |
dc.date.submitted | 1996 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/160249 | |
dc.description.abstract | VI. ÖZET Ulaştırma sektörü bir ülkenin hayatiyeti ve gelişmesi için en temel faktörlerdendir. Bu sektör her yönü iîe gelişmiş olmalı ve gerektiğinde sektörün kollan birbirlerinin alternatifi olabilmelidirler. Aksi taktirde bolluk içinde kıtlık, kültür alışverişinin yetersiz hale gelmesi ve normal olmayan fiyat dalgalanmalarının görülmesi kaçınılmaz olur. Taşımacılık sektörleri içinde en ucuzu şüphesiz deniz yolu taşımacılığıdır. Bunu sırasıyla demiryolu, karayolu ve havayolu taşımacılığı izler. Ancak her birinin avantajlı, olmazsa olmaz diyebileceğimiz yerleri vardır. Son yıllarda denizcilik sektörümüzde, gemi filomuzda ümit verici gelişmeler görülmektedir. Karayolunda ise Avrupa'nın en büyük taşıma kapasitesine sahipiz. Demiryolu taşımacılığımız ise ihmal edilmiş bu yüzden istenen ölçülerde gelişememiştir. Hava ulaştırmasında, taşımacılığında ülkemizin iyi sayılabilecek bir taşıma kapasitesi vardır. Bütün ulaştırma türlerinin birbiri ile koordineli çalışabilmesi gerekmektedir. Kombine taşımacılık da dediğimiz taşımalarda taşınan ürün müşterinin arzusuna uygun olarak bir noktadan, diğer bir noktaya taşıyıcı tarafindan taşınmaktadır. Taşıma esnasında birkaç basamaktan oluşan taşıma zincirinden yararîamlabilmektedir. Sonuçta kapıdan kapıya `door to door ` dediğimiz taşımacılık işlemi gerçekleştirilmektedir. Taşıma zinciri esnasında ürünün taşıma araçlarını yüklenmesi, tahliyesi, bir taşıma aracından diğerine aktarılması uzun, zahmetli ve üründe hasarlara sebeb olmaktadır. Bu durumda özellikle kara yolu ve deniz yolunda beraberce kullanılabilecek sayılan mahsurların tümünü gideren veya en aza indiren bir taşımacılık anlayışının geliştirilmesi gerekiyordu. Konteyner dediğimiz taşıma kaplın bu ihtiyaca cevap verdiği gibi pek çok da faydayı beraberinde getirmiştir. Konteynerlerin taşımacılıktaki üstünlüklerini şöyle sıralayabiliriz. Taşınan ürünü bir taşıma aracından diğerine kısa sürede, kolayca, hasarsız olarak aktarma imkanı sağlar. Ürünlerin özelliğine göre özel korumalar sağlanabilir, Taşınma sırasında diğer ürünlere göre 141daha emniyetlidir. Yitik hacim miktarı diğer taşınmalara göre daha azdır. İnsan faktörünün yüke etkisini minimum seviyeye indirir, mekanizasyonu ön plana çıkarar. Buna karşın konteyner taşımacalığınm alt ve üst yapı maliyetleri fazladır. Limancılık, gemi ve karayolu araçlarında köklü değişikliklere ihtiyaç gösterir. İstihdam alanını daralttığı için işsizlik tehlikesini ortaya çıkarır. Personelinin iyi yetişmiş olması gerekmektedir. Konteyner taşımacılığı, deniz yolu taşımacılığı içindeki payını her geçen gün arttırmaktadır. Sağladığı avantajlar nedeniyle gelişmiş ülkelerin bir çoğu ve özellikle Uzakdoğu ülkeleri tarafından büyük bir rağbet görmüşlerdir. Konteynerîer özel gemilerle taşınabilir. Bununla beraber yan konteyner gemisi olan Ro-Ro veya General Cargo gemileri ile de taşınabilmektedirler. özel konteyner gemi inşası hızla artmış, yüksek kapasiteli konteyner gemilerin yapımına ağırlık verilmiştir. Denizyolu konteyner işletmeciliği diğer işletme türlerine benzemekle beraber farklı yönleri de bulunmaktadır. Daha çok liner işletmeciliğine benzetebiliriz. Uyumlu bir konteyner işletmesi için planlama, organizasyon, örgütleme ve kontrol departmanlarının çok iyi derecede çalışması sağlanmalıdır. Ast üst ilişkileri, formaliteler, hızlı karar alabilme gibi pek çok faktör iyi hesaplanmalıdır. İşletme sahip olduğu gemi sayısı, büyüme kabiliyeti, çalışma alanı şekli ve itibariyle kendisine en uygun organizasyon modelini seçmelidir. Personeli profesyonel iyi derecede bilgilendirilmiş olmalıdır. Olayların hızlı cereyan etmesi, gemilerin adeta yolcu otobüsü gibi zamana göre kalkış ve yanaşması işletmecilerin tecrübeli, bilgili ve dikkatli olmasını gerektirmektedir. Yapılan bu çalışmada ülkemizde uygulama ve tanınma açısından yeterli seviyeye gelmemiş konteynerizasyonun tüm ulaşım sektörlerine ve özellikle denizcilik sektörüne layıkıyla tanıtılması hedeflenmiştir. Deniz ve kara işletmeciliğinde konunun kendine has özellikleri tam olarak uygulanamamaktadır. Deniz ve kara bağlantısı yeterli düzeyde değildir. Profesyonel anlamda bir bilinç oluşumu henüz tam olarak hayata geçirilememiştir. Yapılan çalışmanın sayılan eksikliklerin giderilmesine yardımcı olacağını ümit ediyorum. 142 | |
dc.description.abstract | SUMMARY CONTAINER TRANSPORTATION AND ORGANIZATION OF MARITIME LINE MANAGEMENT Transportation Sector is one of the most basic factors for vitality and developmen of a country. Thus it may be developed in many respect and its branches may substitute eac! other if needed. Otherwise, it will lead an artificial shortage and price instability and it ma; even cause to diminish cultural interaction. Of all the transportation means the cheapest one is undoubtedly maritime line, thei railway, land and airway transportation respectively. Needless to say each means has it advantages and disadvantages. There have been recently very promising developments ii Turkey in maritime line and with regard to land transportation Turkey has the larges capability of transportation is underdeveloped because of its negligence. Moreover, TurkisI airway transportation capacity is getting better. This will make `Door to door transportation realizable since the concept of `Door to door` transportation requires all th means of transportation to be coordinated. During the chain of transportation, loading and unloading of the goods pos difficulty and time consumption and damage of goods. In this case a concept c transportation should be developed to minimize this problems of the transportatioi especially land and maritime. Thus so called Transportation Containers may solve th problems and bring so many benefits as well. The benefits of transportation of containers are following. It can provide eai handle, undamaged goods and no time waste during the transshipment. It can also provic some special treatment, i.e. refregiration. Unoccupied volume is less than the other means < transportation. ît require human power at the minimum level. 143On the other hand, the cost of infrastructure in the container transportation is inexpensive. It necessitates the firm changes in the land and maritime transportation. It leads to a risk of unemployment because of reducing unqualified employment demands since it necessitates well trained staff. Container Transportation increases in the maritime transportation every single day. Because of providing advantages, it is highly demanded by the most of developed countries and especially far east countries. Containers can be carried by special vessels for these purposes and by semi-container vessels, Ro/Ro or General Cargo Vessels as well. Building special container vessels is increased and high capacity container vessels is the most favorable in those. Maritime Container Management has similarities and differences from the other management types. It is more like a linear management. Planning, organization and other control departments must work coherently for a unified container management. Mnagement must chose the most suitable model of organization in terms of the number of vessels, capability of growth, and area and shape of business. Personnel must be professionaly well- educated. Hassling, punctual departures and arrivals of vessels, and experienced, knowledgeable, and careful management is required. 144 | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Su Ürünleri | tr_TR |
dc.subject | Aquatic Products | en_US |
dc.subject | İşletme | tr_TR |
dc.subject | Business Administration | en_US |
dc.title | Denizcilik sektöründe konteyner işletmeciliği planlama ve organizasyon | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Container | |
dc.subject.ytm | Sea transportation | |
dc.subject.ytm | Maritime sector | |
dc.identifier.yokid | 56108 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 56108 | |
dc.description.pages | 142 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |