Taşıt süspansiyon sistemlerinin MR sönümleyici kullanarak kontrolü
dc.contributor.advisor | Yağız, Nurkan | |
dc.contributor.author | Bilgiç, Boğaç | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T14:25:08Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T14:25:08Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/155549 | |
dc.description.abstract | Yarı-aktif süspansiyon sistemleri, aktif süspansiyon sistemlerine göre çok daha az güçtükettikleri için birçok uygulamada tercih edilirler. Özellikle MR sönümleyicikullanarak tasarlanmış yarı-aktif süspansiyon sistemleri, sağladıkları sönüm katsayısınıdeğiştirebilme özelliği sayesinde, iyi bir titreşim kontrolü sağlarlar. Tezin ilkbölümlerinde, çeyrek taşıt modeli modellenmiş ve incelenmiştir. Sonra ideal bir yarıaktifsitemin ne kadar başarılı olacağını anlayabilmek için, PID kontrolcü, bulanıkmantıklı kontrolcü ve kayan kipli kontrolcü kullanılarak MR damper modeli olmaksızın,sönüm katsayısı istenildiği gibi değiştirilerek kontrol sağlanmıştır. Bunlara ek olarak,bir yarı-aktif kontrol metodu olan Sky-hook'da denenmiştir. Aktif kontrol metotları,yarı-aktif sistemlere uyarlanmışlardır. Daha sonra MR sönümleyicinin matematikselmodeli ele alınmış ve bunun kontrol metotları üzerine etkisi incelenmiştir. Bu modelsayesinde gerçeğe daha fazla yaklaşılmıştır.Son olarak, MR sönümleyici için en uygun olan kontrol metotları birçok simülasyonaracılığıyla karşılaştırılmış ve en iyi olan tespit edilmeye çalışılmıştır. | |
dc.description.abstract | Since power consumption of the semi-active suspensions are less than the activesuspensions, they are preferred in many applications. Especially, the semi-activesuspension designs equipped with MR dampers give the ability to change the dampingcoefficient which results in better vibration control. In this thesis, first, the quarter carmodel is obtained. Then, in order to determine the vibration suspension limits of theideal semi-active system without MR damper, different control methods such as PIDcontrol, fuzzy logic control and sliding mode control were used. Additionally, certainsemi-active control methods such as sky-hook were used. Also, certain active controlmethods were resembled by using semi-active control methods. Then, the mathematicalmodel of the MR damper was obtained and added to system. The effects of the MRdamper on the control methods were determined. By using propped models, it wasaimed to reach to the real cases.Finally, the control methods, which best fit the MR damper, where investigated andthey were compared by extensive simulations. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Mechanical Engineering | en_US |
dc.title | Taşıt süspansiyon sistemlerinin MR sönümleyici kullanarak kontrolü | |
dc.title.alternative | Control of vehicle suspension systems using MR dampers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Vehicle suspension | |
dc.subject.ytm | Sliding mode control | |
dc.identifier.yokid | 9004915 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 216879 | |
dc.description.pages | 93 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |